Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående9 039

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
amandas2008-04-20 12:37
Antall innlegg: 5

Råttent spill
Enkelte spillere, nevner ikke navn spiller så utrolig råtten...
Hvis ett ord er lagt, så lager denne personen kun små ord gjennom hele spillet, bortsett fra når vi kommer til de røde, hjelper ikke til overhodet for å spre spillet utover spillbrettet. Satt i 30 minutter å irriterte meg over spilleren, bare synd man taper så mye om man gir opp.
 
brit - Ikke medlem lenger2008-04-20 13:03
Antall innlegg: 74

Helt enig. Hadde en motspiller som skulle legge først, i et tilfeldig spill, men passet. Da jeg hadde lagt la hun/han et langt ord ned på røde og gule felt. Veldig irriterende og usporty strategi.
 
Kraft - Ikke medlem lenger2008-04-20 13:42
Antall innlegg: 22

Spel heller lynraskt, så slepp du å irritere deg lenger enn i 12 minutt ;-)

Det er også lurt å unngå tilfeldig spel, for der er det veldig mykje å vinne på å legge ordet på dei rette felta. Dersom eg kan få lagt eit langt ord som strekkjer seg over to gangefelt, er det klart eg gjer det, vi spelar då for å få mange poeng, ikkje for å vere snille med motstandaren?! Unntak: viss eg ser at motstandaren er ein nybegynnar med veldig få spel bak seg, hender det at eg er ekstra "snill".
 
brit - Ikke medlem lenger2008-04-20 14:19
Antall innlegg: 74

Kraft, passer du også dersom det er du som skal begynne spillet?
Klart man legger ord som går over mange felt når man kan for det er jo det spillet dreier seg om. MEN jeg passer aldri når jeg må starte spillet når jeg har bokstaver som kan legges.
 
Kraft - Ikke medlem lenger2008-04-20 14:30
Antall innlegg: 22

Nei, kan eg legge så legg eg. Har eg 7 konsonantar frå starten er det lov å byte!
 
FrøkenNilsen - Ikke medlem lenger2008-04-20 14:53
Antall innlegg: 18

hvorfor forventer dere at folk skal spille "snilt" med dere?
Dette er da ett spill der EN person skal vinne, og da vil man gjærne vinne selv, så da legger man selvsagt ordene slik at man selv får størst mulig poengsum.

Jeg selv er en slik som bygger opp ordene på en måte som passer meg mest, og gir meg størst poengsum..
jeg legger IKKE opp slik at du/dere/den jeg spiller mot får mulighet til å legge lange/gode ord..

da taper jo jeg..
og vil tro at d ikke er pointen med spillet
 
uffuff2008-04-20 15:03
Antall innlegg: 6

utrolig diskusjon...som i fotball å spille defensivt for å kontre...man spiller jo for å vinne..kan jeg ikke langt ord til rødt felt selv sørger jeg selvfølgelig for å legge slik at ikke motspiller får muligheten heller
 
Nobel hunter - Ikke medlem lenger2008-04-20 16:15
Antall innlegg: 7

Prøver vel å spille litt taktisk. Men ender som regel opp med å sitte der å lure på hvorfor jeg ikke fikk de ut alikevell.
 
Rabiaz2008-04-20 16:22
Antall innlegg: 897

Det var en rar klage syns jeg. Selvfølgelig skal man gjøre alt for at man vinner?! Det heter faktisk taktikk...!! Sånn er spillet! De små ordene gir jo ofte flere poeng så da er det ikke rart de velger å gjøre det sånn. Kanskje du også skal begynne ned den taktikken..?
:)
:)
 
SyntaxError - Ikke medlem lenger2008-04-20 18:03
Antall innlegg: 640

Taktikk er jo størstedelen av spillet. Så hvordan kan en klage på at en spiller velger å spille taktisk? Om det er en dårlig taktikk, da desto bedre for deg... Om det viser deg å være en god taktikk, ja da har spilleren valgt helt riktig!
Slik ser jeg på det...
 
Kirsti2008-04-20 18:16
Antall innlegg: 1946

Hvis man spiller mot noen som spiller på en måte man ikke liker, er det jo bare å merke seg navnet og ikke spille med vedkommende igjen ...

 
borgen2008-04-20 20:00
Antall innlegg: 2

Amandas har absolutt et poeng. De som konsekvent bare kjører to go tre bokstavsord er veldig ego. Jeg spiller også en del på Literati, med engelske ord, og der er de ikke nådige mot såkalt Sandbagging. Hele spillet mister flyt. Selvfølgelig gjelder det å karre poeng til seg selv for å gå opp i rating, men det er måte på alt. Det skal jo først og fremst være gøy, og det er ikke gøy når er møter bare vy, kå, kø og bh.
 
Mooseman2008-04-20 20:06
Antall innlegg: 1596

Det eneste tipset jeg kan gi,( som også er nevnt i et innlegg over ), er at dere noterer dere hvilke spillere dere ikke vil spille mot, og så styre unna disse i fremtiden.

Irriterende, ja kanskje, men likefullt en del av et slikt spill.

