Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 709

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
USA - Ikke medlem lenger2012-04-12 21:12
Antall innlegg: 1252

Hvilke epler smaker best ?
Gule, grønne eller røde eller kombinasjoner, ?

Og hvorfor skal epler moses til eplemost ?

Hva er eplets hensikt i vår moderne verden ?

wstine - Ikke medlem lenger2012-04-12 21:37
Antall innlegg: 2369

eksistensielle spørsmål!

følger opp med poteten; hvorfor herje i vei med poteten og gjøre den om til en illeluktende grå, deigaktig klump, kalt komle?

Boubou2012-04-12 21:59
Antall innlegg: 1210

Fuji, de rosa, smaker best.

Epler SKAL IKKE presses til eplemost, men kan eventuelt moses til eplemos hvis det er for mange av dem og det er for sent å lage gele. For mange betyr i den sammenheng at kjelleren er full, venner har fått det de vil ha og man har rukket å bli lei av epleterter, eplekaker, og eplecrumbles i alle sine versjoner (min favoritt er Tarte Tatin).

Eplets hensikt er å spises.

Sekunderer Wstine mht komle. Det aller aller verste med komle er at det egentlig er det samme som gnocchi, bare at komle er gruse-ekkelt, mens gnocchi er fløyelsmyk-nydelig. Erre mulig a?

Torill2012-04-12 22:07
Antall innlegg: 3668

Når man sammenligner komle og gnocchi er det viktig å ta med i betraktningen: Av og til er det rett og slett størrelsen det kommer an på.

Snømannen2012-04-12 22:11
Antall innlegg: 1556

1. Eplet på kunnskapens tre smaker antakelig ganske bra.

2. Eplemost er et must.

3. Eplet skapte iPhone og iPpd og iPad og....

1. Poteter er viktige. Komple er forkastelig. Raspeball derimot. For ikke å snakke om et krydret uttrekk av gjæret potetjuice.

Snømannen2012-04-12 22:12
Antall innlegg: 1556

Glemte å kommentere størrelsen.... lar det være.

USA - Ikke medlem lenger2012-04-12 22:40
Antall innlegg: 1252

Ja men hvordan kan dette relateres til den strukturrasjonelle postapokalyptiske eksistensialismebaserte humaniserte og humanistiske tradisjon relatert til funksjonalismens radikale ytterliggående religiøse og kulturtradisjonelle spenninger i grenselandet mellom fantasi og virkelighet som ligger og duver på eksistensialismens alter til bestyrtelse og innsyn for enhver nyhetslysten vitebegjerlig sjel ??? ?

jwpede2012-04-13 00:09
Antall innlegg: 107

For de enda mer vitebegjærlige som ennå lurer på hva slags eplesort de skal plante: Katja er suveren!

Bobvar

Seier - Ikke medlem lenger2012-04-13 00:14
Antall innlegg: 86

Pink Lady er best. Epler skal moses til eplemost for å kunne inntaes som drikke. Eplets funksjon er å holde helsevesenet separert fra eget nærvær.

Til ditt siste innlegg. Spør du retorisk?

Apion2012-04-13 03:44
Antall innlegg: 25

Epler er til for å produsere frø slik at det blir nye epler, men det er jo fint at de smaker smaker så godt også.

Gravenstein er best.

terø2012-04-13 08:34
Antall innlegg: 1916

Gule epler er best - men ellers gleder jeg meg til høsten
da de norske eplene kommer!

vimsaa2012-04-13 09:32
Antall innlegg: 66

Helt enig med terø - norske epler er virkelig godt! Dessuten har jeg et pæretre i hagen, og de pærene er så utrolig mye bedre enn alle andre pærer jeg har smakt tilsammen. Butikkpærer er ikke noe særlig i forhold!

terø2012-04-13 09:48
Antall innlegg: 1916

Butikktomater det er smakløst det - fysj!
Egendyrkete tomater - det er tomater det.

AaseB2012-04-13 10:33
Antall innlegg: 8147

Som sauhering får eg sterke abstinensar om eg ikkje har ete eit eple ein dag. Kvart 4. norskproduserte eple blir dyrka her omkring. Norske epler er sjølvsagt dei beste på smak. Av sortar er Åkerø eller Raud Gravenstein dei beste å knaske på om hausten, og får eg kloa i et Lobo rett før jul, har eg det bra. Sommareplet Transparent er i den beste eplemosen.

Vil du være lykkelig en dag,
så drikk deg full.
Vil du være lykkelig en uke,
så slakt en gris.
Vil du være lykkelig en måned,
så gift deg.
Men vil du være lykkelig resten
av livet, så anskaff deg en eplehage.

divaen2012-04-13 11:09
Antall innlegg: 341

Høstens norske epler rett fra treet er de beste.
Eplemos er bra for de som har dårlig med tyggeredskap.
Et eple om dagen er sundt for helsen.

cruella232012-04-13 11:15
Antall innlegg: 40

Enig med du - norske epler er ikke bare best....de er de eneste eplene som kan tygges på et normalt vis!

Wstine - enig med deg, poteten må ikke ødelegges! Masse arbeid for at den skal bli en klissete klump? Pfuui!!! Det virkelig geniale med poteten er nettopp at man ikke må arbeide med den for at den skal bli god.

Miha2012-04-13 11:50
Antall innlegg: 17

Men er det sunt???
Jeg er veldig glad i Pink Lady eller hvadenåheter. Six-pack på Kiwi med store saftige epler.
Til poenget: De blir jo ikke dårlige! Og av og til er det en sånn voksaktig følelse på skallet. Jeg skrelte et eple til datteren min forleden, et eple hun la fra seg under kjøkkenbordet. Neste dag fant jeg det, og da var det ikke blitt brunt! Et "gammeldags" eple blir jo nesten brunt før du får tygd rundt.
Har hørt at enkelte steder i USA blir gravide advart mot å spise epler pga sprøytemidler.

Hva tror dere? Bør jeg fortsette med disse eplene?

brille - Ikke medlem lenger2012-04-13 13:50
Antall innlegg: 6

norske epler er best - og sesongen hadde vært lengre dersom norske forbrukere hadde vært mer bevisst på det. Før produserte man "vinterepler" som tålte lagring - og som man hadde glede av utover vinteren.

.... vi forbrukere bestemmer!
...... neste gang du ser norske epler i butikken- spør hvilken SORT det er.. Det har gått så langt at eplene kun merkes med NORSKE :/

jeykz2012-04-13 14:01
Antall innlegg: 346

Grønne epler er best og de norske :-)
Og bestemors eplemos er best. Hun har eget epletre i hagen! :-)

miamaria2012-04-13 14:48
Antall innlegg: 1002

Apion: eplefrø er fine å tre perlekjede av. dobbel sytråd og tynn nål.
men det blir vill-eple om du sår det og venter og venter på at det skal bli epler på det nye treet.
alle epletrær du høster spise-epler av er podet inn på en grunnstamme av enten av vill-eple eller rogn.
samme meg pæretrær. med det går ikke å pode inn pære på eple eller omvendt.
derimot går det fint og er en smule populært å pode inn flere slag av epler elle pærer på samme treet!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?