Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 751

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
liselotta2009-12-23 20:22
Antall innlegg: 564

gomlemåsegg; sjekk baltez`innlegg........ :-)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-23 23:58
Antall innlegg: 2649

Tips til alle som vikarierer i norsk og vil ha det litt skøy med en lærerkollega. Prøv å innbille klassen at man faktisk med stor sannsynlighet får en bedre karakter i norsk om man skriver lengre stiler ((med flere gode poenger riktig sammensatt)).

Så går det noen dager /uker og din lærerkollega får seg et sjokk når han skal sette seg ned og rette stilene.

Dette har jeg gjort med god effekt som var en snakkis på lærerrommet i lang tid. ( Jeg var realfagslærer som vikarierte i norsk)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-24 00:04
Antall innlegg: 2649

Poenget her er altså at stilene som elevene leverer inn blir så fryktelig laaaange... og det blir såå mye rettearbeid for faglæreren.
 
ajnor2009-12-24 00:51
Antall innlegg: 958

JamesO: Du skal pinadø være glad du ikke er min kollega og gjorde sånn mot meg! (Norsklærer, ja!) Da skulle du fått smake hevn, men jommen skulle du fått den når du aller minst venta det...
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-26 14:11
Antall innlegg: 2649

ajnor: Til mitt forsvar vil jeg si at da jeg fikk beskjed om å kunne ta noen vikartimer i norsk bestemte jeg meg for å lage elevenes ønske-norsk time. Jeg ville lage en norsktime som var den mest nyttige norsktimen med tanke på norskeksamen. Og da fant jeg ut at temaet skulle være: Hvordan gå frem for å få best mulig karakter på eksamen i norsk. Jeg satte opp punktvis viktige momenter som skulle bidra til en god norskkarakter. Elevene noterte flittig. Og ett av mine punkter var, sett i sammenheng med alle de andre punkter, at det er et velkjent faktum at dess lengre stil dess større sannsynlighet for en bedre karakter. Et viktig tilleggspunkt her er jo bl.a. også at den forlengede teksten må jo være en integrert del av resten av stilen og inneholde gode poenger som er relevante for stiloppgaven. Det er viktig å vise at man har forståelse omkring og kunnskap om stiloppgaveemnet for å få en god karakter.

Nå skjedde det jo slik at elevene tok til seg bl.a. dette med lengre tekst også på hjemmestil, og dette medførte at faglæreren fikk ekstra mye å rette.

Altså mitt utgangspunkt var egentlig ikke å utsette faglæreren for en ubehagelig spøk, men å gi/inspirere elevene en metode eller måte å tenke på med tanke på å skaffe seg en god karakter på eksamen.

 
liselotta2009-12-26 16:59
Antall innlegg: 564

hm, tipper norsklæreren aldri tenker på det :)
Men en lang besvarelse er ikke nødvendigvis synonymt med god karakter, ikke sant?
 
akric2009-12-26 23:17
Antall innlegg: 455

Nei, det er jo ikke det. Snarere tvert i mot. Det er en kunst å skrive kort og konsist! Ibsen skrev en gang til forlaget som vedlegg til et innsendt manus: "Beklager at stykket er så langt, men jeg hadde så dårlig tid" ...

Elevene mine pleier å spørre hvor langt de må skrive, og jeg svarer alltid at det må være langt nok til at alt blir besvart på en god måte, men for øvrig skal det være kortest mulig.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-27 01:09
Antall innlegg: 2649

Jeg har en mistanke om at mange av dagens norsklærere egentlig ønsker at elevene skal skrive kortes mulig slik at det blir mindre rettearbeid. (Faglæreren involvert i historien min ovenfor hadde faktisk sagt til klassen at han ønsket korte besvarelser og det syntes jeg var å holde klassen for narr da med tanke på kommende eksamen. Det hører med til historien at denne faglæreren ofte gav uttrykk for at han syntes det var så mye rettearbeid å ta seg av og samtidig drev han jo på og tok fag ved universitetet så han hadde ikke så mye tid å sette av til rettearbeid, etter hva jeg forstod.)

