Spillrom
| Sjiraffen | 10 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 12 |
Mobilspill
| Pågående | 8 639 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Boubou | 2011-09-03 09:31 | |
![]() | norske ord... ... adoptert i andre språk. Klarer vi lage en liste - og hvem kommer med det mest overraskende ordet? Jeg starter med en hefteg en: OMBUDSMAN - nettopp lest i en engelsk roman (hvor jeg fikk ideen til en liste). Så har vi de enkle FJORD og SKI. O gnaturligvis QUISLING - som vel kke er et ord, men jo har blitt det. Flere, kom igjen! | |
| Nebb | 2011-09-03 09:51 | |
![]() | slalom | |
| Nebb | 2011-09-03 09:55 | |
![]() | bag, steak, they | |
| Nebb | 2011-09-03 09:56 | |
![]() | get, score, sky, window | |
| sherlock | 2011-09-03 10:16 | |
![]() | Innlandsis brukes bl.a. på fransk, men skrives gjerne inlandsis, og blir påstått å komme fra dansk (!) | |
| sherlock | 2011-09-03 10:28 | |
![]() | tele(mark): "As modern telemark technique and the gear we use continues to evolve, what can be done to make carved tele turns easier to learn for beginners? How can boots, bindings and skis be designed in such a way as to make powerful carved tele turns the norm rather than the exception?" | |
| Cygnus | 2011-09-03 10:29 | |
![]() | Scrape og sky, så skyscraper består av norske deler, og så returnert til oss! Slik som bag! | |
| Snømannen | 2011-09-03 10:54 | |
![]() | The internet is a vast sea of lutefisk. | |
| Snømannen | 2011-09-03 11:12 | |
![]() | en.wikipedia.org/wik...ia n_origin Aquavit (also akevitt, a kind of distilled spirit made of potatoes) Brisling (small, herring-like, marine fish) Fjord (a long indentation of a sea) Floe (as in ice floe, a river ice slide) Klister (a kind of ski wax, from the word for glue or paste; also common Scandinavian) Kraken (giant octopus, or giant squid) Krill (small shrimp-like animal) Lefse (Norwegian potato flatbread similar to a tortilla) Lemming (lemen, a rodent species) Lutefisk (fish course made from dried fish and lut (lye)). Marsala (a restroom) Quisling (a traitor, from Vidkun Quisling) Skare (a kind of ski wax, from the Norwegian word for snow crust) Ski (equipment for skiing activities; originally a general word for a plank or chop of wood) Skrei (From a word meaning "flock" or "crowd", large nomadic codfish) Slalom (slalåm; not too steep downhill skiing with many gates and turns) Telemark (a type of ski turn or style of skiing named for the Telemark region in Norway) Uff da (interjection, can also be spelled oofda, ufda, oofta and ufta) Yngling (sailing boat class, from the archaic Norwegian word for "youngster") | |
| Snømannen | 2011-09-03 11:13 | |
![]() | Det var en TV serie laget av BBC (tror jeg) som het Maelstrom | |
| mymlen | 2011-09-03 14:22 | |
![]() | Ryggsekk (-> rucksack) | |
| Boubou | 2011-09-03 14:33 | |
![]() | Nebb - THEY er vel ikke mer norsk enn engelsk?, og jeg ser ikke umiddelbart hvor de har hentet GET og SCORE.. og BAG? WINDOW er bra, da! Snømannen - MARSALA = restroom skjønner jeg ikke. Skal det være Matsala? Og så har jeg glemt TROLL! | |
| Snømannen | 2011-09-03 14:39 | |
![]() | Boubou - klippet fra wikipedia som du ser. Noen vikinger her som kan kommentere på om mar betyr hvile? At sala kan bety salen/rommet går jeg med på uten videre. | |
| Boubou | 2011-09-03 15:22 | |
![]() | Ja - jeg ser - men det ER jo litt rart? Var det en egen WIki side med norske ord som har blitt lånt ut? Da mangler de jo fler av "våre"! | |
| piaf | 2011-09-03 15:38 | |
![]() | I en norskbok fra barneskolen står det at egg, husband og window er engelske ord med norsk opprinnelse. Husband fra húsbóndi og window fra norr. vindauga, eg. 'vindøye, lufthull'. | |
| Bhå | 2011-09-03 18:04 | |
![]() | Er ikke BINDERS både oppfunnet i Norge og både fysisk og ordmessig eksportert til blant annet engelsk? | |
| Boubou | 2011-09-03 18:06 | |
![]() | Sier de binders på engelsk?? Paperclip sier mitt hode, men det har jeg kanskje funnt opp selv? er litt rar sånn. Men ja, det er en norsk oppfinnelse. | |
| Bhå | 2011-09-03 18:07 | |
![]() | Ser de bruker ordet om det vi kaller for ringpermer. www.binders.com/ | |
| contender | 2011-09-03 18:50 | |
![]() | Akevitt har latinsk opprinnelse: Aqua Vitae (livets vann). Utrykket brukes i mange språk: bl.a. Eau de Vie (fransk), Whisky -fra gallisk "uisge batha". | |
| contender | 2011-09-03 18:51 | |
![]() | Navnet på den engelske byen York stammer fra vikingtida: Jordvik. | |