Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående8 905

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2009-05-08 14:56
Antall innlegg: 44845

Det er klart det er lov å gi opp, uten at en dermed er en dårlig taper. derimot virker det underlig når en motspiller - som jeg nyss opplevde - skriver: 'Jeg liker ikke å spille med bingofrelste' da jeg hadde en bingo. Jeg ble litt forbløffet, siden jeg ikke helt forstod hva bingofrelst betydde, men spilte videre. til slutt gav vedkommende opp. Dette er min første ubehagelige opplevelse her inne, men det var jo ikke så veldig ille!
 
Kuppon - Ikke medlem lenger2009-05-08 17:48
Antall innlegg: 25

Hei, jeg er en som har forholdsvis høy andel oppgitte spill, av forksjellige årsaker: 1. Har blitt forstyrret der jeg spiller. 2. Irritert over at spillet går dårlig. 3. Vært gentlemann og gitt opp når andre har "stukket av" eller mistet forbindelsen. Når det gjelder nr 2 var nok dette mest fremtredende tidligere. Kan egentlig ikke huske sist det skjedde. Men uansett: Det må være lov å gi opp. Heller det, enn å slenge sure meldinger eller bare spasere vekk fra spillet så den andre blir sittende der å vente. Spiller man "normal" tar det vel en liten evighet..
 
Mary 22009-05-09 11:05
Antall innlegg: 68

Eg har (heldigvis ikkje ofte) trykt på "gi opp" i staden for "pass", og irritert meg litt over at dei to knappane står så nær kvarandre. Men det vart vel like ille om eg skulle ta feil av f.eks. "legg" og "gi opp", så det beste er vel at knappane står der dei står.
 
mjizzy2009-05-09 11:39
Antall innlegg: 9

For å svare på spørsmålet i overskriften på tråden din; ja, det er å være en dårlig taper å gi opp på den måten.
Samtidig er det min mening at gi opp-knappen er der av en grunn. Når du i tillegg får en klekkelig "bonus" for at at vedkommende gir opp, kan jeg ikke skjønne problemet. Utover det faktum at det kan være irriterende at man ikke får spilt videre på den steamen man er på.
Du kan jo og, som enkelte nevner, styre unna sånne folk i fremtiden. Men er litt i mot den tankegangen jeg mistenker ligger bak sånne råd.
Dette er et spill. Det er fullt lovlig å være en dårlig taper. Syns det blir teit om folk skal "fryses ut" bare fordi de ikke legger like mye i internettkulturen som andre

just my 2 cents though
 
snuppilura2009-05-09 12:04
Antall innlegg: 151

Jeg er helt uenig. Og det har vel for øvrig ingen ting med internettkultur å gjøre! Sitter jeg å spiller Scrabble ved et bord og motstander taper og blir drittsur er det en sak. Reiser han seg og går før vi er ferdig spilt, fordi han ser ut til å tape blir det bare barnslig. Da burde man ikke begynt å spille i utgangspunktet. Mener da jeg.....
 
liselotta2009-05-09 12:10
Antall innlegg: 564

enig med snuppilura!
mjizzy: "er litt i mot den tankegangen jeg mistenker ligger bak sånne råd". Eh.... ? hvilken tankegang da? Å velge sine medspillere står en vel fritt til å gjøre? Og ikke minst velge bort de en har dårlig erfaring med. En velger selv hvem en vil leke med, enkelt og greit.
 
mjizzy2009-05-09 13:25
Antall innlegg: 9

Sant det liselotta.
Det var nettopp av den grunn jeg skrev at man KAN styre unna slike folk. Jeg velger selv å la være å spille mot dem jeg har dårlig erfaring med. Men for min del, er det stort sett folk som etter min mening er frekk eller ufin i nebbet

Poenget mitt var at jeg synes det blir teit om man skal fryses ut fordi man går ut av et spill midt i spillet. Jeg syns det er en god del her inne (på ordspill) som tar både seg selv og dette SPILLET altfor seriøst. Men spiller du mot en som går ut av spillet hver gang vedkommende ligger an til å tape, blir det litt annerledes, slik jeg ser det.
For å ta ETT eksempel av mange forskjellige: er det virkelig så rart at noen går ut av et spill dersom motspilleren f.eks. får en bingo i første legget på tilfeldig og får 3-400 poeng med en gang? Selv skjønner jeg det godt
 
Ronjaa2009-05-09 14:40
Antall innlegg: 48

Velger en å spille tilfeldig brett, så velger en også å ta den risken med at motstander kan få flust med poeng på første legg....
Det er jo stort sett bare dem som gir opp som taper til syvende og sist på egen rank.. så det må være opp til hver enkelt om de trykker på den knappen eller ikke. Det skjer såpass sjelden, at det da ingen problem....
 
selja - Ikke medlem lenger2009-05-09 15:36
Antall innlegg: 10

Man taper jo mer poeng på å gi opp enn å fullføre :-) Folk har sikkert sine grunner! Selv har jeg blitt avbrutt i ett spill pga dataproblemer...kjedelig, men slikt skjer jo også.
 
bvadet2009-05-09 15:36
Antall innlegg: 1

Ja, kjære vene! Trådstarter må skjønne at det er opp til hver enkelt å bestemme om han vil gi seg eller ikke! Tåpelig!

Finn deg en annen hobby dersom du ikke tåler å vinne!
 
liselotta2009-05-09 16:10
Antall innlegg: 564

Eller; finn deg en annen hobby dersom du ikke tåler å tape!
 
