Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 592

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
aquariussoul2011-11-21 19:27
Antall innlegg: 231

Nasjonalt gjeldsregister
Endelig stilles det spørsmålstegn ved bankenes "tvang" til å takke ja til kredittkort.
Ungdommer som oppretter brukskonto etter fylte 18 år kan IKKE takke nei til kredittkort, det er uhørt!!!
Skulle likt å høre noen forsvare dette på en saklig måte...., nå snakker Lysbakken om nasjonalt gjeldsregister. Som man reder så ligger man!!!

Mira7 - Ikke medlem lenger2011-11-21 21:03
Antall innlegg: 2459

SÅ enig!!!

Boubou2011-11-21 21:08
Antall innlegg: 1210

Det kommer an på banken, da. Såvidt jeg vet er det bare DNB som krever dette - vet med sikkerhet at Nordea, Fokus, og div sparebanker IKKE krever kredittkort.

Ellers HELT enig.

norei2011-11-21 21:11
Antall innlegg: 97

Hva med å innføre at man måtte betale 33% ved kjøp av forbruksvarer som det var før. Nå kan jo hvilket som helst "konkursbo" kjøpe seg ned i myra.

Snømannen2011-11-21 21:19
Antall innlegg: 1556

Det de sa opå radioen var at voksne myndige mennesker over 18 år trenger mora si for å gå i butikken.

Vel ikke akkurat det. De sa ungodmmer, studenter på 18 år og oppover kunne ikke få DE BESTE BETINGELSENE uten å få et plastkort.

Og når de hadde plastkort var det umulig for disse voksne menneskene som var så oppegående at de kunne gjennomføre avanserte studier å la vær å bruke penger de ikke hadde. Helt umulig å klippe kortet i stykker og mora deres var på radioen og sa det var skummelt.

Noen har glemt å oppdra barna sine da de var små og har tenkt å løpe etter dem med drikkeflaske og lommetørkle resten av livet. Nurre har blitt voksen.

Hvis man ikke er i stand til å handle selv i en alder av 18 og oppover bør overformynderiet kobles inn. Dette er en sak som frontes fordi noen vil
1. slippe å gjøre opp for seg
eller
2. angripe kredittkortselskapene av en annen grunn

Snømannen2011-11-21 21:20

40 dagers utsettelse av betaling helt rentefritt er ikke dumt. Party on - banken betaler er dumt.

Snømannen2011-11-21 21:22

Og hver gang kommer den sosialdemokratiske superhelten med sykkelhjelm flytevest og kondom løpende for å redde verden.

Dette er en tullete ikke-sak.

Mira7 - Ikke medlem lenger2011-11-21 21:28
Antall innlegg: 2459

You world Snømannen...

Ettigrib2011-11-21 21:31
Antall innlegg: 656

Den gangen jeg fant ut at det var på tide å endre fra ungdomskonto til studentkonto (basically fra visa electron til visa) fikk jeg avslag på studentkonto grunnet at jeg ikke hadde inntekter nok til å få kredittkort. Selvsagt, jeg er student, tjente den gangen rundt 1000 kr. i mnd. på en liten deltidsjobb. Jeg havna i "grå sone" eller noe i den duren, hvorpå jeg forklarte at jeg absolutt ikke hadde behov for kredittkort, så lenge jeg kunne få studentkonto med visa. Det gikk ikke. Dama som ekspederte meg måtte ringe inn til noen høyere opp i systemet, og på en eller annen måte "låse opp". Noen dager senere fikk jeg kredittkort i posten. Jeg mener det er unødvendig å kaste kredittkort etter folk som ikke er egnet til å ha det. Allikevel må jeg jo si at folk er smådumme som bruker kredittkortene. Løsningen er jo rett og slett å ikke bruke kortet, men jeg kan skjønne at fristelsen kanskje er litt for stor for enkelte. Klipping i et sterkt øyeblikk er sikkert ikke å forakte da:p

aquariussoul2011-11-21 21:33

Boubou, jeg mener å ha hørt DNB si at de MÅ tilby kredittkort fordi andre banker gjør det, for å ikke miste ungdommene.
Jeg mener rett og slett at det må være lov å takke NEI til kredittkort!!!

Boubou2011-11-21 21:56

Det sier kanskje DNB men det er feil :-) DnB MÅ kanskje gjøre det, men i så fall er det for å tjene penger nok til å betale George Clooney for kule reklamefilmer. Bra eklame har de, det er sant :-)

Snømann: det er IKKE bare å klippe kortene, for kreditten er det mulig å trekke på i nettbanken.

