Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 883

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
LoboTommy - Ikke medlem lenger2008-04-24 08:42
Antall innlegg: 170

For lett å jukse
Jeg har vært her et drøyt døgn nå, og det første som slår meg er at bingoregelen gjør det lett å jukse seg til toppen av rankingen. Bingoregelen er at man får 50 poeng ekstra for å legge ut alle bokstavene, hvis jeg forstår det rett.

Med sju bokstaver har du 7!=1*2*3*4*5*6*7=5040 mulige ord. Hjernen din klarer ikke bla igjennom alle disse mulighetene. Men pc'en klarer det på null tid. Jeg trenger bare skrive en liten programsnutt som er koblet til en stor database med norske ord. Det er et veldig enkelt og kort program som skal til. Mens jeg spiller taster jeg inn mine sju bokstaver i programmet og får ut de mulige ordene jeg kan legge.

Siden jeg ikke vil jukse velger jeg å gjøre oppmerksom på dette hullet her. Det har ikke vært noen bonus i mine spill, men jeg vil tro at hvis man ser på spillene til de som topper ratingen, vil bonus ikke være en sjelden affære. Uten at mye bonus automatisk betyr juks, det vil være umulig å avgjøre sikkert hvem som er 'rene' og hvem som jukser, akkurat som i toppidretten.

Kanskje må man bare leve med slike problemer, kanskje ville det hjulpet litt å fjerne bonusen. Men å vite at de som skriver det programmet jeg ikke vil skrive, kommer til å sope gulvet med meg, demotiverer meg litt.

Forøvrig takk for et glimrende nettsted :)
 
torillhs2008-04-24 09:19
Antall innlegg: 37

Det forundrer meg at noen vil bruke en slik mulighet (program) som du beskriver.. Dette er jo et spill som er glirmrende hjernetrim - og jeg ville tro at folk flest her inne liker å gnu' litt på bokstavene sine - rokkere litt hit og litt dit - for å se om de kan legge et langt ord: fortrinnsvis med bingo som resultat. Jeg opplevde forresten selv - i går, at jeg la ut en bingo - fikk 7 nye bokstaver, og kunne legge bingo igjen!
.. kanskje motspiller trodde jeg jukset? .. jeg følte imidlertid bare at jeg hadde stor flaks med bokstavene :-)
 
Rakel2008-04-24 09:30
Antall innlegg: 90

Selv har jeg hatt flere bingoer, noen ganger 2 i samme spill. Og det er utrolig artig når man klarer å få det til. Jeg tror at de som er helfrelst på Scrabble, som meg, nyter utfordringen de 7 bokstavene gir hver runde. Utfordringen ville jo bli borte om man brukte slike hjelpemidler, så det er helt utelukket for mitt vedkommende.
Så bonusen synes jeg absolutt man skal få når man klarer å få ut alle 7 bokstavene, akkurat som man får det i vanlig Scrabble.

Vil benytte anledningen til å takke for at Ordspill finnes. Nå kan jeg og min søster spille Scrabble sammen selv om vi ikke bor på samme sted.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-04-24 10:29
Antall innlegg: 1944

De fleste av oss gleder oss stort, når vi klarer å legge bingo. Ikke bare for poengene, men fordi hjernen vår faktisk klarer dette på egen hånd, og vi føler oss litt flinke.

Men LoboTommy har et poeng.

Vi spillverter har reagert på utviklingen, men kan ikke gjøre stort med det. Det finnes spillere her inne som har flere bingoer enn spill. Enkelte av disse la ikke en eneste de første (kanskje 50 spillene), men plutselig løsnet det, slik at de kunne legge flere bingoer hvert eneste spill. Dette er sevfølgelig noe mistenkelig.

Jeg håper disse spillerene ikke synes det blir noen utfordring i lengden og går lei hele spillet:)

LoboTommy mener nok 5040 mulige kobinasjoner, ikke ord
 
Kraxmaskin2008-04-24 10:35
Antall innlegg: 82

Det er også rart at noen av de som har superhøy ranking, nesten ikke har tapt et eneste spill. Og når man går inn på deres statistikk, så har gjerne denne superspilleren 500 poeng eller godt over det, mens motspilleren endte med kanskje minus 100 poeng. Og da er det gjerne spilt lynrask versjon.

