Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 848

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-07-18 11:14
Antall innlegg: 352

theplayer; du har to forslag jeg mener må godkjennes; Viola/ Viole og Symra/ Symre. Begge disse navnene er registrert i dobbeltform hos ssb. Violetta er vel en sammensetning eller avledning av Viola-navnet. Camilla har visstnok et annet opphav; der har jeg kun lest det som står i Wikipedia; det er visstnok dannet av et romersk familienavn; Camillus (og kan i tillegg ha annen opprinnelse).

Helen: Ja, Veronika er et blomsternavn, og det finnes i både med -a og - e. Men jeg er usikker på om plantenavnet har gitt opphav navnet; i flg. Wikipedia kommer navnet fra romersk, avledet av et gresk ord.

Mooseman: Du har en fulltreffer med Jasmine/ -a, etter det jeg kan se er det helt knyttet opp til blomsternavnet, antakelig med opphav i både arabisk, persisk og hebraisk.

Men foreløpig har ingen tenkt på det samme navnet som meg - jeg lar det stå åpent litt til.
 
theplayer2008-07-18 11:22
Antall innlegg: 66

Flora/Flore er jo ganske morsomt da!
 
theplayer2008-07-18 11:23
Antall innlegg: 66

Lilja og lilje
 
Philologicus - Ikke medlem lenger2008-07-18 11:34
Antall innlegg: 352

Du er definitivt en verdig vinner og egnet som flere blomsters høye beskytter, theplayer. Både Flora/Flore og Lilja/Lilje er navn i bruk. Det var det siste jeg tenkte på, jf. balladen om Bendik og Årolilja (jf. nettarkiv ved uio.)
 
theplayer2008-07-18 11:37
Antall innlegg: 66

Takker og bukker ;-)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?