Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 825

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
mymlen2009-09-13 19:08
Antall innlegg: 701

Kan du ikke bare begynne å forvell klærne istedet da? Og fryse dem ned?
Så har du litt til vinteren ogsåe - det kan komme godt med! :)
 
selja - Ikke medlem lenger2009-09-13 23:39
Antall innlegg: 10

Dersom det blir mye sopp, selvom skogsturene og gleden av å plukke dem er der....vet jeg at butikker og resturanter kan ønske å kjøpe dem ;-)
 
knype - Ikke medlem lenger2009-09-14 12:24
Antall innlegg: 7

Iuk! Sopp!
 
MissX2009-09-14 17:30
Antall innlegg: 1

Soppkarbonader
500 g kjøttdeig, 500 g malt sopp, 1 løk, 3 egg 1 ss salt, 1 ts sukker, 1 ts pepper, potetmel eller potetmospulver.

Kjør alt i foodprosessor. Stek dem i smør til de er brune og gjennomstekte. Kan serveres med brun saus, ertestuing og rørte tyttebær.
og poteter selvsagt. Kan anbefale disse på det varmeste.
 
picassa2009-09-16 22:59
Antall innlegg: 596

Hei dere.Tusen takk for gode tilberedningstips.
Jeg gi noen videre til thaijentene i familien,slik at de kan ta vare på alt de plukker og lage nydelige retter utover vinteren.


Baltez:det er helt riktig at jeg bor i et annet land,men akkurat naa er jeg i Norge og har problemer med aa huske at jeg faktisk har æ,ø og å.
 
Bloy2009-09-17 08:47
Antall innlegg: 2

Det går helt fint å tørke sopp i stekeovnen - legg renset sopp i skiver utover bakepapir (opptil 5-6 cm tykt lag). Sett stekeovnen på varmluft, men ikke sett på termostaten. Traktkantarell tørker i løpet av natten. Kantarell og steinsopp (avhengig av tykkelsen på skivene) trenger vanligvis ett døgn. Soppen er ferdig tørket når den kan knekkes. Oppbevar tørket sopp på sylteglass. Sjekk dem av og til. Har de blitt myke kan man tørke dem en times tid til. Støt tørket sopp i morter og bruk den i viltsaus eller i frest kjøttdeig med løk og rømme - finnbiff uten finn. Går ned på høykant med pasta eller potetmos.
 
snuppilura2009-09-17 09:01
Antall innlegg: 151

Vanlige gule kantareller egner seg IKKE til tørking, den kan bli besk i smaken. Trompetsopp, høstkantarell og steinsopp derimot er ypperlig tørke sopp. Piggsopp vet jeg faktisk ikke, men jeg vil tro at den ikke er særlig bra tørket heller.
 
Ø N2009-09-17 09:15
Antall innlegg: 725


Nedgangen av radioaktiv forurensning går saktere og saktere
for hvert år. Ingen hadde forestilt seg at dette skulle
ta så lang tid, sier seksjonssjef Astrid Liland
ved Statens strålevern.

Radioaktiviteten binder seg opp i sopp.

www.aftenposten.no/n...27 3557.ece

Jeg tror ikke sopp er så veldig bra jeg snuppilura
verken tørket eller som ferskvare.
God appetitt.............. ;)
 
Cygnus2009-09-17 13:36
Antall innlegg: 44845

Ja jeg syntes jeg hørte noe om "Tsjernobylsopp" i dag på nyhetene - men er det mindre kvanta, går det vel greit! Forøvrig pickler russerne sopp, men har ingen oppskrift på det.
 
nalo2009-09-17 16:02
Antall innlegg: 356

Har aldri laga dette sjølv, men her er ei oppskrift på sylta sopp:
2 dl kvitvinseddik
0,5 dl balsamicoeddik
litt salt
1 ts heil pepar
2 laurbærblad
litt frisk timian og dill
250-300 g reinska sopp
skal helst bruka fast sopp som furumatriske e.l.

Småkok alt - utanom soppen - i 15 min
Tilsett soppen og småkok i 10 min.

Oppbevar på tette sterile krukker eller glas for modning

Alt i følge Cappelen si bok "Sopp og soppretter"

Lukke til
 
kj-s2009-09-17 16:02
Antall innlegg: 110

ja når en vet at sopp generelt ikke er særlig fordøybart og heller ikke inneholder viktige stoffer er det kun som smaksforsterker den er nyttig, men mye av smaken fordunster med tida og også ved frysing og tørking, mens evt radiaktiv forurensning forblir , så kast gammel sopp og ikke bruk så mange resurser på å bevare den. Det er den faktisk ikke VERDT. BÆR DERIMOT.....
 
snuppilura2009-09-18 09:30
Antall innlegg: 151

Det er lite som slår gleden av å spise en deilig toast med nyplukkede kantareller, surret i litt fløte. Ikke ens om jeg begynner å lyse i mørke slutter jeg med det:)
 
mymlen2009-09-22 21:29
Antall innlegg: 701

Enig, snuppilura! For alvorlig talt: det er tungmetaller i fisken vi spiser, radon i boligen vi bor i, rester av sprøytemidler i frukten, hormonhermere i såpa, genmaipulerte grønnsaker, ftalater i tøyet vårt... og det var bare det jeg kom på i øyeblikket! Vi er vandrende giftdeponier.

Så soppen jeg plukker spiser jeg med knusende ro. :))
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?