Spillrom
Sjiraffen19
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede20
Mobilspill
Pågående9 039

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
miamaria2009-09-18 07:50
Antall innlegg: 1002

tegnspråk
hvorfor lærer ikke norske barn tegnspråk? det kunne starte alt i barnehagen.
jeg vet at det brukes til barn som har forsinket taleutvikling.

tegnspråk opphever alt av lydforstyrrelser.
det opphever språkbarrierer.

hvi skrider verden så langsomsomt fremad?
 
get it here - Ikke medlem lenger2009-09-18 08:52
Antall innlegg: 132

kanskje fordi teiknspråk fungerer dårleg når ein spelar ordspel på nett.
 
Anagram2009-09-18 09:06
Antall innlegg: 49

Godt poeng miamaria. Men tror likevel ikke det vil oppheve alt av lydforstyrrelser. Står man med ryggen til, eller er i et annet rom og man ikke ser hverandre, er det lettere å rope...Tror ikke barn sitter så stille at de ser hverandre til enhver tid.
 
miamaria2009-09-18 09:31
Antall innlegg: 1002

Anagram: om du har lært det som barn, ja da kan du det hele livet.
 
ghostdog2009-09-18 10:47
Antall innlegg: 23

tja, det er så som så med det miamaria. Tegnspråk er ikke noe du lærer en gang for alle. Det endrer seg utrolig hurtig og et par år etter at du lærte å snakke f.eks. den norske tegnspråks "dialekten" og ikke har brukt den i mellomtiden, skjønner du ikke stort av samtalen mellom to aktive brukere, som har videreutviklet språket i denne perioden. Så kanskje hadde tegnspråksopplæring lært oss å bruke dette språket mer aktivt i hverdagen sammen med det andre vi kan, men du må pleie det mye for å kunne følge med.
 
anino2009-09-18 11:30
Antall innlegg: 196

Hadde vært fint om alle lært tegnstøtte. Slik at de som var sene i språket eller hadde dårlig hørsel kunne kommunisere noe med andre. Jeg er oppvokst med en far og onkel som er døve. I tillegg lærer sønnen min tegnstøtte pga av dårlig språk (han er snart 3). Så jeg er vel litt innhabil det spørsmålet der.
Men fra mitt ståsted ser jeg at det hadde vært fint om det var flere som kunne tegnspråk. Skulle hvertfall ønsket at det var valgfag på skolen i det minste :)
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-09-18 11:56
Antall innlegg: 1398

Hva skjedde med oppstrammingen i forum???
 
Molly Mus - Ikke medlem lenger2009-09-18 14:21
Antall innlegg: 27

Forstår at de som er direkte berørt ønsker dette, men det virker noe kunstig at alle barn skal lære dette ?
Tenk på alle krav vi stiller til barna, de skal lære seg alle motoriske ferdigheter i barnehage-alder, lære seg å snakke rent og med mange vanskelige ord, de skal kle på og av seg selv og lære seg å omgås og ta hensyn til alle de andre barna. De skal lære seg bordskikk, hygiene osv. Og de skal lære seg å ha arbeidsdager i barnehagen på opptil 10 timer.
Når de så skal igang med skolen så er det på an igjen, nå skal de forholde seg til stor klasse, lære seg å regne og skrive, lære seg både norsk og engelsk både muntlig, skriftlig og for ikke å forglemme all gramatikken som skal læres inn, også her skal de lære seg å forholde seg til alle i klassen og på skolen, og lære seg allle reglement, samarbeide med andre og å forstå og lære seg empati, som er ORDET i år. Alle disse tingene er flotte og nyttige ..... men
Hvor mye kan vi egentlig kreve ?
Skal barn få være barn ?
 
HanneH2009-09-18 14:26
Antall innlegg: 2289

Er det noe spesielt du savner baltez ?
 
Alfa932009-09-18 16:23
Antall innlegg: 7771

Jeg har en venninne som går Helse og Sosial, og de har nettopp lært noe av det vanligste tegn for tale. Det er naturligvis veldig nyttig for de som kanskje skal jobbe med barn/ mennesker som ikke snakke så godt, men selv har jeg, som Molly Mus sier, mer enn nok med å lære meg engelsk og tysk skikkelig. Jeg ser at det kunne vært veldig praktisk i forhold til å kunne kommunisere med mennesker som ikke snakker så godt, men jeg tror det ville være lite hensiktsmessig i andre tilfeller.
Det som er så fint med verbalt språk, er at man kan gjøre andre ting samtidig som man prater med andre, eller hører på noe. Nå kan jeg f.eks. både skrive i forum OG høre på TV-en samtidig! Jeg tror ikke tegnspråk ville blitt brukt så mye selv om folk hadde lært det.
De fleste ville jo ikke klare å holde det ved like.

Jeg synes det er veldig fint at folk som er interessert har mulighet til å lære seg det, og de som omgås folk som bruker tegnspråk til vanlig, vil nok lære seg det etter hvert. Men jeg tror at å presse det på alle barn ville være litt bortkastet.

