Spillrom
| Sjiraffen | 11 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 593 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| LeifSvein | 2011-04-14 22:45 | |
![]() | Dyr eller billig mat? Bar eller dårlig utvalg? Debatten raser om norsk mat... De overbetalte bøndene mot de griske og gjerrige kjøpmenn? Vi må jo ha mat hver dag, og er Ordspillere fornøyde med det de kan få tak i? Jeg savner et bedre utvalg og lavere priser, slik det er i andre land. Etter to år i Belgia er det jo litt patetisk å oppleve en "velfylt" norsk kjøledisk med 5 ulike typer hvitost når man har stått foran en avdeling for hvite oster på 10 løpemeter i fire hyllehøyder... | |
| LeifSvein | 2011-04-14 22:45 | |
![]() | ...BRA eller dårlig utvalg... | |
| Red - Ikke medlem lenger | 2011-04-14 23:03 | |
![]() | Hva er det som er så "patetisk" med å oppleve at du har valget mellom fem forskjellige typer hvitost? Det er og blir en velfødd sutring når vi nordmenn blir innbilt at...stakkars oss...vi har så få varer å velge mellom....det er et luksusproblem..og fy skamme oss at vi går ut og sutrer og bærer og vedrørende dette!Dette et medieskapt fenomen av livstrøtte journalister fra Oslo som...(gjesp!) ...tenker..hva skal vi nå finne på å fylle våre tabloider med??En helt annen og mer interessant diskusjon er hvilke ledd fra produsent via distributør til hyllen i butikken, det er som bestemmer prisen for oss forbrukere... | |
| kuami | 2011-04-14 23:20 | |
![]() | Ja, jeg savner også bedre utvalg, og tror det i tillegg til valgfrihet for meg som forbruker også ville gi større konkurranse på både pris og kvalitet. Tar alltid med meg matvarer som "souvenirer" fra utlandet. | |
| nalo | 2011-04-14 23:20 | |
![]() | ost? å fysj... | |
| Stig_75 | 2011-04-14 23:23 | |
![]() | Det finnes en enkel løsning for å få bedre utvalg - og lavere priser. Fjern importvernet og la norske produkter konkurrere mot utenlandske på like vilkår. | |
| kuami | 2011-04-14 23:24 | |
![]() | godt sagt, Stig! Hvorfor er melken dobbelt så dyr i Norge som i Danmark, f eks? | |
| VeldiGlad | 2011-04-14 23:53 | |
![]() | Jeg foretrekker bar. | |
| ave - Administrator | 2011-04-15 00:01 | |
![]() | Bortskjemt sutring i mine ører; fram for kortreist mat! Syns at sammenligning på mat- og andrevarer-priser etc bør skje i henhold til hvor mange minutter/timer man må jobbe for å kjøpe aktuell vare i det landet man bor. Det mener jeg gir det mest objektive grunnlaget for å si om man betaler mye eller ikke for aktuell vare. Og da kommer ikke nordmenn dårlig ut i forhold til mat, elektronikk, reiser, klær, drivstoff...... | |
| sommerfugl | 2011-04-15 00:17 | |
![]() | Jeg vet ikke om det er jeg som ikke lager eksotisk nok mat eller hva det er, men jeg synes vi har et kjempebra utvalg av matvarer med tanke på hvor få mennesker vi faktisk er i dette landet! I alle fall vi som bor i byene og som har mange butikker å velge i. Trenger ikke en dullion ostetyper for at jeg skal være fornøyd. Det finnes jo så mye annet godt å glede seg over. Sjokolade for eksempel... mmmmmm c",) | |
| Helen | 2011-04-15 00:21 | |
![]() | Jeg er mest opptatt av all maten som daglig kastes i søpla. | |
| Snømannen | 2011-04-15 00:34 | |
![]() | Det var en gang noen som startet en matkjede med navn Rema 1000. Tallet 1000 var hvor mange varer de skulle ha i butikkene. Kun basisvarer m.a.o. Ved å begrense vareutvalget kunne de kanskje presse ned prisene. Kort tid senere så en annen kjede dagens lys. Den het Rimi 800. Gjett hva 800 sto for. Vi som liker mat har fortsatt å handle i de ordentlige butikkene. Men til ingen nytte. Så mange nærsynte, korttenkte matalfabeter har foretrukket lekebutikkene at de nå har tatt over hele markedet. Slutt å klage, det er forbrukerne som har villet det sånn. Som man reder må man ligge. Snart er det bare en igjen og de selger bare brunost. | |
| olapaloma | 2011-04-15 08:57 | |
![]() | Konkurere på like vilkår er det ein som seier lengre oppe , er nordmenn villige til å gå ned i lønn? Ein brukar 11 øre pr kr på mat i dag , i 1950 brukte ein 50 øre pr kr på mat, men då hadde ein ikkje peng til alt fjas me fyller husa våre med i dag men heller ikkje så mykje til klær, fritid og ferie. | |
| mymlen | 2011-04-15 09:01 | |
