Spillrom
Sjiraffen18
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede20
Mobilspill
Pågående8 824

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
LaBarca2011-01-18 13:02
Antall innlegg: 644

Sparer du strøm?
Det er snakk om strømsparing i alle medier for tiden.
Jeg har blitt påvirka, og det er jo positivt.

Jeg har ikke gjort mye, men alle monner drar.
- Bytter til sparepærer etterhvert som de andre ryker
- Slår av flomlyset på gårdsplassen om natta
- Slår av vv-beholderen om natta
- Reduserer stuetemp om natta
- Slår av alle lamper bortsett fra i gangen

Philips sparepærer har 10 års garanti. Når jeg bytter til sparepære skriver jeg byttedato på sokkelen. Sparepærer er ikke lurt å ha hvis du bruker lys som en del av oppvarmingen.

Jeg var redd det ikke skulle være varmt vann til morgendusjen, men det går helt fint.

Det er mye annet som kan gjøres også, som varmepumpe og sparedusj, men det får evt. bli et annet år.

Hva gjør du for å spare strøm?

Assistenten - Ikke medlem lenger2011-01-18 13:05
Antall innlegg: 90

Leier,så da er det begrenset hva jeg kan gjøre. Jeg skrur ned tempraturen i stua,og bruker ikke varme/lys i rom jeg ikke oppholder meg i. Ja, og så har jeg kjøpt ulltøffler; )

LaBarca2011-01-18 13:21

Assistenten, alle monner drar.
Ulltøfler er deilig :-) Strikka og tova til "hele slekta" for noen år siden.

stumpeguri2011-01-18 13:38
Antall innlegg: 366

har varmepumpe...fyrer i ovnen...har gasskomfyr....fulll vaskemaskin osv osv

Junisol2011-01-18 13:47
Antall innlegg: 146

Ja så godt jeg kan.

norei2011-01-18 14:51
Antall innlegg: 97

Spare strøm, ærru gæærn. Bare å bruke mens man har.
Det skal jo bli tomt i vannmagasinene utpå våren. satser på restvarme i huset etter april.

Bamsebraka2011-01-18 15:27
Antall innlegg: 65

Vel... Det er godt å høre at folk er bevisste, MEN!!!

Jeg har selv endel års fartstid i kraftdistribusjonsbransje n og mener selv at jeg kan noe ENØK.

1. Å skru av VV om natta er tull, da kreves det desto mer energi for å få opp igjen temperaturen dagen etter.

2. Samme gjelder stuetemp om natta, da kreves det desto mer energi for å få opp igjen tempen dagen etter, dette blir bare dyrere.

3. Sparepærer kan være lønnsomt, men de er dyre i innkjøp...

Det som kan lønne seg derimot er å senke temperaturen generelt.
For hver grad du senker innetemperaturen synker energibehovet 5%.
Ta ut alle kontakter om natta og når du skal bort over lengre perioder.
Kjør fulle vaskemaskiner.
Senk til laveste hakk på VV når du skal bort over lengre perioder(mrk. uker...)
Ta litt kortere dusjer.
Inviter ofte mennesker på besøk, mennesket avgir varme og dette er jo fullstendig gratis :)

LaBarca2011-01-18 15:28

Bruk strøm, du. Jeg velger å bruke pengene mine på andre ting enn fete strømregninger.

LaBarca2011-01-18 15:51

Det er så mange råd å se og lese at jeg blir helt forvirra. Det med VVbeholderen ble sagt på FBI, det samme ble senking av nattetemp. En sak litt på siden er at jeg synes det er deilig å begynne dagen i ei kald stue som blir varmere og varmere mens jeg drikker te og leser nytt på nett.

Sparepærer er dyre, men når pæra varer i 10 år tror jeg det vil lønne seg.

Kjøkkenlampa mi har 5 lyspunkt.
5x25W=125W med E27 kronepære, kr. 125,- i lyspærekostnader i året hvis pæra holder i et år.
5x5W=25W med E27 sparepære, kr. 37,50 i lyspærekostnader i året hvis pæra holder i 10 år.

1000 timer i året blir 125kWh kontra 25kWh. 100kWh koster ikke kjempemasse, men litt her og litt der gjør sitt i den store sammenhengen.

Jeg har skrevet av strømmen tidlig og sent i noen dager for å se forskjellen, og det er helt tydelig at forbruket går ned (på døgnbasis) med tiltakene mine.

En ting jeg glemte å si at jeg gjør, er å skru av de fleste ting som står på stand-by om natta. TV, DVD og tuner er på samme padde, så jeg skrur av den padda hver kveld.

Jeg har en strømsluker jeg ikke orker å være uten. Tørketrommel.

