Spillrom
Sjiraffen5
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede5
Mobilspill
Pågående8 844

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Quenga2009-08-26 14:42
Antall innlegg: 13

Jeg blir kvalm av mennesker som velger å kle seg i pels. Å pynte seg selv med noe som tilhører/tilhørte et levende dyr en gang er helt på trynet.
 
jwpede2009-08-26 16:14
Antall innlegg: 107

Jeg er enda mer konsekvent enn Quenga. Av respekt for ethvert liv nekter jeg å bruke noe som stammer fra levende planter og dyr.

Men viss jeg blir sulten nok, hender det stundom at jeg inntar en saftig biff fra en død val, mens jeg kikker meg over skuldra for å se om jeg blir observert av grinpis.

Finner ikke så mange klesplagg som ikke bryter med mine prinsipper, men du verden så mye stilig det lages i imitert plast!

Vennig hilsen

Bobvar
 
angry-shoes - Ikke medlem lenger2009-08-26 17:17
Antall innlegg: 90

Quenga bet på! Begynte nesten å lure på om det ville skje...

Av en eller annen grunn ser jeg helst for meg Baltez i alt for små speiderklær...
 
bris12009-08-26 17:52
Antall innlegg: 2595

du vet det vel du, angry-shoes ;)
 
dumbomann - Ikke medlem lenger2009-08-26 20:10
Antall innlegg: 39

Basert på Baltez sitt første innlegg, tipper jeg hxn også har bever-pels...
 
Quenga2009-08-26 20:37
Antall innlegg: 13

Ja, quenga bet på;)
 
peren - Ikke medlem lenger2009-08-27 13:04
Antall innlegg: 169

jeg har saueskinnpels som jeg fikk av Baltez den kvelden vi spiste pizza med mye ost på og fant ut at det er bedre med en time i Drammen enn en dram i timen
 
traxxy2009-08-27 13:21
Antall innlegg: 7

skjønner ikke hvordan folk kan gå i pels eller skinn. æsj skal man flå mennesker også da for å få skinn. nei la pels og skinn sitte på de dyra som skal ha det. finnes andre klær å bruke.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-08-27 14:35
Antall innlegg: 664

I gamle dager for 2000 år siden eller mer, var det jo forståelig at folk gikk i pels da moderne klesplaggproduksjon var det heller dårlig stelt med.

Men selv om baltez her startet sitt innlegg sikkert ironisk ment så er det på sinnnn plass synes jeg å påpeke dette med pelsdyroppdrett. Nettopp fordi det er så umenneskelig å la dyr sitte i små metallbur hele livet.

Og baltez mener sikkert det samme.

Nå går jo landbruksministeren Lars Brekk inn for å legge ned pelsdyrnæringa.
 
Sydsklie2009-08-27 15:15
Antall innlegg: 703

Er det verre å avle dyr for å få pels enn å avle dyr for å få mat?
En må spise for å leve og ha varme klær for å overleve kulda her opp i nord.
 
Junisol2009-08-27 15:22
Antall innlegg: 146

Det er verre at peldsdyra i stor grad lider i sitt fangenskap, forøvrig er de "ville" rovdyr (iallefall ikke sosialiserte rovdyr) og har andre behov enn sau og ku. Jeg stemmer for å legge ned hele pelsdyrnæringa.
Vi må ikke ha pels for å holde oss varme om vinteren.
 
Sydsklie2009-08-27 15:34
Antall innlegg: 703

Jeg mener det prinsippielt er samme sak. Men fangenskapet bør være på en slik måte at dyra ikke lider.
 
Totenquinne - Ikke medlem lenger2009-08-27 16:17
Antall innlegg: 3

Tror vi kler oss i pølseskinn, måneskinn MEN solskinn varmer nok best:o)
 
liselotta2009-08-27 21:15
Antall innlegg: 564

sydsklie: gad vite hvor mange som kler seg i pels for å holde varmen..... ull, fleece, diverse andre stoffer gjør den jobben. Pels er et unødvendig luksusprodukt basert på dyrs lidelser. Det er en kjensgjerning.
Pelsdyrnæringen er uetisk, full av stygge dyreskjebner. Danmark har heldigvis tatt til vett og satt en stopper for næringen. På høy tid Norge gjør det samme!
 
Sydsklie2009-08-27 21:35
Antall innlegg: 703

Det jeg setter et prinsippelt utsgan på er at vi mennesker avler dyr til eget bruk. Om det er pelsen eller kjøttet vi vil ha er det samme. Se hvordan gjess har det for at vi skal få posteien vår. Skal en avle for å få pelsen må fangenskapet være som for dyr som avles for å få kjøtt.
 
liselotta2009-08-27 21:44
Antall innlegg: 564

Det er nettopp slik ståa IKKE er innen pelsdyrnæringen. Når pels i tillegg er unødvendig, i motsetningen til mat, blir det uetisk.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-08-28 10:20
Antall innlegg: 664

Angående ull. Ullprisen sauebonden får er latterlig lav. Min bror James betaler 6000 kr til sauklippere hvert år og for ulla får han ca 20.000 kr. For 120 sauer.

Ull er bedre enn bomull, da ulla holder seg tørrere under fuktige forhold. Dermed varmer ulla bedre. James har vært og sett på bomullplantasjer i California der man innfører billig mexikansk arbeidskraft, nærmest slavelignende forhold. Om kanskje ikke så ille som på 1700-1800- tallet med bruk av negerslaver i amerika på bomullplantasjer. Nok en grunn til å kjøpe ull .
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-08-28 12:42
Antall innlegg: 1398

"Ull er bedre enn bomull, da ulla holder seg tørrere under fuktige forhold. Dermed varmer ulla bedre"?????

Bedre??? Eller andre egenskaper?? Ull er tull.

Prinsipielt bruker ikke jeg ull, fordi den har vært på et dyr - på samme linje som jeg ikke bruker pels, som også har vært på et dyr. Skamme dere alle som bruker ullprodukter!
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-08-28 16:10
Antall innlegg: 664

baltez, mannen i nylon og bomull, glatt mot kroppen skal det være.

fordel med glatte klær når all remuladen og dressingen fra Drammens fastfoodrestauranter renner nedover kjaken og drypper på de syntetiske plaggene innkjøpt fra Elloskatalogen
 
catwalk2009-08-28 18:00
Antall innlegg: 6

jag gillar pälsen på mina katter :)
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?