Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 657

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
terø2011-09-13 12:24
Antall innlegg: 1916

Min siste leste bok
Tusen strålende soler av Khaled Hosseini.

- Mariam og Laila er to forskjellige kvinner som
blir allierte i kampen mot en brutal ektemann i et
kvinneundertrykkende samfunn i Kabul.

En historie som fester seg i hukommelsen.

Vel vært å lese!

piaf2011-09-13 12:32
Antall innlegg: 995

Mange gode boktips her, terø:
www.ordspill.no/foru...am p;page=0

og her:
www.ordspill.no/foru...e= -0#84246

nutitta2011-09-13 13:33
Antall innlegg: 91

Jeg er enig i at Tusen strålende soler er fantastisk lesning. Da må du også lese Drageløperen av samme forfatter. Min nylig leste bok var på over 900 sider. En bok man bare MÅ lese - og den heter SHANTARAM. Skrevet av Gregory David Roberts. En bok som inneholder alt. Jeg garanterer at du liker den siden du liker Tusen strålende soler. Ikke la de 900 sidene skremme deg.

nutitta2011-09-13 13:35
Antall innlegg: 91

Jeg svarte før jeg så på linken til piaf

terø2011-09-13 13:48
Antall innlegg: 1916

Takk skal du ha. Drageløperen er notert.
Har ellers gått lei av krim og denslags, derfor er en av de siste
leste lokalt med Ottar Tangen som forfatter.
Han har gitt ut på eget forlag Oscar og Arvingen som handler
om skogsarbeideren. skiløperen og bydelivet ellers på 50-tallet
og frem til midt på 70-tallet. Bra dokumentert lokalt stoff.

Boubou2011-09-13 15:43
Antall innlegg: 1210

Jeg er en av de få som ikke likte verken drageløperen eller tusen strålende soler mer en sådär...(liker ikke at noen på død og liv skal ha me til å grine) Men Shantaram hadde litt mer for seg.
Lager vi en ny tåd eller ikke?

Siste boken jeg leste... hmm, det er gjerne 4-5 av gangen, men den siste jeg leste helt og fullstendig var vel The Beach, pånytt etter endel år, og det var... vel, omtrent like bra som sist.
Holder på med Mason & Dixon (TH. Pynchon), L'Education Sentimentale av Flaubert og John Irvings Last night in twisted river som alle er litt tungrodde, av forskjellige grunner.

Stig_752011-09-13 15:56
Antall innlegg: 218

Sist lest er Jo Nesbøs "Gjenferd". Men når vi er inne på John Irving: "En bønn for Owen Meany" er strålende!

Boubou2011-09-13 16:11

Ja, den må jeg sannelig lese igjen, Stig! (Owen Meany altså). Bare at jeg har den ikke!!!

Assistenten - Ikke medlem lenger2011-09-13 16:22
Antall innlegg: 90

Litt vel territorialt å henvise til (eld-)gamle tråder syns nå jeg... Hurra for initativ...!! Elsker boktråder! :-)
Siste bok jeg leste er Medmenneske av Olav Duun, en av de vakreste bøker jeg vet om,språket er vanskelig tilgjengelig, men som med alt som er vanskelig er det som regel verdt strevet. Vakkert!
Og bøkene til han Irving e morsomme, en av de første bøkene jeg lo høyt av var Garps bok,anbefales.

Cygnus2011-09-13 16:41
Antall innlegg: 44845

Hvis det går an å foreslå ikke-skjønnlitteratur, vil jeg slå et slag for Bill Brysons At home: A brief history of private life, som er den siste jeg leste og som er kjempeinteressant. Det er en stund siden jeg leste Susan Abulhawa Morning in Jenin (er ikke sikker på akkurat formen på navnet hennes), men ser at den nå er kommet på norsk og vil gjerne slå et slag for den - meget god bok, spør du meg!
Boubou, jeg likte mer eller mindre Drageløperen, men hatet den andre! så du er ikke helt alene!