Lene T2009-05-09 17:27
Antall innlegg: 2871

Eller - bvadet - finn la være å lese "forum" hvis du ikke tåler at man tar opp temaer til drøfting her. Var ikke påståelig i trådstarten i det hele tatt, stilte bare spørsmålet til diskusjon. Som det har blitt, med gode argumenter fra begge hold. Men du, bvadet, avsluttet vel ganske tåpelig....
 
nabodama2009-05-09 17:50
Antall innlegg: 119

Kanskje jeg er for sent ute ? men .... I går brukte jeg Gi opp knappen da motspiller fikk ca. 600 poeng på 2 første legg, jeg hadde da 8 poeng og det var 4 røde igjen på brettet. Da syntes jeg knappen var på sin plass. Tapte så det svei, men tok tapet med et anstrengt smil ...

I dag spilte jeg med noen som lå godt under meg, da det var 11 brikker igjen spurte vedkommende om jeg ikke kunne trykke Gi opp - knappen fordi vedkommende ikke hadde tid til å spille mer, måtte stryke en skjorte, jeg svarte da at om motspiller ønsket å avslutte måtte den enten passe seg ut, spille ferdig eller la tiden gå ut, jeg ville ikke gi opp i denne situasjonen.

Konklusjon : Noen ganger bruker jeg Gi-opp knappen og noen ganger bruker andre den. Godt vi har et valg !!

 
mjizzy2009-05-09 19:40
Antall innlegg: 9

Til tross for mine to tidligere innlegg, kan jeg forstå hvorfor det er irriterende når folk gir opp når du er på gli. Har opplevd det en del ganger selv, og det var irriterende at jeg ikke fikk sett hvor godt jeg kunne gjort det. Men ikke mer irriterende at jeg avgir et bredt glis idet poengsummen gir ranken min et godt dytt i riktig retning
 
soph2009-05-09 23:32
Antall innlegg: 4

Det er et spill dette og en burde vel ikke la seg irritere, men likevel..
I dag spilte jeg <normal> mot en med høyere ranking enn meg. Jeg var heldig og ledet med et par hundre poeng. Da sluttet vedkommende å legge. Passet ikke, gav ikke opp, men lot tiden (og det er vel en 4-5 minutter) gå hver gang. Jeg spurte (riktig så hyggelig) hva som var galt, men fikk ikke svar. Jeg vurderte å gå ut av spillet, men gjorde ikke det og da tiden omtrent var gått ut for motspilleren gikk vedkommende ut. Joda, jeg fikk 61+ i ranking, men 20 minutter gikk med til kjedelig venting og jeg ville jo spille! Noen flere som har opplevd det? Er det forventet at jeg skal gjøre det samme eller? Blir litt satt ut.
 
HanneH2009-05-10 00:28
Antall innlegg: 2290

soph, i slike tilfeller kan det jo hende at det har skjedd noe hjemme hos motspiller, så h*n ikke var ved maskinen. Og om det kom noe brått på så får man vel ikke rukket å gi beskjed heller. Du kan for å korte tiden passe når det blir din tur. Etter 3 runder hvor det ikke er lagt brikker så blir jo spillet avsluttet. og man får jo da ikke så lang ventetid.
 
nabodama2009-05-10 14:39
Antall innlegg: 119

Soph - IKKE gå ut ! Noen spekulerer i dette, har selv opplevd at motspiller slutter å legge ut brikker og bare venter på at jeg legger slik at det blir en åpning for så å slå til når klokken til motspiller er på -4.50. På tilfeldig kan slik være drepende ! Vedkommende drar da inn seieren og ekstra rating. Vær også oppmerksom på at dersom du går ut mister du rating selv om du leder.

HanneH - er det ikke slik at dersom jeg gjør som du foreslår og passer ut 3 ganger, så må jeg allikevel vente på at motspillers tid går ut 3 ganger ?

Mye venting !
 
HanneH2009-05-10 15:26
Antall innlegg: 2290

Joda, man må vente på motspillers tid 3 ganger. Men det går jo allikevel fortere enn om man muligens skal sitte og spille hele spillet ferdig mot seg selv. Og om det viser seg at motspiller er blitt frakoblet uten at det er kommet melding om det (noe som kan hende) så vil jo spillet avsluttes når motstander har vært frakoblet i 5 min.
 
andermg - Ikke medlem lenger2009-05-10 16:35
Antall innlegg: 212

Enig med de som understreker at gi opp-knappen er til for å (kunne) brukes. Her skal jeg angi noen få grunner:

1) Hvis en motspiller gir opp, er dette på sett og vis en enda "større" seier. Motspiller kaster inn kortene, anerkjenner at kampen er over. Dette trenger ikke å ha noe å gjøre med om vedkommende er en god eller dårlig taper.

2) Hvis motspiller gir opp, tjener du selv på rankingen. Dette er helt i tråd med logikken i punktet over.

3) Det kan være en rekke andre legitime grunner til at man velger å gi opp. Jeg har selv spilt på jobb noen ganger, og blitt nødt til å avbryte tvert. Andre grunner er nevnt i fleng både i denne og andre tråder.

4) I og for seg er det ikke usportslig å gjøre noe som ligger innenfor spillets alternative handlingsvalg, uansett hva som skulle være motivasjonen for dette.

5) På grunn av at fleste tross alt liker å spille hele kampen ut, samt på grunn av de normene som nødvendigvis eksisterer i de fleste samfunn (som Ordspill.no), vil det likevel i det lange løp trolig være relativt sjeldent at spillere velger å avbryte fremfor å fullføre dersom å fullføre er en mulighet.

 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?