Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 934

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Mooseman2008-06-18 11:34
Antall innlegg: 1596

Leselyst ??
Sikkert mange her som leser litt bøker.

Hva foretrekker du å lese, og hva anbefaler du andre å lese ?
Hva leser du akkurat nå ?
 
Irenepa2008-06-18 11:49
Antall innlegg: 28

En god krimbok! Leser Hodejegerene av Jon Nesbø akkuart nå.
 
libra2008-06-18 11:58
Antall innlegg: 4

Ja jeg har leselyst ! Må likevel innrømme at bøker og kryssord har blitt litt neglisjert i det siste, av noe som heter "ordspill".
Sommereren er tiden for litt lettere litteratur, krim f.eks Nesbø, Larson og Lackberg. Ellers anbefaler jeg Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug. Den vekker tankene.. Nå har jeg kjøpt de andre bøkene hans, og gleder meg til å lese dem. Hvis jeg klarer å rive meg løs fra PCen. Glemte nesten den beste leseropplevelsen i det siste "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gevalda.
 
Toril49 - Ikke medlem lenger2008-06-18 12:28
Antall innlegg: 13

Er enig med Libra i at lesing (samt Hus og Have..., for ikke a snakke om Husbond...) er blitt neglisjert til fordel for Ordspill! Men lesing har alltid vaert Den Store Hobbyen min. Er nettopp kommet tilbake fra Norge, og ma alltid kjope med meg norsk eller skandinavisk krim hjem. Ikke engang engelskmennene slar skandinavene i a skrive god krim for tiden. Akkurat na er det Roy Jacobsens 'Slor' jeg leser. Bra! Men foer Jacobsen, var det go'e, gamle Johan Falkberget og hans 'Christianus Sextus'. Anbefales!
 
heidihi2008-06-18 12:43
Antall innlegg: 134

Jeg leser mange bøker året rundt, og gleder meg til å fylle opp sekken med bøker å reise på ferie og ligge i solen og LESE! Jeg sluker stort sett alt, men har en forkjærlighet for krim. Som sommerlesing for kvinner kan jeg anbefale Marian Keys' bøker, men les de på engelsk. ("A charming man" tror jeg den siste heter) Det er noe med norske ord om kjønnslig omgang... (syns det blir vulgært) også er det jo greit å vedlikeholde engelskunnskapene? Hvis du ikke har fått med deg Ken Follets "Stormenes tid" og den nyeste "I all evighet" er det glitrende å kose seg med i sommermånedene. Tykke bøker med handling fra middelalderen. Ha en flott sommer, fra Heidi som snart reiser til Malaysia for å ligge på en kritt hvit strand og lese, lese og kanskje snorkle litt!
 
seilermarthe2008-06-18 13:29
Antall innlegg: 642

Jeg leser også en del. Som mange andre her anbefaler jeg å lese en krimbok. For eksempel bøker av Jo Nesbø og Henning Mankell. For de litt yngere: les Harry Potter på engelsk! Det gjør jeg nå (er i bok 4) og bøkene er enda bedre på orginalspårket.
 
Ennja2008-06-18 14:02
Antall innlegg: 76

Samvittigheten sier at jeg skal lese pensumlitteratur - og intet annet. LIKEVEL: Kjører ganske mye bil, og da er der alltid en lydbok på spilleren. Siste STORE leseopplevelse er trilogien av Stieg Larsson: "Menn som hater kvinner", Jenta som lekte med ilden", Luftslottet som sprengtes". Er igang med andre omgang i lydbokform. På nattbordet har jeg NAF Veibok :-) Skal på bobiltur helt nord i august.
Videre sluker jeg ALT som Jo Nesbø skriver.
Mitt beste tips til dere som kjører en del er altså: Glem musikken og sats på lyd-BOK!!!
 
Else1232008-06-18 14:09
Antall innlegg: 14

Ja, ferie og lesing hører sammen! Og om man ikke har anledning til å reise akkurat så langt og så lenge man vil, så kan man jo i alle fall lese om drømmestedene. Reisebeskrivelser er nok en sjanger som er litt sånn ymse, men jeg kan i alle fall trygt anbefale Thorbjørn Færøviks Asia-bøker. I disse snart-OL-tider er det kanskje en idé å starte med "Kina - en reise på Livets elv"?
 
Fiskebolla - Ikke medlem lenger2008-06-18 14:49
Antall innlegg: 33

Hei alle!
Ferie er lesetid for meg i hvert fall. Kan anbefale "Den lukkede bok" av Jette Kaarsbøl og "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" av Mark Haddon. Det er god god lesning som er lett i sommervarmen:)

Enig med dere forresten at bøkene til Stig Larsson er helt herlige! Tre lange bøker med stri spenning!!!
Hilsen lesende Fiskebolle!
 
siri2008-06-18 14:51
Antall innlegg: 15

Stieg Larsson, selvfølgelig. Og Harry Potter!!! har ellers hatt en heftig svensk krimperiode med Arne Dahl (litt Stieg Larsson light), Åke Edwardson(begge har hver sin serie på 10, så hvis de faller i smak er man forsynt med bøker for en stund.) og Camilla Læckberg.
Anna Gavalda, nydelig, når man først kommer seg forbi nynorsken. Har ikke noe imot nynorsk, men gebrokken algiersk-fransk oversatt til nynorsk blir litt, jeg vet ikke...Men man kommer seg over det etter de første sidene! Drageløperen. 1000 strålende soler. Etter dette kan man jo trenge noe lett og lystig - prøv å grave frem Thorne Smiths "turnabout" eller "skål for den lille forskjellen", jeg satt og humret/delvis lo hysterisk hele togturen over fjellet til Bergen . Ellers har jo Marian Keys en viss underholdningsverdi, særlig bøkene om Walsh søstrene. Passer godt til stranden!
 
