Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 841

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Assistenten - Ikke medlem lenger2010-11-19 10:25
Antall innlegg: 90

Religion og samfunnsinnflytelse
Jeg ønsker å bo i et samfunn hvor vi er tolerante overfor hverandre og respekterer hverandres livsvalg. Etter reportasjen på kveldsnytt i går er det vanskelig å holde seg 100% til denne overbevisningen. IslamNet holdt et møte ved høyskolen i Oslo. Å segregere kvinner og menn for et møte er langt fra akseptabelt! Vi har jobbet lenge i det norske samfunnet for at kjønn ikke skal være en faktor som avgjør hvordan livene våre skal være. Og det burde ikke være noe slingringsmonn i dette synet. Særlig ikke for et religiøst studentmøte i et så viktig bygg som en høyskole. Fikk lyst til å illustrere forholdet religion og samfunn med å fortelle om hvor jeg kommer fra.
Jeg vokste opp i Nord-Troms hvor læstadianismen stod sterkt på 70-og 80-tallet, og hadde stor innflytelse på ulike deler av samfunnet i denne regionen. Kirka var på en måte deres, og det spartanske livssynet viste seg blant annet i at det ikke kunne være juletre i kirka. Dette sørget et menighetsråd som var fullstendig dominert av læstatianere. Til dags dato er det ennå tradisjon. Tv-ene ble holdt i garasjen, og voksne kvinner gikk i skaut. Jeg gikk i en forholdsvis stor klasse på 29 elever,hvor fire tilhørte denne relisiøse retningen. Det ble lagt opp slik at majoriteten tok hensyn til minoriteten. Vi fikk bl.annet ikke lov til å danse på skolefester, men fikk beskjed om at det var greit at vi beveget oss til musikken. Til dags dato fniser jeg ennå mens jeg prøver å finne ut forskjellen på de tingene. Det hendte til og med at de mest ekstreme mødre dukket opp på disse tilstelningene for å sjekke at forbudet ble overholdt. Min mor fortalte at også sider i skolebøker som omhandlet seksualitet eller viste nakne kropper ble revet ut.
Hvorfor fortelle dette? Religiøs innflyteles på viktige samfunnsarenaer er ikke nytt. Men det bekymrer meg at så viktige ting å slippe restriksjoner på livet sitt med bakgrunn i kjønn, stadig gjøres kompromiss på. For ikke lenge siden ble jenter og gutter ved en skole i Tromsø delt for svømmeundervisning. Foreldrene til en jente i klassen ønsket ikke at hun skulle ha svømming med gutter på grunn av religiøse årsaker.
Jeg tror det er viktig at myndigheter,som rektoren på høyskolen i Oslo,er klar på at vi lever i et sekualisert samfunn, og at kjønnene er likestilte. Man kan mene hva man vil om feminisme, men jeg tør påstå at et godt samfunn er et samfunn hvor kjønn ikke er en faktor. Kjør debatt: )

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-11-19 10:30
Antall innlegg: 168

Du må være en av disse blodrøde mannshaterne som JamesO snakker om ;)

Cygnus2010-11-19 10:36
Antall innlegg: 44845

veldig bra og tankevekkende innlegg, assistenten
og seierherren er som vanlig (vanligst) både morsom og rett på essensen!

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-19 11:26
Antall innlegg: 2369

assistenten: kjempebra innlegg!

Problemstilling i skolen anno 2010:
Muslimske jenter får ikke lov hjemmefra å bli med på overnattingsturer. Muslimske gutter får lov.
Skulle klassen da la være å dra på klassetur m/overnatting? Fram og tilbake-diskusjon.
Nei! Og slik ble det heller ikke, klassen dro på tur, jenta ble hjemme.

Forskjellsbehandling ut fra kjønn hører ikke hjemme i vårt samfunn. Dette må gjelde alle, uansett religiøs tilhørighet!!

Og jeg lurer sånn på; hva er det muslimske foreldre er redd for? Tror de at nordmenn lar jenter og gutter ligge på samme rom? Fri flyt av sex, drugs, rock n`roll?

Og hvorfor gjelder forbudet kun jenter?

peren - Ikke medlem lenger2010-11-19 12:01
Antall innlegg: 169

flott innlegg assistenten
alle fortolkninger av religioner er roten til all djevelskap som finnes

Cygnus2010-11-19 14:00

wstine skrev 'Og jeg lurer sånn på; hva er det muslimske foreldre er redd for? Tror de at nordmenn lar jenter og gutter ligge på samme rom? Fri flyt av sex, drugs, rock n`roll? '
vel, hmm, egentlig skjønner jeg det veldig godt hvis noen mistenkte dette - indisier fra TV-program, vår hele moderne kultur, osv, vet du!!

men selvsagt er det umulig å skulle gå tilbake i tid (selv om enkelte grupper ville likt det, deriblant vår egen JamesO, mistenker en) - hvordan vi hanskes med akkurat dette tror jeg blir en stor utfordring lenge fremover.

wstine - Ikke medlem lenger2010-11-19 14:30
Antall innlegg: 2369

cygnus: på en klassetur................ med voksne, både foreldre og lærer tilstede................

poenget er jo; hvorfor får guttene bli med, og ikke jentene?

Reet2010-11-19 14:48
Antall innlegg: 249

Veldig enig med peren!
Religion er skapt av (onde?) mennesker for å skremme andre til å gi dem makt og penger.

