Spillrom
Sjiraffen | 13 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 14 |
Mobilspill
Pågående | 8 526 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
BassBjørn | 2010-07-27 07:11 | |
![]() | Engasjert til det irriterende Tulling. Idiot. Fanatiker og Gud vet hva..... Hva i alle dager er det som gjør at mennesker blir så til de grader engasjerte, eller også irriterte, når det kommer til temaet kristen tro? Og hvorfor er det lov å være bastant i sine uttalelser når en kan rakke ned på andre som har en tro, i motsetning til å dele sin tro med andre? Er man nødvendigvis idiot om man tror på Jesus? Og hvem i alle dager har gitt oss retten til å være herre over alle andre sine meninger og oppfatninger om livet? Og til sist. Er det ikke forskjell på religion og trosliv? | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 08:58 | |
![]() | Kjenner jeg blir stresset bare jeg prøver å svare på posten jeg, så mye å snakke/diskutere om.. Men hvis man tenker tilbake, historie osv. Så er jo ikke dette noe nytt. Religion eller hva man nå velger å tro på, er jo noe som har skapt uenigheter (I mangel av et bedre ord) Siden dag en. Så blir jo veldig personlig for mange. Da blir man vel også gjerne mer engasjert? | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 09:05 | |
![]() | Det er vel nettopp de religiøse som fremstår bastante i sin tro. Så vidt jeg har lagt merke til her i forum og andre steder stiller de fleste ikke-religiøse seg rimelig åpne i forhold til ulike eksistensielle spørsmål. Mange av de religiøse derimot virker å ha bestemt seg for EN ferdigtygd og lettfattlig modell, og stiller ingen kritiske spørsmål til denne. Og de velger nesten alltid den mest utbredte modellen fra den tradisjonen de vokser opp i. Altså Islam i Iran, hinduisme i India og kristendom i Norge. Tilfeldig? Her i landet velger mange av de religiøse altså å la store deler av sine liv styres av en samling sagn og tvilsomme beretninger om en jødisk motstandsmann under den romerske okkupasjonen av Israel for 2000 år siden. De kunne like gjerne valgt seg en manual for baltiske husholdningsmaskiner fra 1953. Er disse menneskene idioter? Ikke umulig. | |
gerdmarie | 2010-07-27 09:40 | |
![]() | Interessant synsvinkel fra Seierherren. Hvis vi aksepterer at Jesus var en jødisk motstandsmann mot den romerske okkupasjonsmakten i Israel for 2000 år siden, hva var da Muhammed? Var han en motstandsmann mot kristne okkupanter i form av korsfarere? At religioner er maktutøvelse over mennesker, kan vel ikke skjules bak slør av sagn. Jeg avslutter nå Jan Guillots bøker om Arn. Her fremkommer herskernes behov for å ha biskopene / kirken på sin side og biskopenes roller som både truende, brutale, løgnaktige, bedragerske og salgbare i form av gods og gull til egen vinning. Klostrenes roller var vel også tvilsomme den gang som nå. Barnemishandling skjer fremdeles innenfor kirkens murer. Jeg anser at forfatterens historiske research er til troendes, siden det ikke foreligger protester fra profesjonelle historieforskere, jøder, kristne eller muslimer. Jeg vokste selv om med en "hverdagsreligiøsitet" med feiring av merkedager, barnedåp, bryllup og begravelser i kirkelig regi. Denne religiøsiteten varte til moden alder og opphørte da jeg begynte å lese historiske romaner og sjekke ut om opplysninger i litteraturen hadde rot i virkeligheten. Og stor var min overraskelse da jeg oppdaget alle de negative sidene ved religioner gjennom tidene og religionens triste baksider. Jeg er nå fullstendig vaksinert mot ethvert religiøst påtrykk og oppleves av "religionsselgere" som et forferderlig menneske som stiller ekle spørsmål som "selgerne" opplever som irrelevante. Tilbake til Seierherrens motstandsmann... I vår moderne tid har vi også hatt og har motstandsmennesker mot makteliter,hva med dem? | |
Snømannen | 2010-07-27 10:49 | |
![]() | Ja hva med dem? Kan vi se tegn til at mer moderne motstandsmenn har skapt myter og tankesett som ligner på de religiøse? Har det oppstått ritualer og skikker som følge av dette. Kan man se noe religiøst over hvordan tilhengerne av disse lever? Var kanskje AKP-ml en religiøs sekt? Baltiske husholdningsmaskiner suger. Jeg holder meg til min egen tro. Rutetabellen for Grorudbussen er den eneste Sanne Skrift. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 11:09 | |