![]() | Satt opp mot gjennomsnittelig årslønn er maten i norske butikker slett ikke dyr. Vi vil ha svenske/danske (eller belgiske) priser - men vil vi ha lønningene deres...? Ellers støtter jeg LeifSvein fullt ut - skulle gjerne kunnet velge litt mer i butikkhyllene. Mange av lavpriskjedene fører bare ett produkt av en rekke type matvarer - sitt eget. Og det er som regel ganske dårlige og smakløse greier. Og alle kan vi jo ikke bo på Frogner - nærbutikkens mekka? | |
| ajnor | 2011-04-15 09:41 | |
![]() | Norsk mat er ikke dyr. Vi bruker kun få prosent av lønna til å kjøpe mat. Ikke har vi for lite å velge i heller, hvis vi er i nærheten av realistiske, så er dette regelrett sutring. | |
| Snømannen | 2011-04-15 09:43 | |
![]() | Du kan ikke velge mellom mer i butikkene fordi de butikkene som hadde noe annet gikk konk fordi ingen handlet der. Vi forbrukere har valgt å leve i et land hvor det ikke finnes butikker bare storkiosker. | |
| Torill | 2011-04-15 10:10 | |
![]() | At det er dårlig utvalg på mange småsteder er det ingen tvil om. Jeg vil si Oslo har fått et ganske godt utvalg, takket være mange innvandrerbutikker. Bredere utvalg av frukt og grønt og til en billig penge, samt en del andre varer man ikke finner i kjedebutikkene, eller rundt om i landet. Men Italia, sukk! I sentrum av Roma finner man nesten ingen dagligvarebutikker eller storkiosker. Folk spiser i mye større grad på kafeer og restauranter enn i Oslo (og i Oslo spiser relativt mange relativt mye ute). Og de som handler råvarer drar vel for det meste på markeder eller har sin lokale slakter eller grønnsakhandler de går til. Men etter litt intens leting i Roma klarte jeg å finne et supermarked. Det er lagt fra Roma til Rema eller Rimi for å si det slik. Enormt utvalg og selvsagt bare veldig gode råvarer og ferdigvarer. Vil man kjøpe en ferdig pesto, kan man kjøpe den nylaget fra butikken i flere varianter, i tillegg til på glass, bare for å ta et eksempel. Og selvsagt ingen frossenpizzaer. Om en butikk begynner å ha 10 ulike frossenpizzaer i stedet for 3, eller 5 forskjellige tomatsupper fra pose i stedet for 2, så gjør ikke det ferdigpizza eller posesuppe så veldig mye mer interessant. | |
| Stig_75 | 2011-04-15 11:26 | |
![]() | Å hevde at norske matvarer er billige fordi man får kjøpt 10 brød på en timeslønn er i beste fall misvisende. Hvis noen husker tilbake til mattetimene fra barneskolen er det to faktorer i et regnestykke som dette. Den ene er matvareprisen, og den andre er lønnen. Det et slikt regnestykke viser kan like godt være at norske lønninger er høye. Regnestykket sier også noe om kjøpekraft, men det trenger ikke si noe som helst om prisnivået på norske matvarer. Eller andre varer. Faktum er at norske myndigheter ønsker å skjerme norsk landbruk, og det er derfor en ønsket og bevisst politikk at prisene er høyere her enn det de kunne vært. Men at prisene kunne vært lavere og utvalget større er det ingen tvil om. Hvis man bare vil det. | |
| bris1 | 2011-04-15 12:06 | |
![]() | Det er interessant at mange er så prektige at de synes vi skal være fornøyde og takke til uansett hva vi tilbys! Vi har det godt her i landet, jeg er fullstendig klar over det, men må vi virkelig være så totalt styrt av de store kjedebutikkene som det kan se ut som? Det kan se ut som om kjedene har stor uttelling på å selge: potetchips med enhver tenkelig og utenkelig smakstilsetning, sukkersnop, brus, frossenpizza osv, osv. Det er i alle fall ikke plass i butikkene det står på. Enig med bl.a. trådstarter i at vi burde tilbys et større utvalg på en rekke områder. For meg dreier det seg ikke bare om ost, men en rekke andre matvarer.Kanskje vi kan starte med å stille krav, etterspørre, og der det er mulig gjøre vår handel utenom kjedene. Selv i vår lille by har vi en del muligheter, og vi bør bruke dem før de forsvinner. | |
| Valpen | 2011-04-15 12:44 | |
![]() | Etter to år i Belgia er det jo litt patetisk å oppleve en "velfylt" norsk kjøledisk med 5 ulike typer hvitost når man har stått foran en avdeling for hvite oster på 10 løpemeter i fire hyllehøyder... Trådstarters imponerende opplevelse i Belgia!! Jeg er ikke imponert og trenger heller ikke 10 løpemeter i fire hyller med hvite oster. Ting er viktigere i denne verden enn hvit ost i metervis | |