Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 661

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2012-07-19 00:29
Antall innlegg: 2649

Ja dette var bra. Også bra at det blir mer likhet mellom brettspill og ordspill.no,

Personlig kom det nå inn flere nye trebokstaversord jeg har savnet.

COR, COLT, FACE og WOW er ord jeg har savna lenge. Og tenk at EWE nå er et godkjent ord. For oss som driver litt på med sau så er jo det fantastisk, da EWE betyr søye på engelsk, men på norsk betyr det altså folkestamme i Ghana og Togo
 
JamesO - Ikke medlem lenger2012-07-19 07:13
Antall innlegg: 2649

Men jeg mener at man kunne unngått å fjerne så mange 2- og 3 bokstavelsesord. Dess flere ord, dess rikere språk.
 
GreteSB2012-07-19 07:28
Antall innlegg: 7777

Vi får da så mange nye. Jeg syns dette er strålende! Takk til de som har jobbet med dette. Det må ha vært en kjempejobb.
 
Torill2012-07-19 07:45
Antall innlegg: 3658

Grunnen til at ordene er fjernet, er at de ikke er ord. Forklaring er gitt for hvert av ordene.
 
Torill2012-07-19 10:15
Antall innlegg: 3658

Starey stiller på direkten på Sommeråpent i kveld Kl 21.30 for å snakke om den nye ordlista.
 
arvebe2012-07-19 12:32
Antall innlegg: 65

Er det ikke litt inkonsekvent å la "CD" stå igjen mens MC forsvinner? Og at CV fortsatt er godkjent? Alle sammen er initialismer som brukes slik som de er i dagligtale.

(Men alt i alt er jeg fornøyd, særlig med de nye w- or c-ordene)
 
arvebe2012-07-19 12:36
Antall innlegg: 65

Og:

ØLE - skulle ikke dette vært skrevet "ØLLE"?
 
Burly2012-07-19 13:07
Antall innlegg: 38

fantastiske greier - men nå blir det vrient å huske hva som er hva
 
Kirsti2012-07-19 13:14
Antall innlegg: 1946

@arvebe: ØLE og ØLLE betyr begge å drikke øl, ØLE betyr i tillegg å egge, gjøre ivrig, varme opp. ØLLE sto i ordlisten fra før, i motsetning til ØLE.

Når det gjelder å la CD stå igjen mens MC forsvinner: Det er faktisk en klinkende klar konsekvens i dette. CD, PC, WC, CV og de andre initialordene som fortsatt er med, er i ordbøkene oppført som substantiver som kan bøyes (men bøyningene skal altså skrives med bindestrek og godkjennes derfor ikke) - og som kan skrives med både små og store bokstaver. Det er like korrekt å skrive CD som det er å skrive cd. De som er tatt ut, er enten forkortelser (som CA og BL), klassifisert som adverb (som CF og FOB) eller kan kun skrives med store bokstaver (som MC).
 
bris12012-07-19 13:49
Antall innlegg: 2595

For et utrolig arbeid :-))
Jeg har nok ikke kjent til en brøkdel av alle de forkortingene som nå går ut, men vil helt sikkert savne noen av dem. Nå må jeg skjerpe meg og lære noen av de nye, noe som helt sikkert vil gå lettere med den flotte ordforklaringen som fulgte med oversikten.
 
Cygnus2012-07-19 14:40
Antall innlegg: 44845

KJEMPEBRA, men vil kreve litt huskearbeid - er hjernen opp til det, tro?
 
Torill2012-07-19 14:45
Antall innlegg: 3658

Her tror jeg veien blir til mens vi går. Det er vel ingen av oss som pugget fullformsordlista før vi begynte å spille Ordspill? MB, CF og BL har vi lært oss etterhvert. Nå følger det en runde med avlæring. Og de nye ordene vil vi huske etterhvert som vi ser dem i bruk. Sikkert lurt med litt intensiv spilling i en periode, for å få det til å sitte.
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-19 19:15
Antall innlegg: 1252

Helt unødvendig å fjerne mange av disse forkortelsene som jo brukes på lik linje med ord i skriftspråket. Helt enig med JamesO. Trodde ikke at du var for en slik innskrenkning Toril, men men..
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-19 19:16
Antall innlegg: 1252

skulle være: forkortelser... på lik linje med ord som ikke er forkortet ..
 
Torill2012-07-19 19:51
Antall innlegg: 3658

Jeg har alltid vært for å få ordlista i tråd med reglene som gjelder for Ordspill og Scrabble. Forkortelser er ikke lov, står det i reglene. Det er nå tatt et stort skritt i riktig retning.
 
gompedyret2012-07-19 20:29
Antall innlegg: 4381

Burly: tvert i mot!

Nå trenger man ikke lenger huske hva som er hva, fordi ordspill, wordfeud og IRL-scrabble kommer til å følge samme liste.

Men ja, overgangen kan selvsagt oppleves som vrien. En ting er å lære nye ting, men det som ofte er en virkelig smerte i stumpen er å _avlære_ gamle ting. Trøsten får være at dette er siste gang, heretter blir det bare relativt små justeringer når det gjelder de veldig korte ordene (vil jeg gå sterkt ut fra).
 
sigrid22012-07-19 20:40
Antall innlegg: 165

gleder med til WHIFF
 
JamesO - Ikke medlem lenger2012-07-20 07:17
Antall innlegg: 2649

Det er etter min mening uheldig å fjerne enkelte forkortelser fra både Scrabble på brett og i ordslista til ordspill.no. Dette gjelder for de forkortelsene som brukes relativt ofte i det offentlige skriftspråket (f.eks. media) istedet for den fullstendige versjonen av ordet.

F.eks. pH. pH er sannsynligvis oftere brukt i tekster enn surhetsgrad. Samme med Ca. Og det er flere eksempler.
 
Torill2012-07-20 07:46
Antall innlegg: 3658

"Forkortelser som brukes relativt ofte" er et veldig vagt begrep. Forkortelser er ikke tillatt i følge reglene, og endelig kan vi følge reglene. Det vil nok gå ganske raskt å venne seg til akkurat den endringen. Allerede i mars forsvant forkortelsene fra Wordfeud, og det er helt uproblematisk å spille uten. Dette er en gledens dag!
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 08:58
Antall innlegg: 1252

Enig med JamesO. Å gjøre språket fattigere må jo være å føre språket et steg tilbake til steinalderen. Men selvfølgelig har det jo med dette også skjedd mye positivt. Men Torill det er lov å tenke seg litt om ................
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?