Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 913

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
katinka2008-06-17 01:35
Antall innlegg: 72

der har du et poeng, philologicus, det er ikke alle som forstår forkortelsene her. Av reaksjonene i de få månedene ordspill har eksistert ser man at det skjer igjen og igjen. Hvorfor i all verden kan man ikke ta seg tid til å skrive "takk for spillet" om det er det man vil si? det tar to sekunder! Men streberne har vel ikke tid...
 
HanneH2008-06-17 09:02
Antall innlegg: 2289

Jeg avslutter alle mine spill med takk for spillet skrevet helt ut, det kan jo være fordi jeg ikke helt har sansen for de forkortelsene. Og de første dagene jeg spilte her inne stusset jeg også litt over ordet tfs, var litt i tvil de første gangen hva det betydde. En av årsaken kan vel være at jeg aldri har hatt mobiltelefon slik at jeg ikke er vant til de "moderne" forkortelsene.
Ellers synes jeg ikke man kan si desverre for at noen avslutter med det Svenske ordet Hej, det er faktisk ganske mange Svenske spillere her inne og de bruker vel muligens det ordet vanligvis og man kan jo ikke forlange at de begynner og avslutter kampene sine med Norske hilsninger. Synes det er tøft nok at de stiller opp og spiller på Norsk, bare se på David som ligger på 2. plass i poengligaen, imponerende spør du meg :)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-17 10:20
Antall innlegg: 1944

Jeg er fornøyd bare man gir "lyd" fra seg jeg:)

tfs, tfk, grattis, gratulerer, takk for spillet, takk for kampen, hei, hej, en til, ha det bra, god natt, tt, oi det ble dyrt osv

hade er helt ok, tror ikke det finnes noen riktig skrivemåte for dette, (står ikke i noen ordbok) Dessuten brukes det vel ikke skriflig heller, men på nett bruker man jo "muntlig" skriftspråk og forkortelser.

Om bare et smiletegn dukker opp, så har man vist at man husker det er en person man spiller imot.

Far vel og adjø, er ok det selvfølgelig, men ennå ikke opplevd det.
Selv har jeg ikke disse ordene i min dagligtale.
Det vanlige er hade eller ved en litt mer seriøs avskjed - ha det godt.

 
Mooseman2008-06-17 10:50
Antall innlegg: 1596

Takk for meg og ha det bra ;)

Det tok cirka 5 sekunder å skrive.....lurer på om jeg rekker bussen ??
 
qua - Ikke medlem lenger2008-06-17 13:29
Antall innlegg: 97

Brukar tfk, nettopp fordi alle forstår at det er ei forkorting. Tfs KAN vere feilskrift for tufs!
 
Mooseman2008-06-17 13:34
Antall innlegg: 1596

Hos meg betyr tfk telefonkatalogen :p


Ikke så dum vri qua, skal forsøke den i neste spill ;)
 
tjobling2008-06-17 14:19
Antall innlegg: 2

Et spørsmål til alle dere:

Hvorfor har dere registrert dere på ordspill.no?
A) For å bli kjent med folk eller
B) for å spille?


Jeg har lest et par av disse debattene der folk klager over at motspillere ikke svarer på chatten - og det irriterer meg at dere gidder å bry dere om det!! Majoriteten er her tross alt kun for å spille.

I begynnelsen var det som et myggstikk, men nu koker jeg snart over pga dette.

HVIS DERE VIL HA NYE VENNER SÅ HAR VI MANGE FINE NETTSAMFUNN!! Nettby, facebook osv..

ikke plag oss "spillegale" med deres trang til å bli kjent med nye folk.

og her får dere av meg - i tilfellet vi spiller en gang i fremtiden: tfs, hallo, hei, tusen takk, lev vel, hade!
 
MyRuin2008-06-17 18:09
Antall innlegg: 201

men kan ikke de som vil det få lov da?
Dette går begge veier vettu 'tjobing'..
 
Mooseman2008-06-17 20:29
Antall innlegg: 1596

Noen fordi A og noen fordi B, og noen til og med fordi både A og B. Merkelig greier, eller hva tjobling ??

Vi oppfordrer alle til å vise litt høflighet og positivitet, det er ikke snakk om nettsamfunn som f.eks Facebook, kun god gammeldags norsk folkeskikk egentlig :)

Vi pålegger heller ingen å hverken takke for spillet, si hei eller skaffe seg nye venner her, men vi må ha litt takhøyde og akseptere at våre medlemmer har lyst til å diskutere/sette fokus på forskjellig ting.
Sammenligningen din med andre nettsamfunn er litt vel søkt og det er faktisk noen her som har fått nye venner.