May Lene - Ikke medlem lenger2011-01-18 16:06
Antall innlegg: 614

Jeg fikk streng beskjed av pappa å ikke skru av varmepumpa i stua om natta. Da bruker jeg vist mer strøm enn om den går på lavere temp hele natta. Og jeg hører på han siden han har jobba med sånt :)

Ellers bruker jeg panelovnene som går på vann(?)
Og vannregninga betaler ikke jeg, så MANGE penger spart der for min del, men dyrere for huseieren :p

PattiSmith2011-01-18 16:14
Antall innlegg: 198

Jeg bruker vedovnen flittig.
Kjøpte ledlys da jeg likevel måtte ha nye lamper.De er jo blitt langt rimeligere, og gir ikke lenger så kaldt lys. I andre lyskilder bruker jeg sparepære, og jeg fråtser ikke slik jeg bruker å gjøre med det varme vannet.(men bruker det jeg trenger)
Jeg kan ikke fordra sparedusj, så jeg velger heller å bruke kortere tid i dusjen.

Snømannen2011-01-18 16:19
Antall innlegg: 1556

Lurt med sparepærer - alt for lite kvikksølv i hverdagen ellers.

stumpeguri2011-01-18 16:21
Antall innlegg: 366

ja may lena...pappa din har helt rett...du skal IKKE slå av varmepumpa...den regulerer seg selv..det er bedre og sette nd tempen noen hakk på natta og tidsinnstille den opp på dagen.det du imdlertid skal gjøre er og huske og støvsuge filtret på varmepumpa en gang pr uke....da blir den mer effektiv...og bruker mindre energi.og etter en periode skifte filteret helt ut.

LaBarca2011-01-18 16:27

Snømannen, det er noen år siden vi plukka opp kvikksølv fra knuste termometer med fingrene, men jeg husker fremdeles hvor gøy det var å se på de "levende" kulene som danset rundt på gulvet.

Sparepærer har kvikksølv, men jeg tror vi vet litt mer om farene og behandling av farlig avfall nå enn for 40 år siden.

frankieboy2011-01-18 16:42
Antall innlegg: 117

Levende lys! Avgir masse deilig varme og skaper hygge........
Tjukke stearinlys. Flere grader opp etter kort tid.

Boubou2011-01-18 18:51
Antall innlegg: 1210

Fyrer med ved, har lav innetemp med gulvvarme og godt isolerte vegger pluss kaldt loft. Kald entre med lukket dør, sparepærer, fulle maskiner, lar alltid ovnsdør etc stå åpen for å nytte restvarme. Huset fikk energiklasse c (beste mulige for hus som ikke er eerginøytreale el lavenergi) for salg - vi har/hadde 250m og brukte 13000kwh og det er jo bra;-) men må innrømme at vi av og til syntes det var vel kaldt med mannens ekstreme sparedirektiver.
Nå flytter jeg til gammelt tømmerhus (etterisolert) med 50 cm tykke vegger, og vil nok spare der også - men ikke om jeg skal fryse! (skal ikke gå i shorts, altså, men kunne kose meg inne!) Tror det med energisparing blir en slags ryggmargsrefleks når man kommer inn det. Kjører for eksempel ikke til butikken eller trening heller - bare hvis jeg skal lenger eller ha med noe skikkelig tung (sykkel og spark er finfint).

Snømannen2011-01-18 19:02
Antall innlegg: 1556

Nei, jeg vedder på at minst EN du kjenner har kastet sparepærer i den vanlige søplekassa

Gunnha 92 - Ikke medlem lenger2011-01-19 01:29
Antall innlegg: 106

æ bruke spare pærer. :)

LaBarca2011-01-19 11:00

Snømannen, jeg tar kun ansvar for det som kastes her i huset.

Reno-Vest har gitt alle husstander en rød boks til EE og annet farlig avfall. Den brukes konsekvent.

nalo2011-01-19 13:03
Antall innlegg: 356

Hugs at varmen frå varmtvasstanken også bidrar til oppvarminga av huset. Skur ein av/senker temperaturen på varmtvasstanken, vil kanskje ein termostatstyrt panelovn/varmekablel slå seg på for å kompensera for vametapet.

Hugs også faren for bakterievekst i tanken ved låg temperatur!

Sjølv har eg varmtvasstanken på vaskerommet. Den avgir så mykje varme til rommet, at anna varmekjelde der og i gangen (har som vanleg døra på gløtt) ikkje er turvande. Har trekt nokre klessnorer tvers over rommet og der tørkar eg all klesvask for heile husstanden når det ikkje er tørkevær ute. Det meste er tørt innan eit døgn, så tørketrommel har eg ikkje bruk for.

Hugs også at og skru av all varme når ein reiser bort, kan føra til frostsprenging av røyr og store vasskader på huset.

Vinninga kan lett gå opp i spinninga....

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?