Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 302 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Nordavind | 2010-04-03 19:41 | |
![]() | Du kan ikke kjøle noe ned! Jeg liker å forhøre meg om, om folk er enig i dette: Du kan ikke kjøle noe ned. Du kan bare varme noe opp. Nedkjølingen er bare en bieffekt. Kaster du en varm stein i en bøtte med kaldt vann, varmer du vannet opp, du kjøler ikke steinen ned. Enig? | |
Rabiaz | 2010-04-03 19:44 | |
![]() | Helt riktig. Det er de varme tingene som AVGIR varme til omgivelsene. De kalde tingene tar imot varmeenergi fra de varme tingene :) Enkel fysikk. | |
Rabiaz | 2010-04-03 19:45 | |
![]() | Men i det daglig dagse livet sier man jo at noe skal kjøles ned, fordi det er jo den ønskede effekten man oppnår. Man er jo ikke interessert i det lunkne vannet liksom. | |
AaseB | 2010-04-03 19:51 | |
![]() | Det er mulig at eg misforstår, men.. Kva som er bieffekt i ein prosess avheng av kva som er målet med den? At vatnet blir varma opp, kan vel like godt vere ein bieffekt om målet er å avkjøle steinen? Når smedar avkjølar varmt metall i vatn, er vel oppvarminga ein sideeffekt, og målet å avkjøle emnet. Å bli forkjøla derimot, er definitivt ein bieffekt;-) | |
Smarten T | 2010-04-03 20:10 | |
![]() | Energi kan ikke forsvinne, bare bytte form kom Einstein frem til, så et stoff trenger ikke avgi varme til et annet stoff for å bli kvitt varmen. I teorien kan energi forvandles og derfor kan et stoff bli kjølt ned uten å ha overført varme til et annet stoff. | |
Smarten T | 2010-04-03 20:12 | |
![]() | ved at varmen feks blir til lys | |
bestemamma - Ikke medlem lenger | 2010-04-03 20:35 | |
![]() | Vi tenner lyset, ikke mørket. Når vi slukker lyset blir det mørkt. Lignende tankegang? | |
Nordavind | 2010-04-03 20:42 | |
![]() | AaseB, jeg snakker ikke om hva intensjonen til personen som utfører handlingen er, men den faktisk fysiske reaksjonen som foregår. Jeg skulle kanskje ha spesifisert det. Smarten T: Interessant synspunkt, men uansett jo energien forlate objektet til fordel for omgivelsene, ikke sant? | |
Snømannen | 2010-04-03 20:46 | |
![]() | Det kommer an på om du ønsker å kjøle steinen eller varme vannet. Du må se på formålet med handlingen. Et kjøleskap holder mat kald selv om det også varmer opp kjøkkenet. Det heter ikke kjøkkenvarmeskap. | |
USA - Ikke medlem lenger | 2010-04-03 21:11 | |
![]() | "Du kan ikke kjøle noe ned" Er uenig i denne påstanden mye av den enkle grunn at folk flest oppfatter den som gal. Det må i tilfelle medfølge en presisering av hva som menes. Når den varmes steinen kastes i det kalde vannet i bøtta blir den jo kjølt ned som en følge av handlingen som reduserer atomenes vibrasjoner (temperatur). | |
grå - Ikke medlem lenger | 2010-04-03 21:18 | |
![]() | Hva må du varme opp for å få flytende nitrogen? | |
USA - Ikke medlem lenger | 2010-04-03 21:22 | |
![]() | Du mener sikkert at enhver handling man gjør gir fra seg energi fordi handlingen i seg selv er energifull og da kan man ikke ta energi fra det man handler i forhold til. Men dersom man selv/subjektet inneholder mindre energi enn objektet så vil objektet kjøles ned (og gi energi til subjektet), ved at man da(subjektet) utfører en aktiv handling. | |
Smarten T | 2010-04-03 21:35 | |
![]() | Einstein kom fram til at energi ikke kan forsvinne, bare forandre form til masse, lys eller varme. du har selvfølgelig rett i at avkjølinga ikke vil foregå på en sånn måte at energien vil forsvinne, men stoffet trenger ikke nødvendigvis å avgi varme til et annet stoff, hvis varme er blitt til lys så kan lyset feks forsvinne inn i et vakum. | |
miamaria | 2010-04-03 21:57 | |
![]() | på primstaven står merket for per varmestein. da tenkte man seg at apostelen peter kastet varme steiner i vannet for at isen skulle smelte om våren. etter per varmestein hadde ikke folk som gikk gjennom isen krav på aktiv hjelp fra andre. gamle tanker, dette om oppvarming/nedkjøling... | |
Nordavind | 2010-04-03 22:19 | |
![]() | USA: Atomene beveger seg mindre fordi steinen varmer opp vannet. Vannet blir ikke varmere fordi steinen blir kaldere. Smarten T: Men vakuum er ikke ingenting, kun fravær av masse. Så selv uten masse vil lyset bli overført til dette (teoretiske) tomrommet. Du kjøler ikke ned steinen, du lyser opp vakuumet. | |
Snømannen | 2010-04-03 22:22 | |
![]() | Du mener altså at ordet kjølig kan fjernes fra ordlista? ;-) | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-04-03 22:28 | |
![]() | For å gå tilbake til utgangspunktet om at man ikke kan kjøle ned noe så høres dette gjerne ut som noe som er sagt av en ubetenksom fysikkprofessor i en undervisningstime, sånne ting er hekt typisk, men å bruke slike uttrykk i dagligtale blir bare tull. Et slikt uttrykk som at man ikke kan kjøle ned noe kan sikkert bare passe om det er sagt i en helt bestemt sammenheng der det forløper flere setninger og etterløper flere andre meningsfulle setninger som har med det rette tema å gjøre.. | |
Nordavind | 2010-04-03 23:09 | |
![]() | Jerry1: Jeg har aldri hatt en time fysikk. Men nå lager du dine egne forutsetninger for hvordan uttrykket brukes. Noe som er litt av poenget også med dette spørsmålet, å se hvilke forutsetninger folk selv setter før de kommer med sine argumenter, og om dette gjør at de er enig eller ikke. Jeg synes hvordan er mer interessant enn hva. | |
Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-04-03 23:24 | |
![]() | Ok. Jeg har studert en del grunnleggende fysikk på universitetet og fikk 5+5 i fysikk i karakter på naturfaglinja, men har nå sikkert glemt mye da. Mange år siden | |
Smarten T | 2010-04-03 23:52 | |
![]() | jeg mente at du hadde formulert deg feil Nord, et stoff kan godt miste varme uten å ha avgitt varmen til et annet stoff. altså at "Du kan ikke kjøle noe ned. Du kan bare varme noe opp" blir feil fordi varmeenergi ikke trenger å være varmeenergi når den forlater stoffet og på den måten kan det varme stoffet altså bli avkjølt uten at et anne stoff blir varmet opp på en evighet av denne energien ;) | |