Ellers må jeg si at jeg synes mer synd på lavtlønnede alenemødre som har falt for fristelsen til å bruke en kreditt på 10000 for å gi ungene noe ekstra - for en gangs skyld - enn for teite single unge mennesker som betaler reisen til "syden" med kortet "fordi de må jo ha ferie". Ferie er fri, folkens, syden er "reise". Ikke samme ting.

giggsy2011-11-21 21:59
Antall innlegg: 139

storebror ser deg ....... lov å bruke huet selv om en er 18 år med eller uten kredittkort

Boubou2011-11-21 21:59

Snømann: Du snakker om ting du ikke vet noe om. I praksis er det ikke så dumt det du sier, men ute i den virkelige verden er det veldig mange mennesker som sliter med selvkontrollen, som er for optimistiske, eller somhar vært unge og dumme, og lært, men ikke kommer ut av uføret. Da nekter DNB og SLETTE en kreditt. Det er ikke så bra.

aquariussoul2011-11-21 22:55

Det jeg mener er at alle må selv ta ansvar for sine handlinger, ung som gammel, men det MÅ være mulig å takke NEI!!! Det er det som er så provoserende!!! Mange bra innlegg her :)

terø2011-11-22 13:36
Antall innlegg: 1916

Helt enig, det må være mulig å takke NEI!!!!!!

Stig_752011-11-22 15:10
Antall innlegg: 218

Men hvorfor vil noen som er tilbøyelig til å bruke et kredittkort uten å betale regningen takke nei til å få noe gratis?

Boubou2011-11-22 15:29

Stig: De fleste som har kredittkortproblemer har ikke PLANLAGT å la være å betale regningen. Det er vist at under 50% av unge voksne faktisk forstår renteregning. Problemet oppstår når fordi A) enkelte banker leverer ut kredittkort i hytt og pine uten å ta seg tid til å sjekke om den som får det faktisk forstår konsekvensene av bruken og B) enkelte mennesker er altfor optimistiske og alltid tror at ting ordner seg, inntil det motsatte er bevist. For eks: "Jeg skal jo på et jobbintervju, og når jeg får den jobben har jeg i hvert fall ikke økonomiske problemer lenger". Ordspillere er kanskje mer tilbøyelige til å skru på seg hodt om morgenen enn resten av verden, men tro du meg, det er fryktelig mye rart der ute!

Boubou2011-11-22 15:31

I tillegg er det jo i dag ikke uvanlig å ha to-tre vanlige kredittkort, pluss diverse handlekort til spesifiserte steder. Så lenge ingen er misligholdt er det fritt fram for å få fler. Det erfort gjort å miste kontrollen.

Snømannen2011-11-22 18:49

Jeg tror jeg vet hva jeg snakker om.

Og det er de samme menneskene som ivrer for å senke alderen for stemmerett som mener at 18 åringer ikke er voksne nok til å styre sin egen økonomi. Man kan altså styre et land men ikke bestemme selv hva man skal ha på maten. Hallo!!!

Selvfølgelig er bankenes iver etter å låne bort penger (med høy risiko) kritikkverdig. Selvfølgelig burde bankene tape økonomisk på å være råtass. Og EU burde stoppet bankene fra å låne penger til Hellas og Italia FØR det ble et problem. Mange av disse råtass bankene er statlig eid. Burde kanskje gi noen noe å tenke på. Det er Jens som (egentlig, indirekte, og på en måte) styrer DnB's utlånspolitikk.

Voksne menneskers evne til å styre økonomi og statlig eide bankers jeg etter å optimalisere fortjeneste er to sorskjellige tema. Et tredje tema er foreldrenes fokus på og mulighet til å forberede barna på voksenverdenen. Man blir ikke plutselig 18.

Og til slutt: Kjære vannsjel. Det ER mulig å takke nei. Men da får du ikke de beste betingelsene.

aquariussoul2011-11-22 19:11

Jeg har selv barn som har passert 18 år, de to yngste fikk begge to kredittkort. Jeg trodde ikke dette var tvang og ringte min bankforbindelse som bekreftet dette, det mener jeg er feil, det må være mulig å si nei. DNB begrunnet sin avgjørelse med at det måtte gjøre det slik da alle andre banker ga ungdommer kredittkort. Så slik jeg har forstått dette er det ikke mulig å takke nei, og det blir helt galematias!!!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?