Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 602

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2011-06-30 17:57
Antall innlegg: 2649

Dagens sykemeldingsordninger

Er dagens sykemeldingsordninger for generøse ?

Er det samfunnsmessig riktig å få hele 100% lønn for hver sykedag ? Medfører slike generøse ordninger at folk sykemelder seg for mye ?

På den annen side , er det ikke deilig å være sykemeldt og på bedringens vei og vite at pengene går inn på konto uten at du behøver å gjøre et arbeidsslag og du kan ta deg ferie resten av sykemeldingsperioden.. ??

Torill2011-06-30 18:04
Antall innlegg: 3668

JamesO - trodde sykemelding ble skrevet ur av lege. Og at det ikke er lov å ta ferie når man er sykemeldt.

JamesO - Ikke medlem lenger2011-06-30 18:08

Nei det er ikke lov å ta ferie, men i praksis blir det jo som en 6-dagers ferie dersom man er sykemeldt i 1 uke og man blir frisk etter 1 dag.

sommerfugl2011-06-30 18:20
Antall innlegg: 473

Systemet vårt er bygget på tillit så da skal vel den sykmeldte ta kontakt med legen sin etter én dag og si at h*n er frisk nok til å jobbe igjen?

Sånn fungerer det selvfølgelig ikke, og derfor utnyttes alle smutthull som finnes både når det gjelder sykmeldinger og annet i et sosialistisk samfunn.

Jeg synes personlig at det er en fantastisk ordning at man slipper å bekymre seg for det økonomiske når man er syk. Men en karensdag eller to hadde kanskje fått ned antallet snyltere.

Torill2011-06-30 18:32
Antall innlegg: 3668

En karensdag eller to ville fått mange flere syke til å gå på jobb.

JamesO - Ikke medlem lenger2011-06-30 18:47

Ja en karensdag, som betyr en sykedag uten sykepenger ville nok redusert sykemeldingsgraden en del, 2 karensdager enda mer, men urettferdig ovenfor de som virkelig er veldig syke.

meisa2011-07-01 19:54
Antall innlegg: 443

Jeg har hatt kolleger som nærmest har krøpet på jobb (vond rygg), selv om de var sykemeldt. Andre har mast seg til kortisonsprøyte, om armen eller skulderen var for vond til jobbe. De hadde ikke tid å være sykemeldt.

Selv er jeg så heldig at jeg ikke er syk hvert år. Det er hardt å komme ajour når man har vært borte en stund.

twiver2011-07-01 20:11
Antall innlegg: 3469

Torill skriver : En karensdag eller to ville fått mange flere syke til å gå på jobb.

Og ja det er nok kanskje riktig. Mange har ikke råd til å miste en dagslønn og går heller på jobb, og muligens smitter alle de andre de jobber sammen med :(

Jeg jobbet en periode som *personlig assistent* . Der fikk jeg klar beskjed om å holde meg hjemme hvis jeg hadde det aller minste tegn til å være bærer av noe smittsomt , f.eks. forkjølelse, diare, kvalme etc. (ille nok å være avhengig av hjelp 24 timer i døgnet, om man ikke skulle bli *syk* attpåtil)

Så denne saken har mange sider, og vil helt sikkert variere veldig etter hva slags jobb man har.

maf2011-07-01 20:18
Antall innlegg: 89

I USA, ihvertfall for noen år tilbake, hadde flere virksomheter, bl.a. postvesenet, ansatt sykepleiere til å besøke de som sykemeldte seg - dét hadde vært noe det! :)

Lynge2011-07-01 20:21
Antall innlegg: 103

Snakker av erfaring! Det kan faktisk være jobben som gjør deg syk.

Ruschne2011-07-01 20:28
Antall innlegg: 711

Du kan faktisk også bli frisk av å komme deg på jobb igjen - om nødvendig i en tilpasset jobb dersom du faktisk må ha det og gjerne noe redusert til du er frisk igjen.

Arbeisgiver har plikt til å tilpasse for deg.

Det er nok av mennesker som tar noen dager fri og skriver egenmelding, så ja våre ordninger er svært generøse.

Det er udiskutabelt.

Ruschne2011-07-01 20:34

Toril

Leger skriver da ikke ut egenmelding

I OSlo Kommune kan du egenmelde inntil 8 arbeidsdager sammenhengende og 24 dager i løpet av et år.

Det kaller NAV IA eller inkluderende arbeidsliv

God ferie

Snømannen2011-07-01 22:30
Antall innlegg: 1556

Hvis man jobber under tvang, f eks fordi man trenger pengene, kalles det ikke arbeid men slaveri. Hvis fraværet er for høyt skyldes det ofte at arbeidsgiver ikke gir hver enkelt ansatt oppgaver tilpasset den ansattes evner og behov.

Det skal faktisk, i følge arbeidsmiljøloven, være helse fremmende å jobbe. Hvis det ikke er det er det noe alvorlig feil med arbeidsplassen.

Arbeidsgivere som ikke legger til rette for en spennende morsom og berikende arbeidsdag fortjener faktiskikke å ha ansatte.

Arbeidsgivere er ikke snille som gir folk jobb. De har arbeid de trenger å få gjort. Det skal være balanse her så ingen føler at de utnytter, eller blir utnyttet av, den andre parten.

Ruschne2011-07-01 23:55

HVor mange arbeidstakere har en spennende, morsom og berikende jobb dag etter dag, måned etter måned og år etter år?

Det må være snømannen som har det slik - ingen andre som jeg vet om

ajnor2011-07-02 00:04
Antall innlegg: 958

Jeg har i grunnen aldri tid til å være sjuk, men må man, så må man. Fravær i mitt yrke resulterer bare i masse ekstraarbeid på meg i etterkant.

Jeg har dessuten en morsom, spennende og givende jobb, så jeg vil i grunnen mye heller være på jobb, enn hjemme.

ajnor2011-07-02 00:06
Antall innlegg: 958

Æh... Glemte en ting: IA-ordning er dessuten en fin ting! Og nei, jeg misbruker den overhodet ikke - det har jeg ikke tid til!

Ruschne2011-07-02 00:26

ajnor

Jeg glemte at du har det slik i din jobb - beklager det

Lynge2011-07-02 12:04
Antall innlegg: 103

I-Aavtalen er bare i teorien,ikke i praksis!

Rakel2011-07-02 12:27
Antall innlegg: 90

IA ordningen falt bort fra 1.7.11, i all fall i Bjerke bydel, vi fikk personalmelding om det nylig , og om nye rutiner mht oppfølging av sykemeldte. Nå skal arbeidsgiver innkalle til samtale etter 4 uker allerede for å legge en aktivitetsplan sammen med den sykemeldte. Før var det først etter 6 el 8 uker.
Man kan reise på ferie i sykemeldings/attførings/r ehabiliteringsperioden om man bare søker NAV først. Om man har reist og det blir oppdaget av NAV blir man trukket penger for den perioden.

bris12011-07-02 14:55
Antall innlegg: 2601

Man får ikke utbetalt noe fra NAV når man tar ferie som sykemeldt selv med NAVs "tillatelse". Man melder fra til NAV på forhånd dersom man har tenkt å reise på ferie. Jeg minner de som har enkle løsninger på problematikken om at det er svært ulike og mangfoldige grunner til en sykemelding (som for øvrig legen skriver ut). I noen tilfeller kan en ferietur bidra til restitusjon.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?