AaseB2011-09-13 16:43
Antall innlegg: 8147

"Magikeren" av John Fowles: Svimlande fantasifull og med et fantastisk, mystisk persongalleri.
Eg satt som ei statue i sofaen i 4 timar for å gjera meg ferdig med den ei natt for litt sidan. Har prøva å starte på andre bøkar etterpå, men det blir bare kjedeleg...

Snømannen2011-09-13 16:46
Antall innlegg: 1556

Balansekunst av Rohinton Mistry ; Torleif Sjøgren-Erichsen (Oversetter)

Handlingen i boka utspiller seg i Bombay, og forteller historien om syersken Dina Dalal, skredderne Darji og Omprakash og studenten Maneck. Gjennom disse personenes historie får vi vite mer om Indias fortid; fra selvstendigheten i 1947 til unntakstilstanden i 1975.

En veldig bra bok.

www.bokkilden.no/Sam...tI d=142573

Boubou2011-09-13 16:58

Takk Cygnus. Jeg likte jo også drageløperen akkurat nok til å lese den andre (også er jeg jo lesofil og sitter og leser varedeklarasjoner på pakker i skapene om jeg ikke har noe annet, da).

Jeg tror ikke jeg BARE er snobbete - det er noe med de bestselgerne...
de skal liksom på død og liv please alle, og så har de til slutt verken smak eller form.

Balansekunst/ A fine Balance, derimot. Det er stor litteratur, uten at jeg er lærd nok til å sette fingeren på hva som er forskjellen. Mistry har skrevet et par til som er verdt det.

Les Balansekunst og Shantaram og reis til Bombay (dropp resten av India, sånn den første gangen, Bombay er mer enn nok). Bli minst to uker. ikke besøk, bare prøv å lev.

Lene T2011-09-13 17:23
Antall innlegg: 2931

Vidunderbarn av Roy Jacobsen. - Nest sist leste, men bedre enn Flaggermusmannen av Jo Nesbø som var siste. Nå er jeg i gang med Seierherrene av Jacobsen, og den virker bra.

sinecera2011-09-13 17:25
Antall innlegg: 285

For dem som liker bøker som kunnskap og innlevelse beskriver det rå, brutale, spennende, korrupte India (A fine balance, Slumdog Millionaire) anbefaler jeg på det aller varmeste;
Aravind Adiga - "White Tiger"
Den er helt suveren.

mymlen2011-09-13 18:04
Antall innlegg: 701

De siste bøkene jeg har lest har ikke imponert meg, men vinterens lesing: "Før jeg brenner ned", fenget. Så den anbefales! Og en annen fra siste halvårs lesing, Orhan Pamuk "Uskyldighetens museum" er annerledes enn det meste og holder absolutt mål.

Assistenten - Ikke medlem lenger2011-09-13 18:06
Antall innlegg: 90

Lene T:Seierherrene er kjempebra! Ble veldig fasinert av den boka,er en historie om oppbygginga av sosialdemokratiet...vet ikke hvor interessert du er i akkurat den delen..:-)

Musicator2011-09-13 18:18
Antall innlegg: 6

Koselig med bokprat her :) Jeg leser Focaults pendel av Eco. Veldig bra og veldig krevende... Ellers anbefaler jeg alle bokelskere å sjekke ut "bokelskere.no" Der finner du masse nye boktips og flere boknerder å diskutere bøker med ;-)

DollyD2011-09-13 18:23
Antall innlegg: 334

Leser bøkene til Helge Ingstad. Blant annet om hvordan han lette etter Sioux-indianerne i Nord-Amerika. Flott skildringer

ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-09-13 18:49
Antall innlegg: 388

Den siste jeg leste ferdig var Kjerringer av Helene Uri. Den var underholdende. Nå holder jeg på med en lydbok jeg impulsivt kjøpte i Sverige; Någonstans innom oss av Kajsa Ingemannson. En underlig, men underholdende bok om kjærlighet og et selvmord.

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?