Spillrom
Sjiraffen25
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede25
Mobilspill
Pågående8 684

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
LeifSvein2012-03-08 23:22
Antall innlegg: 115

KONY - videoen
Har kikka på videoen og synes den er en vekker. Det synes åpenbart ikke forståsegpåere. Hva synes DU?

www.youtube.com/watc...AA AAAAABAA

mrjoedeniels2012-03-09 00:59
Antall innlegg: 6

Problemet er at det er lett å manipulere folks meninger dersom man bare legger fram en side av saken. Det kan godt være at innholdet er korrekt og upartisk, men det kan også godt hende at dette er et propaganda-triks.

CleverDuck2012-03-09 02:58
Antall innlegg: 42

En veldig sterk video, og et absolutt grusomt tema; barnesoldater. Jeg sliter litt med å finne essensen i hele greia, og må innrømme at jeg før i dag aldri hadde hørt om fyren. Det er visstnok hele poenget, at jeg til nå hvertfall skal ha hørt om fyren, og helst ha tatt et standpunkt. Ved å donere penger månedlig har jeg definitivt tatt et standpunkt.
Ved å kjøpe og klistre opp deres plakater har jeg visst tatt et standpunkt.
Jeg må si, skeptikeren som jeg er, at folk bør se på dette med noe kritiske øyne. Dette er tørt gress som allerede brenner, og da er det ekstra lett å -ukritisk- kaste seg inni fakkeltoget for å støtte leteaksjonen i Ugandas jungler.
Jeg heller litt mot mrjoedeniels her, som nevner manipulering og propaganda.

LeifSvein2012-03-09 11:30
Antall innlegg: 115

30 millioner treff på Youtube siden jeg starta tråden i går... I alle tilfelle imponerende!

Ola-la2012-03-09 12:21
Antall innlegg: 71

Kritisk post her; visiblechildren.tumblr.co m/

Tilsvar her;

s3.amazonaws.com/www...iq ues.html

Snømannen2012-03-09 15:10
Antall innlegg: 1556

Diskutert på radio i dag. Profesjonelt laget. Frontet av superkjendiser. Ensidig fremstilling. Overforenklet budskap. Men riktig og viktig tema.

Nå har de funnet olje i Nord-Uganda så da blir kanskje dette gamle problemet viktig.

piaf2012-03-09 19:16
Antall innlegg: 995

For meg holder det at videoen vekket til live husets yngre gardes tro på at de kan "make a difference".

"Så länge det finns ungar så finns det hopp." (Cornelis Vreeswijk)

Bhå2012-03-09 20:00
Antall innlegg: 232

Javisst gjør det en forskjell... for den som får alle pengene folk donerer.

HTJ2012-03-10 10:23
Antall innlegg: 3

Jeg synes at vidoen er et kreativt forsøk på å håndtere et problem. Den var opplysende og en oppvekker. Men synes også at det ble litt uproft å bruke sin egen unge inni videoen... Barn som er så små skal ikke ta stilling til slike ting i mine øyne.

Iverzz2012-03-10 13:36
Antall innlegg: 2

Synes det var en vellaget og interessant video. Men så fort de nevner "action kit" og plakater og donasjoner, så kan jeg ikke la være å tenke at det er en scam/svindel. Jeg tror de som lager videoen bryr seg om det som skjer i Uganda, men de har valgt feil måte å fremme det på. Er spesielt skeptisk til hvordan denne lille gutten blir brukt i videoen.

I tillegg så har Kony vært i skjul de siste 6 årene, og det er diskuterbart hvor stor makt han egentlig har. Og hvordan skal man fange Kony og stille han for retten, uten å stille barnesoldatene han har (som man skulle tro videoen faktisk handlet om å redde) i fare?

kateevig2012-03-10 18:27
Antall innlegg: 45

Synes film og budskap er viktig. Blir litt sliten av gammeldagse kritikere som ikke kan skjønne at denne propagandaen er det den utgir seg for- propaganda, mens mye såkalt "ballansert" informasjon er den egentlige propagandaen. Ved å virke ballansert får man likevel folk til å tro det man ønsker. Ja, de vil ha penger, men å drive arbeid på dette nivået er ikke gratis, og Amerika er jo ikke kjent for store offentlige tildelinger til organisasjonsarbeid. Er likevel enig med kritikerne om at gutten ikke burde vært blandet inn i det, selv om det får fram noe av poenget- å gjøre Kony berømt. De har jo lykkes, eller...

Mariann332012-03-10 19:22
Antall innlegg: 30

De har absolutt lykkes i å få frem Kony i lyset. Så får hver og en velge hva de vil gjøre i forhold til å kjøpe disse greiene. Men hvorvidt jeg ville kjent igjen gubben om jeg hadde møtt HAN på gata, det er en annen sak...

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?