Spillrom
| Sjiraffen | 11 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 11 |
Mobilspill
| Pågående | 8 597 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| aquariussoul | 2011-11-10 18:18 | |
![]() | Sett farge på tilværelsen.... Er det noen som er dreven på å pusse opp møbler her inne? Jeg skal forandre ett lakket trehvitt vitrineskap, pusser det nå med sandpapir, puhhhhh.... Så har jeg tenkt å lakke det i en mørkere farge, for så å lakke til slutt, for å få en blank finish. Liberon Bistrolakk, noen som kjenner til den og vet om det er veldig vanskelig? Må si jeg gruer meg litt, men må prøve, kan bli fint tror jeg. Derfor gode tips og råd mottas med STOR takk :) | |
| Monnor | 2011-11-10 19:47 | |
![]() | Jeg har malt noen av mine furumøbler. De fikk nye håndtak og ble malt med sort vanntynnbar panel/dør/list, halvblank oljemaling. Ble veldig fornøyd :) | |
| slaraffen | 2011-11-10 20:33 | |
![]() | Jeg har brukt Herdins lakkbeis (mahogny-farge) på en lakket trehvit furuskjenk, med et fantastisk flott resultat. Jeg dro bare lett over med sandpapir, og fikk en veldig skinnende,varm, blank, flott overflate. Skuffer og skapdører mv. ble malt med maling (kaffelatte). Så hadde jeg et ubehandlet furu salongbord, det ble pusset godt med grovt og fint sandpapir for der var en del sår og småhakk. Her brukte jeg et pulver (også mahogny-farge:)) som skulle blandes med vann, og pensles på bordet, jo flere lag dess mørkere farge. så lakket jeg med flere lag klarlakk til slutt. Bordbeina ble malt med maling (kaffelatte). Har gjort tilsvarende med mange av møblene og fått mye skryt :) | |
| Boubou | 2011-11-10 20:35 | |
![]() | Liberon Bistrolakk er ikke så vrien. Spritbeisen gir et mer edeltreaktig utseende, men er vanskeligere å få pen. Sliping av lakk er no dritt - du kan eventuelt bruke en lakkfjerner hvis treverket er solid. To ting som er viktig med lakk: 1) Alt må være støvfritt (bruk støvsuger og microfiberstøvklut, og jobb litt med fingrene i penselen før du begynner. 2) Lakk tynt og vått i vått - spesielt viktig hvis du skal ha en blank finish. Lakk renner lett, og kan mattskjolde hvis det blir for tynne/tørre strøk. Er det litt størrelse på skapet bør du planlegge en "malerute" slik at du rekker å lakke vått-i-vått over det hele. Er det profiler, sjekk jotuns "male dørblad" faktaark for beste malerute. Lykke til - det blir sikkert kjempebra! | |
| aquariussoul | 2011-11-11 14:44 | |
![]() | Takk for mange gode tips, slaraffen; mener du at det ikke er så viktig å få vekk all den gamle lakken? Jeg pusser og pusser, tenker at all gammel lakk må være borte først. Har spurt litt på Jernia, men vet ikke helt om jeg stoler på de unge jentene der...., kanskje litt dårlig gjort, men, men.... | |
| slaraffen | 2011-11-11 20:40 | |
![]() | Det kan kanskje tenkes at det kommer litt ann på hvilken lakktype man velger. Den jeg brukte gjorde i alle fall overflaten nydelig blank og fin, uten pussing, faktisk i det hele tatt....:) (ja jeg er lat...hehe..) | |
| Bhå | 2011-11-11 21:27 | |
![]() | Har du Liberon-produkter, hvorfor ikke bare gå på deres egne hjemmesider for tips og anbefalinger og så leser du hvordan gjøre ting på en best mulig måte? Her er i alle fall linken dit. :-) www.alanor.no/docs/R...e_ selv.pdf | |
| Boubou | 2011-11-12 12:24 | |
![]() | Du bør i utgangspunktet alltid fjerne all lakk, ihvertfall om den er gammel. None lakkvaliteter kan begynne å "koke" dvs lage bobler når du lakker over med en annen type. Ikke festlig. S¨å hvis du ikke vet hva som er under og hvordan det vil reagere - fjern :-) Ellers er Bhå helt på nett - liberon har gode nettsider. Men nå er du kanskje ferdig alt? | |
| aquariussoul | 2011-11-12 12:43 | |
![]() | Ikke ferdig, men skjønner jeg må ta grunnarbeidet på alvor :) Skal sjekke linken Bhå, takk for alle gode råd :) | |
| aquariussoul | 2011-11-13 13:59 | |
![]() | For å si det pent, dette er ingen artig jobb (for meg), noen som kjenner noen som har lyst på jobben??? | |
| Boubou | 2011-11-13 18:23 | |
![]() | Legg ut et anbud på finn... Skulle gjerne hjulpet deg men er i full gang med oppussing av eget hus - skal jeg gjøre mer må jeg slutte å spille ordspill :-0 | |
| aquariussoul | 2011-11-13 18:46 | |
![]() | Takk for god tanke Boubou, jeg pusser på og tar det som en kvinne, hehe..., ordspill tar mye tid, i uka har jeg satt ett tak for hvor mange spill jeg kan spille pr. dag :)) Lykke til med hus og ordspill :) | |
| Boubou | 2011-11-13 21:11 | |
![]() | og altså...vurder lakkfjerner. Men skrap forsiktig så du ikke ødelegger treverket. Jeg personlig er en utålmodig karakter som ikke kan bruke sånne sterke saker - river opp den glatteste treoverflate og lager riper og merker. Og så må jeg pusse likevel...Utålmodig+nøye er en kjip kombinasjon... Lykke til! | |
| Tone2 | 2011-11-14 02:35 | |
![]() | kaustik soda fjerner maling og lakk...... | |
| aquariussoul | 2011-11-14 18:12 | |
![]() | Ringte Alanor i dag og fikk vite at jeg kunne bruke Liberon Stripper, det skal fjerne lakk. Tenk om de i butikken kunne fortalt meg det, da hadde jeg sluppet mange timer med sandpapir, men jeg har lært noe da. Dette skal nok bli bra, jeg er også utålmodig, men dette må bli bra, så det får ta den tiden det tar. | |
| Mr_Pusten | 2011-11-15 05:53 | |
![]() | Tipper det blir strøkent, Aquariussoul ! . . . )) | |
| Boubou | 2011-11-15 18:00 | |
![]() | Også blir lakkingen som en fest - etter den kjipe joben du har hatt! Forresten - skal du ha blank lakk utenpå til slutt trenger du heller ikke stresse med å få farget lakk perfekt blank: gir den jevn farge er du i mål. Et tips til: bruk KJEMPESTERKT lys når du lakker :-) | |
| berrum | 2011-11-15 19:46 | |
![]() | Jeg har ved et par anledninger brukt båtlakk som siste finish på møbler. Altså lakk som benyttes til trebåter. Den er veldig slitesterk, og den er veldig blank og fin. (I tillegg får man en deilig rus, hihi) | |
| Mr_Pusten | 2011-11-15 20:44 | |
![]() | Nå snakker vi øssfoll ! . . )) | |
| Glory | 2011-11-15 23:24 | |
![]() | Liberon er svært god og enkel å arbeide med. Lykke til med forandringen! | |