Gladstone2008-06-18 14:52
Antall innlegg: 19

Jeg leser gjerne Dostovjeskij's Forbrytelse og Straff samtidig som jeg spiller på Lynrask. Når jeg er ferdig har jeg tenkt å ta James Joyce's Ulysses på samme måten.
 
Surra2008-06-18 15:55
Antall innlegg: 4

Jeg anbefaler dere å lese Drageløperen og Tusen strålende soler av Khaled Hosseini. De fenger en fra første stund. Ellers liker også jeg krim best. Leser for tiden Stieg Larsson sine bøker, og har kommet til nummer to i en serie av tre.
Etter de er det Hodejegeren av Jo Nesbø som står for tur.
Så ha en fin sommer alle sammen med godt lesestoff. :))
 
Rune2008-06-18 16:49
Antall innlegg: 110

Så en anbefaling på en bok av Sebastian Faulks som heter Fuglesang, og i den anbefalingen sto det at dette er en bok du ikke vil glemme at du har lest. Og det er helt korrekt... Anbefales!
 
sp-48 - Ikke medlem lenger2008-06-18 17:11
Antall innlegg: 83

Vil anbefale "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd. Litt vanskelig å henge med i starten- men utrolig bra!!
 
SolveigRing2008-06-18 17:21
Antall innlegg: 8

Jeg leser gjerne krimbøker, men leser også andre- bare ikke slike som handler om romanser på 1800-tallet. :)
Kan anbefale alle bøkene til Camilla Läckberg. Hun skriver bra. Dessuten leser jeg Marklund sine bøker.
 
Anja832008-06-18 17:34
Antall innlegg: 148

Må slenge meg på anbefalingen av "Bienes hemmelige liv". Den er helt fantastisk! :-)

Ellers må jeg jo anbefale Helene Uri med "De beste blant oss". Helene Uri har doktorgrad i sprakvitenskap, og denne boka handler faktisk mye om språk. Så til alle dere språknerder, vil jeg tro denne passer veldig bra. Hun skriver selvfølgelig også veldig god norsk.
 
Hyde2008-06-18 17:38
Antall innlegg: 17

Som nevnt av flere må vi klandre Ordspill.no for dette grove tidstyveriet som gjør at de litterære aspirasjoner blir redusert til et minimum. Dette er bare en gjentakelse av innføringen av pcer til landet, den gang var det bibliotekbesøksfrekvensen som ble sterkt skadelidende, nå er tilgangen til bøker større enn noengang, likevel avtar lesingen og gir i hvert fall meg dårlig samvittighet over de mange uleste titler. Derfor leses det for tiden kun instruksjonshåndbøker, bruksanvisninger og andre unyttige manualer... Dette er en undervurdert litterær sjanger hvor man virkelig kan grave seg ned i materien, det går dessuten litt raskere og komme seg gjennom emnet enn f. eks. " Custom and Myth" av Andrew Lang, som forøvrig var en god venn av Robert Louis Stevenson, mannen bak boken "The strange case of Dr. Jekyll and Mr.Hyde...
 
Nixie2008-06-18 18:14
Antall innlegg: 3

Anbefaler "De gales øy" av Dennis Lehane. Jeg GARANTERER at du kommer til å bli lurt trill rundt.
 
tsw000 - Ikke medlem lenger2008-06-18 19:05
Antall innlegg: 114

jeg anbefaler The private life of the brain (av Suasn Greenfield) - og Karl Sabbachs Palestine, a personal history - hvis lettere sommerlektyre er påkrevet, prøv The bastard of Istanbul (Elif Shafak) - en fornøyelig men også seriøs roman.

god sommer - fra et Bergen hvor regnet akkurat kom tilbake?!
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-06-18 20:27
Antall innlegg: 1944

Som medlem av bokklubb leser jeg mange nye bøker. Flere av de som er nevnt over er knallbra bøker.

Men for å nevne noe litt eldre litteratur, er jeg veldig glad i Vera Henriksen. Kan sterkt anbefale triologien Sølvhammeren, Gjærtegn og Helgenkongen. Handlingen er dramatisert historisk materiale fra Steinkjer, i årene før 1030.

Den neste boken jeg skal kjøpe inn er Blodføre av Eskil Aasmul (alias LoboTommy), ser i bokklubben at denne har fått meget gode kritikker.

 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?