Det å innføre et "pensum" i barnehagen er jo også litt upraktisk, ettersom ikke alle barn går i barnehagen, og de som ikke gjør det ville antagelig ligge etter når de startet på skolen;)
 
miamaria2009-09-18 16:42
Antall innlegg: 1002

ghostdog: interessante opplysninger, takker!
du vet nok adskillig mer om tegnspråk enn meg!

anino: håper det går bra med gutten din! lykke til!

Molly Mus: har noen her inne det konkrete tallet for hvor LITEN del av hjernen vår vi faktisk bruker aktivt?
jeg lærte barna mine å lese i treårsalderen. startet tidlig!
"sauen sier BÆ" , den heter "A" - så IKKE ut for å besvære ungen!hvorfor ikke "se til utlandet" fremfor å "look to norway"? :
skolealder fem år, det HALVÅRET barnet fyller fem! :
og da snakker vi om SKOLE, ikke bare lek. unger ER lærelystne!
de fleste av mine tantebarn er engelsk-talende, så jeg kjenner det i praksis fra flere land. dertil komme DISIPLINEN! det er bare med skam å måtte erkjenne at norske barn ligger bakerst i køen her.

forøvrig er ikke tegnspråk noe som angår meg eller mine personlig.



 
Anagram2009-09-18 16:54
Antall innlegg: 49

Jeg må bare si at jeg har et par døve foreldre med tre hørende barn i min familie. Når barna var små lærte de seg tegnspråk for å kommunisere med foreldrene. Likevel var ikke dette huset fritt for støy. Når barna kunne velge hvordan de ville kommunisere med hverandre, valgte de den enkleste måten, nemlig tale. Forøvrig må jeg si meg helt enig i Alfa 93 sitt innlegg.
 
MyRuin2009-09-18 17:08
Antall innlegg: 201

vi bruker tegn til tale i min barnehage,- når vi husker det.. Vi har tidligere hatt barn men språk/tale vansker, som er avhengig av tegn, men når de blir borte er det lett å glemme det i hverdagen. Men bruk av tegn for å hindre braåk??? Eller misforsto jeg trådstarter her, tro? For det synes jeg er merkelig iallfall..
 
Alfa932009-09-18 17:17
Antall innlegg: 7771

Særlig ettersom nordmenn er et veldig "stille" folk allerede, ser jeg ikke helt poenget. Reiser man til en virkelig storby, vil man oppdage hvor lite støy det egentlig er i Norge. Det er nok ikke noe stort problem for de fleste, selv om det selvsagt kan variere fra person til person, yrker, bosteder osv:)
 
vyxir2009-09-18 18:39
Antall innlegg: 81

Tror nok trådstarter har misforstått, dessverre.

"Tegn til tale" som brukes med barn med sen språkutvikling er ikke det samme som tegnspråk, som brukes med døve. Noen tegn er like, men "tegn til tale" har først og fremst enkeltord, tegnspråk har hele setninger, egen grammatikk og så videre.

Og en ting til: Tegnspråk opphever ikke språkbarrierer. Det er forskjellig fra land til land, med lokale dialekter.

Kikk her: no.wikipedia.org/wik.../T egnspråk

 
miamaria2009-09-18 22:18
Antall innlegg: 1002

her var det mye å lære! :)
tegn til tale er et nytt begrep for meg, selv om det nok er nettopp det jeg har opplevd da naboen sønn med downs var liten.
når jeg skriver: "opphever alt av lydforstyrrelser" så tenker jeg på at støy forstyrrer/forhindrer ofte vanlig samtale.
at ikke tegnspråk er likt over hele kloden var en overraskelse.
så om tegnspråkbrukere møtes på internasjonalt arrangement, så kan de ikke snakke sammen? tankene rusler sin egen vei til et tegnspråk-esperanto...
 
angry-shoes - Ikke medlem lenger2009-09-18 23:02
Antall innlegg: 90

hvorfor lærer ikke norske barn blindeskrift? det kunne starte alt i barnehagen.
jeg vet at det brukes til barn som har forsinket skriveutvikling.

blindeskrift opphever alt av visuelle forstyrrelser.
det opphever språkbarrierer.

hvi skrider verden så langsomsomt fremad?
 
miamaria2009-09-18 23:26
Antall innlegg: 1002

*dasker skogutten på lanken*
 
liselotta2009-09-18 23:48
Antall innlegg: 564

hvorfor spiller ikke alle rumpefotball? det kunne starte alt i barnehagen,
jeg vet at det brukes til barn som har forsinket ganglag

rumpefotball opphever alt av motoriske forstyrrelser.
det opphever til og med høydeskrekk.

hvi skrider verden så langsomt fremad................... .........
 
miamaria2009-09-19 08:15
Antall innlegg: 1002

har jeg startet en ny type stafett her?
skoggler! :) :)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?