![]() | Vantro! Du kommer til å havne i Ledusskapis! Jeg ber for deg: Skalbimo mašina, skalbyklė – elektrinis buitinis prietaisas, skirtas drabužiams ir kitai namų tekstilei (rankšluočiams, patalynei) skalbti. Skalbimo mašinoje įtaisytas centrinis besisukantis būgnas, į kurį dedami skalbiniai bei paduodamas vanduo ir skalbimo priemonės. Stipriai besisukantis būgnas daugelyje skalbyklių modelių taip pat ir sausina skalbinius. Moderniose automatinėse skalbimo mašinose yra paruoštos skirtingos skalbimo programos įvairių tipų audiniams skalbti, taip pat yra galimybė atidėti skalbimo laiką (pvz., jei norima skalbti tuo metu, kai elektra pigiausia) bei gausybė kitų funkcijų ir galimybių. Kas sukūrė pirmąją elektrinę skalbimo mašiną, nėra žinoma. Dažnai šis nuopelnas klaidingai priskiriamas Alva Fišeriui (Alva Fisher), kuris tokį įrenginį ; užpatentavo 1901 m., tačiau JAV patentų biure yra ir ankstesnių įrašų. Skalbyklės išpopuliarėjo, kai visuotinai tapo prieinama elektra. Måtte du Kvēlspuldze lyse på din vei og Siltumsūknis holde deg varm! | |
gerdmarie | 2010-07-27 11:41 | |
![]() | Til Seierherren: Takk for en interessant kommentar!!! | |
cruella23 | 2010-07-27 12:57 | |
![]() | Til Bjørn Bass: Du stiller spørsmålet som alle kristne burde stille seg: "hvem i alle dager har gitt oss retten til å være herre over andre og andres meninger og oppfatninger av livet?" Stikkord misjon. Har aldri møtt noen tvilere eller ateister som prøver å overbevise meg, men derimot en horde kristne sekter og enkeltmennesker. Noe så personlig som religion burde aldri være organisert. Da er det fritt fram for maktmennesker. | |
gompedyret | 2010-07-27 13:44 | |
![]() | Motstandsfolk, ja. Mon tro hvordan det hadde gått dersom en ikonisk type som Ernesto "Che" Guevara hadde grunnlagt en religion før han ble drept. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 13:52 | |
![]() | Hey, for alt vi vet tilber 60% av verdens befolkning Osama Bin Laden om 500 år. 20 % er ateister, 15 % kristne og resten kaller seg Marazzianere (etter A1´s Paul Marazzi, som starter en buddistisk inspirert sekt i 2025). | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 14:10 | |
![]() | Kvelspuldze være med meg! Jeg har syndet mot orddelingsreglene. Det skal selvfølgelig stå "buddhistiskinspirert". | |
rbm | 2010-07-27 14:10 | |
![]() | Jeg blir mest irritert over å måtte forsvare at jeg IKKE tror på noe som helst!! Hvilket alltid kommer opp i diskusjoner med "kristne" og andre..Jeg ber aldri religiøse eller troende personer om å forsvare sin tro ..jeg bare aksepterer at de tror på noe/noen..ferdig med det!! Og forventer at de aksepterer mitt valg uten protester!! | |
Cheatah | 2010-07-27 15:00 | |
![]() | Spenstig at seierherren- klarer å bevise det trådstarter tar opp, samtidig som han fullstendig motsier seg selv. Klasseinnlegg, rett og slett. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 15:03 | |
![]() | Tåpe! Du har tydeligvis aldri tatt i en latvisk støvsuger. | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 15:31 | |
![]() | Hva mente du med latvisk støvsuger?? | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 15:44 | |
![]() | Les her og se lyset: www.imk.lt/Dulkiu-si...im o-gidas/ Gå med Siltumsknis! | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 16:04 | |
![]() | Helt ærlig. Er ikke sikker på om jeg skjønner det. Men hvis denne tråden - var om hvordan temaer som dette kan bli stygge Har den blitt det, og melder meg ut:) Lykke til:) | |
marisha | 2010-07-27 16:04 | |
![]() | Støvsugeren er litauisk. Baltisk språk det og. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 16:39 | |
![]() | Ja, det finnes purister som kun tilber latviske artikler, men jeg tilhører nok den litt mer åpne og inkluderende retningen der hele den baltiske husholdningsmaskinparken holdes hellig. Jetskien: Forstår ikke setningen din. Spør du eller konstaterer du? Lykke til selv, håper du ser Kvelspuldze en dag! | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 17:25 | |
![]() | Bare syntes spørsmåalet ditt var hvorfor _ svaret mitt var at det var pesonlig. Og jeg tror hva jeg tror - synes ingen er dumme fordi de tror. Ingen vet:) | |