Cygnus2010-11-19 14:49

ja selvsagt er det hovedpoenget, wstine, og jeg vet selvsagt det du sier - prøvde på en spøkefull måte minne om at det er mye hos oss som virker rart og utagerende på andre kulturer, og da mener jeg ikke bare muslimer, men hlet alminnelige amerikanere osv. (Jeg er en dame som har levd mye liv og er overhodet ikke prippen, men må si jeg blir kvalm f eks av å se småjenter - og smågutter - rave rundt fulle og spyende!)

Cygnus2010-11-19 14:51

og ja, jeg er også enig med reet og peren! religion er maktutøvelse 8skjønt nå sier forskerene at vi kan være programmerte til religiøse forestillinger!! - (ikke jeg!!!)

Reet2010-11-19 14:55
Antall innlegg: 249

Ikke jeg heller! Jeg får vondt i magen hver gang jeg står i et praktbygg i en eller annen storby og vet hvor mange som måtte lide for at kristenmakten skulle få fråtse i gull og glitter.
Og det forundrer meg stadig at opplyste mennesker i dagens samfunn i fullt alvor kan støtte seg til en bok skrevet, og ikke minst: REDIGERT, av nettopp de folkene som vil ha alt du eier og sjela di attpå.

Snømannen2010-11-19 15:54
Antall innlegg: 1556

Du skriver: Jeg ønsker å bo i et samfunn hvor vi er tolerante overfor hverandre og respekterer hverandres livsvalg.

Deretter bruker du mange ord og setninger på å forsvare noen valg og på å rakke ned på andres. Dette henger ikke på greip.

Det viktige er at man står fritt til å ta livsvalgene sine selv på fritt grunnlag og ikke presses til å være konform med handlinger og meninger man egentlig ikke ønsker.

Har jeg lyst til å kjøre på venstre siden av veien så er det mitt valg.

Rabiaz2010-11-19 18:18
Antall innlegg: 897

Som en muslim vil jeg gjerne opplyse de av dere som ikke er klar over dette:

Forskjellsbehandling mellom gutter og jenter kommer IKKE av religiøse årsaker, men kun av kulturelle.
Vær vennlig å skill mellom disse to aspektene!

Jeg er selv vokst opp i en muslimsk familie, og det har aldri vært forskjellsbehandlng mellom meg og mine brødre. Og likevel har vi blitt oppdratt på en Islamsk måte. Hvorfor? Fordi kjønnsdiskriminering kommer fra kultur.

Takk.

VeldiGlad2010-11-19 18:21
Antall innlegg: 1077

Rabiaz: Det kan vel komme fra begge deler (og sikkert en rekke andre ting i tillegg.) I bibelen står det jo f.eks at mannen er overlegen kvinnen. Det vil jeg kalle kjønnsdiskriminering pga religion. Ikke uenig i at det er kultur også, og sikkert mest det.

Rabiaz2010-11-19 18:21

Og PS:

Jeg var på klassetur i 6.klasse. Og det eneste alle var interessert i, var klining og smugdrikking. Så ja, disse foreldrene vi snakker om her, har all grunn til å være skeptiske til disse turene/festene.
Om de velger å stole på barna sine, og vet at barna vil ta de rette avgjørelsene, er selvfølgelig en annen side. Det gjorde heldigvis mine foreldre, og de angrer ikke :)

Rabiaz2010-11-19 18:21

Veldigglad, jeg snakker kun om Islam. Ikke kristendommen. Beklager hvis det ikke kom helt fram i innlegget mitt :)

VeldiGlad2010-11-19 18:25

I islamsk lære står det altså ingen ting slikt? Har ikke lest koranen ennå. Lurer på hvordan kulturen har formet seg slik hvis det ikke er fa religiøs påvirkning. Jeg spør fordi jeg lurer altså:)

Rabiaz2010-11-19 18:32

Det er fint at du spør, VeldiGlad :)

Jeg innrømmer at det står enkelte steder i koranen ting som kan indikere at det er kjønnsdiskriminering i Islam. Men jeg syns det er viktig å se koranen i en større sammenheng, dvs viktig å se i hva slags tidsepoke den ble skrevet og på hva slags sted.

Dette er altså 1400 år siden i Arabia, der kvinner ble sterkt undertrykket før Islam. Jenter ble begravd levende og og kvinner hadde null rettigheter.
Med Islam fikk de flere rettigheter, de fikk retten til å studere, retten til å jobbe, retten til å leve.
Alle reglene i koranen kan idag virke veldig diskriminerende. Men som sagt, det er viktig å vite at på den tiden var dette svært revolusjonerende for det arabiske folket at kvinner skulle få så mye frihet og rettigheter.

Cygnus2010-11-19 18:39

Rabiaz, jeg er helt enig i det med kulturen som bestemmer - det står aldeles fryktleige ting i bibelen, både om kvinner og annet, så ingen 'kristne' bør flotte seg!!!

VeldiGlad2010-11-19 18:40

Takk for svar!
Syns ikke selv noe om religiøse tekster i det hele tatt da de nettopp er tatt fra en helt annen kontekst enn den vi har i dag. Å prøve å fortolke den gang da på alle måter inn i nå ser jeg ikke verdien i, tror faktisk det kan gjøre mer skade enn nytte. Føler ikke man trenger en religiøs bok for å ha god moral :) Men det er vel en helt annen diskusjon, hehe.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?