Dette er ikke noen form for råttent spill, som tittelen antyder, men taktikk, og det er jo lov ;)
 
Mooseman2008-04-20 20:22
Antall innlegg: 1596

Chord, dersom du har innvendinger mot noen medlemmer her, så send ev av spill-/forumvertene en privat melding ;)

Innlegget ditt ble slettet av nettopp denne grunn
 
Kraxmaskin2008-04-20 22:14
Antall innlegg: 82

Jeg ser ikke noe negativt i å spille taktisk, det er en del av spillet. En del av taktikken ligger i å unngå å lage opplegg for motspilleren, f.eks. til rød poengrute. Det ødelegger ikke moroa, heller omvendt, i det en får et ekstra spenningsmoment i å se hvem som til slutt ikke får lagt annet sted enn å lage en god åpning. Samtidig gir det også ekstra trening i å finne veier ut av låste posisjoner med korte ord. Jeg ser det altså som en spennende og morsom utfordring når jeg møter en taktiker og synes ikke det er ufint spill av ham/henne.

For den som ikke liker taktisk spill er løsningen å notere de man liker å spille mot i vennelisten. Og kanskje lage seg en liten listen over de man ikke trives med å ha som motspiller :-)

Derimot synes jeg det er råttent og ufint å ikke svare når man sier hei i førsten, og heller ikke takke for endt spill. Vi spiller mot mennesker, ikke mot datamaskinen.
 
Lolita2008-04-20 22:35
Antall innlegg: 7

Jeg syns det er ganske råttent å passe, selvom man kan legge, bare fordi man vil at den andre skal legge opp til seg selv...
Jeg møtte akkurat en slik en, som i starten bare bygde en enorm kloss på midten og da det nærmet seg de røde passet, og lot meg legge noe i nærheten..

 
Kraxmaskin2008-04-20 23:30
Antall innlegg: 82

Det hender jo at man sjanser på å passe en eller to ganger fordi man sitter med en bingo som man ikke får ut akkurat der og da. Man vil jo ikke gi slipp på den med en gang. Men den som passer tar alltid en sjanse - man vet jo ikke hva motspilleren kommer til å legge.

Hvis noen passer på den måten Lolita forteller om, kan man jo passe selv også for å se hva som skjer. Eller bytt brikker akkurat da, så blir han kanskje litt nervøs ...
 
Torill2008-04-20 23:47
Antall innlegg: 3658

Hvis du vil spille mot noen som legger forholdene til rette for deg, velg en motspiller med lav ranking!

Selv velger jeg taktikk ut fra hvem jeg spiller med. Har spilt mye scrabble før og har alltid prøvd å vinne, uten å bevisst gjøre det vanskelig for motspiller. Dette praktiserer jeg også på ordspill.no. Men når jeg spiller mot noen som har veldig høy ranking praktiserer jeg blokkering, for det gjør gjerne motsilleren. Ellers blir man jo spilt helt utover sidelinja.
 
matias2008-04-21 03:06
Antall innlegg: 1152

Det er ofte mange poeng å hente ved å legge nye ord parallelt med andre ord. Da er det imidlertid vanskelig å lage lange ord, og det blir som regel et spill med ord på 2-4 bokstaver lagt i en diagonal og under. En annen fordel med korte ord, er at det går raskt å tenke dem ut, derfor legger jeg ofte korte ord på lynrask.

Ellers kan jeg anbefale tilfeldig eller spesial for de som synes det blir for trangt på grunn av trekantformen på utlagte brikker.
 
DGF2008-04-21 12:25
Antall innlegg: 17

Det Torill sier er viktig, hvis det er viktig for deg å vinne dette spillet.

I poker ser vi alltid etter en "edge", fordel, eller overtak om du vil, og noe som heter Table selection. Poker og Scrabble kan delvis sammenlignes i den grad at du har et element av tilfeldighet og et element av dyktighet som sammen avgjør spillet. Tilfeldigheten har mest å si på kort sikt, mens dyktighet avgjør relustater på lang sikt.

Edge kan være alt i fra at du har bedre kort enn motstander(e),eller at du har bedre posisjon (hvor du sitter i budrunden i en hånd er alfa-omega i poker). Det kan også være at du er en langt bedre spiller enn motstander, men dette er sjelden nok i seg selv i en enkelt pokerhånd. En annen edge kan være at du holder temperementet og humøret under kontroll når ting går mot deg. Hva slags Edge kan du se etter i Scrabble?

Table selection handler kort og godt om å velge å spille mot spillere med mindre erfaring og innsikt enn deg, siden det er dem du vil vinne over i det lange løp. Psykologiske småfeider mot jevnbyrdige motstandere kan være underholdene det, men det er ikke der pengene kommer fra. Husk at penger i denne sammenhengen kun er den måleenheten man måler pokerresultater i.

EN slik tankegang lar seg ikke helt overføre til Scrabble, siden det der gjerne er nettopp de interessante spillene som frister, i og med at man ikke har pengebiten involvert*. Men hvis man vil vinne og ha høy ranking, så bør man anvende "table selection" slik Torill sier.



Men edge kan du se etter, for det er alltid gøy å vinne spill. Studer taktikkene til de som har høy rating, øg prøv å gjøre lignende ting. Lær deg mter å blokkere strategier fra motsanderen (som å passe etter pass. I poker er det å "checke" en hånd, altså unnlate å by når man har opsjon på bud i en pott ingen har bydd på, en helt sentral del av adekvat strategi på alle nivåer. Pass tilbake, så får motstanderen ta stilling til om han vil legge eller om spillet blir avsluttet!)

Det er også ting du kan gjøre, som å spare bokstaver med bra poengsum til du nærmer deg gangefelt. Får du en av de to vanskelige bokstavene, så begynn å spare til ord du kan legge dem med, men vær obs på at det kan bli tomt for brikker du trenger til et ord!

*(ennå, jeg håper fremdeles på å finne en real money scrabble side. der finnes turneringer med pengepremie, faktisk)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?