Jeg har ingen tro på at man oppnår slike resultater ved fair play, og det er svært nærliggende å tro at her brukes et eller annet anagram-program.
 
Mooseman2008-04-24 10:42
Antall innlegg: 1596

Dersom man ser på hvordan det norske språket er bygget opp, og hvilke ord som oftest er brukt i bingo, så trenger man faktisk ikke å tenke syv bokstaver, men kanskje bare 4 og 5.

De fleste bingoordene her slutter på -ene eller -er
Har man f.esk ENE blant brikkene sine, så er det ganske enkelt å sette samme de 4 første
I teorien blir det 1*2*3*4=24 kombinasjoner, i tillegg til at en del bokstaver ikke går etter hverandre i språket vårt.

EKS : Navnene
Det er klart at VNNAENE ikke går, så her vil man fort se at NAVNENE er det eneste som gir bingo

Så med litt ordforråd og trening, så er det en forholdsvis enkel sak å legge en bingo under nevnte forutsetning
Men, som monabeth også påpeker, vi registrerer enkelte rariteter her og der, uten at vi på noen som helst måte vil beskylde enkelte for juks.

Det er en farlig vei å gå, uten at man kan bevise at noen har brutt noen regler.
 
LoboTommy - Ikke medlem lenger2008-04-24 10:52
Antall innlegg: 170

riktig, monabeth, 5040 mulige kombinasjoner av sju bokstaver. hvis noen av bokstavene er like blir mange av kombinasjonene like, altså oppgaven lettere. På den annen side, hvis en av dem er en blank brikke har du brått 151.200 muligheter. Og med to blanke brikker pluss fem ulike bokstavbrikker har man cirka like mange muligheter som det fins nordmenn.
 
Mooseman2008-04-24 10:52
Antall innlegg: 1596

Kraxmaskin, slik jeg leser innlegget ditt, så beskylder du de på toppen for å jukse.

Da må jeg bare minne om reglene her på Ordspill :

OBS! Det er heller ikke tillatt å anklage andre spillere for juks. Denne regelen gjelder uten unntak. Alle spørsmål om mistenkt juks skal håndteres av Ordspill.nos overvåkningsfunksjon. Juksanklager direkte mot andre spillere kan føre til advarsel eller stenging av spillkonto.

Hvis du mistenker en annen spiller for juks: Kontakt en spillvert, eller send en mail til abuse@ordspill.no.
 
get it here - Ikke medlem lenger2008-04-24 10:54
Antall innlegg: 132

Mooseman skreiv:
EKS : Navnene
Det er klart at VNNAENE ikke går, så her vil man fort se at NAVNENE er det eneste som gir bingo

Dei som ser godt etter, vil vel òg fort sjå at VANNENE minner sterkt om eit bingo-ord. Hoho.
 
Mooseman2008-04-24 10:56
Antall innlegg: 1596

Ser man det.....
Jeg bøyer meg i støvet ;)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-04-24 11:09
Antall innlegg: 1944

De som har høy ranking og får høy sluttsum på lynrask, er ofte raske spillere.

Jeg vet om spillere her som alltid legger ut med samme det er dens tur. Disse får aldri minuspoeng. De bruker alltid motspillerens tenketid til seg selv.

Fortsatt vil jeg applaudere de best rankede spillerne våre. De fleste av dem er nok greie folk, med en viss porsjon samvittighet. Vil ikke la de få som jukser ødelegge gleden ved spillet.

Håper og tror de fleste av dem er dyktige.

 
Kraft - Ikke medlem lenger2008-04-24 11:30
Antall innlegg: 22

Det er nokre av oss som er flinke til å kombinere bokstavar, UTAN dataprogram. Eg tippar eg har gjennomsnittleg 3 bingoar pr spel, men dei fleste får eg aldri lagt ut, rett og slett fordi der ikkje er bokstavar på brettet som passar. Ein blir flinkare med trening, så det er ikkje rart det blir fleire bingoar etter kvart.
 
via2008-04-24 11:51
Antall innlegg: 14

Kraxmaskin, du vil også se at de beste her spiller veldig mye på tilfeldig brett. Der er det mye lettere å komme over 500 poeng enn på standard brett. Ett velplassert ord som treffer ett par røde felter gir fort godt over 100 poeng på ett enkelt ord, selv uten at det er bingo!

