Spillrom
| Sjiraffen | 1 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 2 |
Mobilspill
| Pågående | 8 703 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Snømannen | 2012-04-05 14:41 | |
![]() | Gallup I går gikk jeg en tur i skogen. Jeg fant blåveis, hvitveis, hestehov og mygg. Sola varmet og det begynner å bli grønt. Isen hadde begynt å forsvinne fra vannet jeg gikk forbi og fuglene hadde det travelt med å finne redekamerater for sommeren. To canadagjess sto og tutet som to rustne T-forder. "Norge er jammen et bra sted om våren", tenkte jeg. Så heiste jeg skuldrene tilbake på plass, tok på meg den likeglade litt hovne minen man må ha for å leve i byen (Oslo) igjen og gikk hjem. Tilbake til støy, eksos, betong, lommetyver, sprøyte-narkomane, "velykkede" forretningsklyser, og stress. Vel hjemme begynte jeg å lure på hva andre synes som saken og hvordan jeg skulle finne det ut. Det slo meg at det eneste stedet jeg effektivt kunne finne ut hva mange mente var en tråd på ordspill. Jeg tenkte dette kansje var et spørsmål som kunne ha interesse for flere, så derfor denne tråden. Jeg lurer altså på: Synes du Norge er et godt land å bo i? Hvis JA: Hva er de 5 viktigste årsakene til det? Hvis NEI: Hva er de 5 viktigste årsakene til det? Jeg vil ha spontane svar, det første som dukker opp i hodet. Hvis du ombestemmer deg, skriv det under, ikke rett på lista. Håper jeg får mange svar. På forhånd takk. Min egen liste ser slik ut: Ja fordi: 1. Norge er vakkert. Vi bor i et land med flott natur. 2. Norge er trygt. Vi bor i et land med lav kriminalitet og rettsikkerhet. 3. Norge er åpent. Vi har fri presse og ytringsfrihet. 4. Norge er rikt. De fleste av oss er i det øvre skiktet i verden når det gjelder kjøpeevne og forbruk. 5. Norge er oppplyst. Vi lever i et land hvor det er kunnskap som er viktig og det ikke er religiøse mørkemenn som har makta. Hvordan ser din liste ut? | |
| GreteSB | 2012-04-05 18:36 | |
![]() | Jeg har ikke bodd i Norge på over 12 år, bortsett fra noen måneder, og jeg vet ihvertfall hva jeg syns er bra med Norge. 1. Økonomisk trygghet ved sykdom og arbeidsledighet. 2. Ytringsfrihet. 3. Tilnærmet likestilling. 4. Lite kriminalitet. 5. Demokrati. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2012-04-06 12:01 | |
![]() | Snømannen og gsbj har jo sagt det viktigste så det er ikke mye å tilføye. Istedet vil jeg ta for meg snømannens punkter og rangere hvor bra jeg personlig synes Norge er i verdenssammenheng sammenlignet med andre land angående disse punkter. pkt 1 ca nr 30 pkt 2 ca nr 3 pkt 3 ca nr 3 pkt 4 ca nr 1 pkt 5 ca nr 3 | |
| barbara | 2012-04-06 18:35 | |
![]() | Hvorfor nr. 30 på punkt nr. 1? Norge er vakkert, og jeg har også vært andre steder på jorda som ikke er fullt så vakre. Med andre ord, hvor er det så mye penere? Slik at jeg kan dra dit og se, mener jeg :) | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2012-04-06 20:48 | |
![]() | Norge er vakkert, jasåvisst barbara, men det er mange land i verden, i underkant av 200, og jeg har besøkt en del, så en 30.plass er jo en plassering langt fremme.,, Dette er bare min personlige smak som kommer frem her. F.eks. så har jeg aldri syntes at typiske norske fjordlandskap der fjellet stuper bratt ned i fjorden er spesielt vakkert sammenlignet med mye annet, dessuten synes jeg vintrene i Norge er for lange. Om jeg skal trekke frem fire land med mye variert og fin natur så er det for min del USA, New-Zealand, Australia og Sør Afrika. | |
| barbara | 2012-04-06 22:24 | |
![]() | Ok. Jeg har selv vært i USA, men i Minnesota. Det var nokså kjedelig landskap akkurat der jeg var. Men jeg vet det finnes nydelig landskap også i USA. Selv er jeg veldig glad i fjelllandskap, jeg, så derfor liker jeg Norge. Men du har rett i at vintrene kan være lange. Men selv hvitt landskap er pent landskap, spesielt i en snørik påske.....Her er det for tiden helt rensket for snø, da....()... | |
| barbara | 2012-04-06 22:29 | |
![]() | Hva jeg selv syns om Norge: Veldig vakkert landskap, men til tider elendig arkitektur. Og elendige veier. Det er trygt og godt å leve her. Sammenlignet med andre land så tror jeg det er veldig lite kriminalitet her. Det er ihvertfall slik det virker på meg via media. Trygdesystemet gjør at man kan føle seg rimelig sikker på å ha inntekt selv om man f.eks. ikke er arbeidsfør. Selvom det i mange tilfelle kan vise seg å være lite man da har å leve for, alt ettersom hva man har greid å tjene opp via folketrygden. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2012-04-07 09:32 | |
![]() | Jeg liker også fjellandskap barbara, faktisk veldig godt, men det er kombinasjonen stupbratt fjell og fjord/hav jeg ikke synes enormt bra om. Synes f.eks. Sveits har fin natur og den norske fjellheimen, vidder, skog om sommeren er veldig bra. | |
| Mariann33 | 2012-04-07 12:28 | |
![]() | Norge har mye vakker natur, men også mange steder som er mindre pene. Men slik er det vel i alle land??? Det er ikke like vakkert over hele fjøla noe sted skulle man tro? | |
| mymlen | 2012-04-08 21:56 | |
![]() | Mange vakre byer i Norge, da: hvite sørlandsbyer, Røros, Bergen med sine fjord og fjell, Ålesund, Drøbak, Fredrikstads gamleby f.eks. Og kysten vår er fantastisk. Dessuten er jeg fornøyd med at det restriksjoner på besittelse av våpen i dette landet - også hos politiet. Gratis helsevesen og utdanning er et stort pluss. OG ytringsfriheten vår. Jeg er i det hele ganske fornøyd jeg! | |
| Boubou | 2012-04-10 17:51 | |
![]() | Mye bra er sagt, her kommer mine 5: 1) Det er et trygt land, både mht kriminalitet generelt og statlig sikkerhetsnett. 2) Det er små forskjeller i Norge. Klassereiser er tilgjengelige for de som ønsker det (oppover) - eller de som ikke gidder (nedover) :-9 3) Det er fritt. Både likestilling, ytringsfrihet, religionsfrihet etc etc fungerer. 4) Norge har politikere som - tror og håper jeg - faktisk ønsker å gjøre Norge til et ennå bedre sted å bo - i motsetning til svært mange land hvor de allerhelst bare vil karre til seg (CF fransk valgkamp. ÆSJ!) 5) Når det kommer til stykket har vi et klima som ikke er så verst. Skulle som mange andre gjerne hatt litt lenger sommer, litt kortere vinter, regn hver natt og sol hver dag og vind bare når jeg vil seile... men men det får man vel ikke noe sted? | |