Alle synes vel det er utrolig kjedelig å lese en lang tekst som består av selvfølgeligheter, er uspennende og ikke forteller noe nytt bl.a..

Å fatte seg i korthet er ofte det beste. Men om en elev på eksamen i norsk skrev kun en halv side uansett hvor perfekt teksten virket for folk flest så er det tvilsomt om det finnes mange sensorer som ville gi god karakter på en slik kort besvarelse.

For mange elever kan det være god skrivetrening å få i oppdrag at hjemmestilen f.eks. skal være på over 4500-6500 tegn. Men mange norsklærere ønsker nok ikke dette ekstra rettearbeidet.

Dessuten synes jeg norsklærerne burde gjøre elevene den tjeneste å gi tilbakemeldinger på hva som kan forbedres og generelt om hvordan gå frem for å få en bedre karakter på eksamen.

 
May Lene - Ikke medlem lenger2009-12-27 01:48
Antall innlegg: 614

Jeg fikk alltid klage på at mine norskstiler var alt for lange.. De lå som regel på 7-8 A4sider.. Så fikk streng beskjed om å forkorte de ned vidre framover i norskfaget, fikk bedre karakterer da stilen var på max 5 sider jeg da :)
 
kattibuskan2009-12-27 10:28
Antall innlegg: 76

Er i grunnen ganske sikker på at norsklærerne selv er i svært god stand til å gi elevene tips om hva de bør gjøre for å få en god karakter i norsk....tror ikke de trenger hjelp fra vikarierende realfagslærere....:-)
 
liselotta2009-12-27 11:25
Antall innlegg: 564

kattibuskan: så enig, så enig :)

JamesO: en tekst på en halv side??? Tror du det forekommer ofte? Det er ikke min erfaring i alle fall :)
 
USA - Ikke medlem lenger2009-12-27 12:55
Antall innlegg: 1252

Må nok si meg enig med særdeles glupe JamesO her. Mange av dagens norsklærere er slappe, tenker for mye på seg selv mht. langtekkelig rettearbeid og hjelper ikke elevene tilstrekkelig med tanke på og fokus på eksamen.
 
Ø N2009-12-27 13:09
Antall innlegg: 725


Jeg kan alt, sa mannen, han spiste velling med fingrene.
 
USA - Ikke medlem lenger2009-12-27 13:23
Antall innlegg: 1252

Den var skøy:

Jeg kan alt, sa mannen, han spiste velling med lukket hånd.
 
Ø N2009-12-27 13:32
Antall innlegg: 725


Mye på snakketøyet, lite av ullen. :)

Eller skal vi si at 6500 tomme ord i stil
er bedre enn 3000 med innhold ?
 
USA - Ikke medlem lenger2009-12-27 14:00
Antall innlegg: 1252

Av og til er 2-3 ord perfekt.
 
Ø N2009-12-27 14:06
Antall innlegg: 725


Ja ikke sant så slipper det å bli
mer breking enn ull.
 
akric2009-12-27 17:03
Antall innlegg: 455

Hemingways korteste novelle er på seks ord:

For sale: Baby shoes. Never worn.
 
emmy2009-12-27 19:09
Antall innlegg: 44

Og hva er så snittkarakteren på alle disse ca.400 prøvene? Jeg har hatt 3 prøver i samfunn, 4+, 5- og 5+ og 7 prøver i norsk, 3+, 4, 5-, 5-5-, 5 og 5+. Fikk 4+ i samfunn, 4- i norsk muntlig, 4+ i nynorsk og 5- i norsk skriftlig til jul. Jeg tipper snittet på de prøvene ligger på ca. 3.8 :)
 
trymare2009-12-27 19:09
Antall innlegg: 871

det over ver det jeg som skrev :)
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?