Jeg har spionert litt på enkelte av toppspillerne, og det som slår meg er primært hvor kjappe de er, sekundert hvor flinke de er til å utnytte poengfeltene. Det kan hende at de bruker hjelpemidler, men det er i tilfelle bare en liten del av forklaringen på resultatene deres.

Jeg har sett på bingoer lagt her i det siste og ser dette:
26% slutter på -ene
14% slutter på -en
13% slutter på -er
og ytterligere 30% slutter på -re, -et, -te. -de eller -es.

Ved å være spesielt obs når man har disse kombinasjonene (legg dem til høyre på brikkeraden) kan man fint øke antall bingoer man legger. Og med trening blir man bedre!

Men husk også at en bingo er ett tveegget sverd. Riktignok gir det 50 poeng ekstra, men det åpner opp spillet veldig, og gir fort en del fine gavepakker til motspilleren.
 
Kraxmaskin2008-04-24 11:53
Antall innlegg: 82

Nei, Mooseman. Mitt innlegg inneholder ikke et eneste påstand om juks, kun en generell tvil.

Kanskje er det mulig å spille kamp etter kamp, og vinne stort sett hver eneste gang med hundrevis poeng i forskjell, uten å bruke ordbøker, programvarer eller "dummy"-spillere - hva vet jeg? At det er nærliggende å tro at kanskje ikke alle har rent mel i posen må da være lov til å fremlegge her? Kan ikke se at det bryter mot spillereglene. Jeg skrev heller ikke om "de på toppen" (som jo ville inkludert alle "supermenn") slik du svarer, men skrev "NOEN av de som har superhøy ranking". Det er stor forskjell.

Topplassering er ikke viktig for meg, men spill på like betingelser er. Siden denne tråden tok opp dette med hjelpemidler så skrev jeg en kommentar.
 
hpersen2008-04-24 12:02
Antall innlegg: 2

Hele poenget med ordspill må jo være å utfordre seg selv (og evt venner og bekjente). Det er ikke noe som er så digg som følelsen av å vinne litt, og om man er heldig få til en bingo i ny og ne. Må si det er trist om folk bruker datakraft for å få flest mulige poeng for å komme høyt på en liste. Da ser man virkelig ikke gleden av en utfording.

Trening gjør mester ja, og som Kraft sier, så er det ikke rart at det kommer flere bingoer etterhvert.
 
Mooseman2008-04-24 12:08
Antall innlegg: 1596

Balansegangen her er veldig hårfin og man tolker ting forskjellig, slik er vi mennesker skrudd sammen ;)
Jeg har ingen intensjon om å drive 'ordkrig' her Krax, så ok, jeg aksepterer forskjellen du beskriver, men :

"Jeg har ingen tro på at man oppnår slike resultater ved fair play "

er vel ikke akkurat et uttrykk for generell tvil

 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-04-24 12:11
Antall innlegg: 1944

Det finnes mange dyktige mennesker der ute.
Det må vi huske på.
Det må ikke bli slik, at man ikke streber etter en bingo i frykt for å bli mistenkeligjort.
 
Kraft - Ikke medlem lenger2008-04-24 12:42
Antall innlegg: 22

Og kven har tid til å konsultere eit dataprogram på Lynrask?
 
Kraxmaskin2008-04-24 12:46
Antall innlegg: 82

Nei, det er sant Monabeth. Jeg kjenner en som fikk lagt ut 2 bingoer rett etter hverandre. Det var jo veldig moro, og det skjedde uten hjelpemidler. Så er det bare å håpe at mostanderen ikke mistenkeligjør en.

Beklager Mooseman hvis mitt ordvalg ikke ble perfekt :-)

Selv om vi kommenterer mye her, så er det et glimrende nettspill!
 
Mooseman2008-04-24 12:50
Antall innlegg: 1596

Ikke noe problem Krax, det går begge veier ;)
 
Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?