Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 657

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Torill2012-07-20 13:59
Antall innlegg: 3658

USA - kanskje du heller burde ta for deg en innholdsrik ordbok, f.eks. Tanums store rettskrivningsordok. Kryss av for de ordene som etter din mening ikke burde stått der, og ta det opp med redaktøren! Når du er ferdig med den, kan du jo kaste deg over Riksmålsordboken. Lykke til!
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 14:08
Antall innlegg: 1252

Ja kanskje det.....
 
Kirsti2012-07-20 14:17
Antall innlegg: 1946

USA, kanskje du skal sette deg inn i hva oppføringer i ordbøker betyr før du begynner å kritisere?

CV el. cv m1 el. n2 fork. for curriculum vitae

"CV el. cv" betyr at ordet kan skrives på to måter. "m1 el. n2" er koder som forteller at dette er et substantiv, faktisk et substantiv som er både hankjønn og intetkjønn, og hvordan det skal bøyes. Deretter oppgis det at det er en forkortelse for noe, ja. Men det faktum at det er oppført som et substantiv som kan bøyes, overstyrer det faktum at det opprinnelig er en forkortelse.
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 14:29
Antall innlegg: 1252

ok, har ikke satt meg så nøye inn i slikt..
 
Kirsti2012-07-20 14:34
Antall innlegg: 1946

Nei. Lurt å vite hva man snakker om. Særlig når man skal antyde at andre ikke gjør det og at de har tillatt seg å slurve seg gjennom et arbeid som påvirker noen hundre tusen spillere.
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 14:48
Antall innlegg: 1252

ja, men jeg forholder megh til det som føles naturlig i skriftspråket. alle spesielle regler herunder har jeg ikke tatt meg tid til å se nærmere på. Og det er jo slik at det som er naturlig i språket danner grunnlaget for utformingen av ordbøkene og reglene derunder.... tenk på det... språket er under utvikling, og slikt sett er jeg jo i forkant i forhold til språkrådet ikke sant.... Jeg ser futurum som en gang vil bli presens ...

sånn er det.... :-)
 
Kirsti2012-07-20 14:54
Antall innlegg: 1946

Så fint at du tar deg tid til å kritisere oss som har tatt oss tid til å sette oss inn i det du ikke selv har tatt deg tid til å se nærmere på, da. Du er så milevis unna å ha greie på det du uttaler deg om at jeg ikke kommer til å ta meg tid til å svare deg mer. Livet er for kort.
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 15:07
Antall innlegg: 1252

Som nevnt så forholder jeg meg til det som virker naturlig i språket. Jeg har ikke interesse av å sette meg inn i de enkelte spissfinige regler. Man kan aldri komme bortifra at det som er naturlig og mye brukt i språket danner reglene for gramatikk og er bestemmende for det som står i ordbøkene. At jeg så bombastisk la fram i forrige innlegg at jeg så og si skråsikkert ser hvordan språket vil utvikle seg i fremtiden , regner jeg med du forstod var spøkefullt ment :-)
 
ave - Administrator2012-07-20 15:14
Antall innlegg: 4986

Vi skal være glad for at det er et felles regelsett som styrer hva som er tillatt og ikke, både i forhold til språkbruk generelt, og i spill spesielt.

Det skulle tatt seg ut om hver enkelts "føling" og "synsing" skulle vært normgivende som regler ved spilling av Ordspill, Wordfeud og Scrabble.

 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 15:21
Antall innlegg: 1252

Er enig at de felles reglene må danne utgangspunktet for lovlig språkbruk i ordspill og i offentlige skriftutgivelser ave, men man må aldri glemme den frie assosiasjon og følge opp språkets naturlige utvikling.

Uten en slik tankegang ville vi fremdeles ha skrevet dansk skriftspråk i Norge i dag . ....
 
piaf2012-07-20 15:56
Antall innlegg: 995

Den dagen det blir naturlig å si dh, mb, ln, op og kz, håper jeg at jeg ikke er her.

Nøff sedd! Enig med Kirsti: Livet er for kort.
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 16:36
Antall innlegg: 1252

Le langage de la liberté est important
 
ave - Administrator2012-07-20 18:24
Antall innlegg: 4986

Så viktig at du ikke vil dele det med alle?
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-20 19:20
Antall innlegg: 1252

Har jo sagt det før på norsk .....
 
Alfa932012-07-20 19:43
Antall innlegg: 7771

Du har fått fram poenget ditt, og du har fått grundig svar mangfoldige ganger. Hvis du ikke har noe nytt å komme med, kan du like gjerne la være. Det er gode grunner til at ordlista nå ser ut sånn som den gjør, og endringene er bitt gjort av folk som har satt seg grundig inn i reglene og som vet hva de snakker om.
 
ave - Administrator2012-07-20 23:55
Antall innlegg: 4986

Tror det er greit at denne tråden får litt mer oppmerksomhet igjen :)
 
USA - Ikke medlem lenger2012-07-21 00:07
Antall innlegg: 1252

Det er viktig å stille spørsmål om språket. Man skal aldri bare sånn uten videre godta å bli pådyttet regler som ikke er gode nok. Når det er sagt så er jeg fornøyd med endringen som har skjedd.
 
LilleLaila2012-07-21 00:20
Antall innlegg: 3144

Hva med PR? Hvorfor går ikke den lenger? Fant den ikke i listen deres!
 
Kirsti2012-07-21 00:43
Antall innlegg: 1946

Ooops, da har vi glemt å redegjøre for den. Beklager.

PR går ikke fordi det er en forkortelse, faktisk for to ting - enten for "public relations", og da skal det skrives PR, eller for preposisjonen "per" (som i "per brev" og "per definisjon"), og da skal det skrives pr., altså med punktum.
 
Kirsti2012-07-21 00:45
Antall innlegg: 1946

Så en gladnyhet: Den nye ordlisten er nå publisert i sin helhet på NSFs nettsider, og kan lastes ned på www.scrabbleforbundet.no/ ?page_id=1488, både som txt-fil og som torrent. Der ligger også en nedlastbar liste over alle de nye ordene som er lagt til.

Beklager at dette tok litt tid. Jeg kan med hånden på hjertet love at årsaken var datatrøbbel, men jeg skal innrømme at jeg ikke er så skrekkelig lei meg for at det har ført til at jukseappmakerne ikke har fått oppdatert ordlistene sine med en gang. Teitingene. Vi kan dessverre ikke nekte dem å bruke ordlisten, enda så gjerne vi skulle gjort det, men i mitt stille sinn håper jeg at de får frambøsi (smittsom, syfilislignende sykdom, gir hudlesjoner som kan ligne bringebær) hver gang noen legger et av de fine, nye ordene våre med deres "hjelp".

Forresten: På NSFs nettsider (www.scrabbleforbundet.no ) har vi et henrivende lite innslag som heter "Dagens ord". Alle ord som står der kan nå legges i Ordspill, Scrabble og Wordfeud. Og de er jevnt over eksepsjonelt deilige.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?