Men, vi aksepterer at du ikke ønsker å takke for spill o.l. , det er greit, men at det skulle koke over hos deg fordi andre ønsker å være høflige, ja det er nok dessverre utenfor min fatteevne.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-17 21:25
Antall innlegg: 1944

Hei og takk er et minstekrav av høflighet. Det krever ingen innsats, kun det å eie et snev av folkeskikk. Bli opphisset over dette, må bety mangel på sådan.

Det er en helt annen sak med sosial chatt under spill. Det forventes ikke av noen. Slikt kommer naturlig mellom parter som liker å prate.
 
jwpede2008-06-18 00:59
Antall innlegg: 107

Jeg skrev ikke desverre, men dessverre.
Pussig at noen skriver norsk og svensk med store forbokstaver, forresten. Viss en svenske avslutter med hej, er det faktisk med et ord jeg forstår (og godtar).
Hade er en muntlig og lettvint måte å si ha det bra på, men skriftlig blir det bare rart. Ha det med mellomrom og en ekstra d blir kanskje for vanskelig å skrive for noen, og måtte de bruke sine siste krefter på å ta med ordet bra, må konklusjonen bli at.......... (fyll ut etter eget ønske, slik at jeg eventuelt kan heve det språklige toleransenivået mitt ytterligere et hakk).
For et par år siden kjørte jeg en intensiv kampanje mot alle som avslutta telefonsamtalene med hei ( svenskor/ar undantagit sjælvklart). Men før jeg rakk å påtale dette, hadde de av en eller annen grunn nesten alltid lagt på! Nå vet jeg ikke om jeg skal forfølge dette emnet lenger, eller kan det være at jeg bare er blitt svært usikker?
Men jeg hadde det morsomt under kampanjen, sjøl om noen av mine 50 kolleger beskrev meg som en språklig plageånd, særlig når jeg med rød penn omhyggelig korrigerte kommafeil på oppslagstavla.
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-18 08:49
Antall innlegg: 1944

Siden du er 101 år gammel, (kilde: din profil) forstår jeg at du kanskje har litt problemer med å akseptere et moderne dataspråk:)

Språket er i stadig utvikling, en dag i fremtiden er det nok riktig norsk og si "hei" når man avslutter en telefonsamtale også.
 
bbb2008-06-18 11:18
Antall innlegg: 16

Bare en liten avsluttende pekefinger: når man spiller et spill som dette, er det sosialt i seg selv. Over bordet hjemme koser vi oss ordentlig med scrabble, og latteren går over i gråt mange ganger. Da er det da moro å kunne kommunisere med sine motspillere her også. Hvis man ikke vil bli forstyrret, får man finne seg ei bok.
 
jwpede2008-06-18 13:47
Antall innlegg: 107

Det er ikke riktig norsk å si"og si hei". Det heter "å si hei". Er du i tvil, prøv å sette inn fra engelsk "and" eller "to".
Eg ser fram til et retteprogram som kan ta og/å- feil og kommafeil. Viss det kommer, skal eg ønske det velkommen med et moderne "hei".

Uansett om eg er gammeldags (101 år) i språklig sammenheng, har eg det svært morosamt med å følge med i dagens språkdebatt, samt komme med noen egenproduserte om enn beskedne bidrag. Da stiger kanske også underholdningsnivået en smule!

Far vel!

Som dere ser, er j ikke min favorittbokstav i ordspill. Har faktisk etter noen forævlige resultater fått averson mot denne bokstaven.


Far vel med dere!!
 
HanneH2008-06-18 14:59
Antall innlegg: 2289

Hei jwpede, jeg ser du henviser til mine forbokstaver på norsk og svensk, jeg er nok fullt klar over at de skrives med små bokstaver, gjorde det vel mer eller mindre for at det skulle bli enklere for de som leste og se at det var forskjell på dem :).
Ellers vil ikke jeg gi meg ut på noen språkdebatt da en av mine svake sider på skolen var norsk gramatikk, men utrolig nok var jeg dengang veldig god i rettskriving, selv om dette begynner å bli en del år siden og sannsynligvis ikke så godt vedlikeholdt :D.
Men i disse datatider går det ofte fort og en og annen skrivefeil kan nok forekomme for de fleste av oss.
Ha en fin dag !
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?