Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 638

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Kirsti2012-08-28 11:44
Antall innlegg: 1946

Ingenting, ser det ut til ... Informasjonen under "Vanlige spørsmål" er heller ikke oppdatert, og informasjonen under "Spilleregler" er fremdeles dels misvisende, den forteller både om NSF-ordlisten og Fullformsordlisten (og om Bolmålsordboka, faktisk).
 
Ellingen - Ikke medlem lenger2012-08-28 20:48
Antall innlegg: 2

I tråden "oppdatert ordliste", som nå er stoppet og føyet inn i denne tråden er det blitt påpekt av "snill bisk" at det korte ordet CON ikke burde ha vært med i lista. Det kan se ut som "snill bisk" kan ha rett i dette.
CON er italiensk og brukes særlig som uttrykksform innen musikken. F.eks. CON AFFEDO (med lidenskap) og CON GRAZIA (med ynde). Men CON alene (med, with) kan ikke brukes på norsk. Så Kirsti: På tross av grundige dobbeltsjekkinger kan feil oppstå. Ingen ordlister er uten feil.
Det er jo synd å miste et så nyttig ord i spillet vårt, men vi vil jo først og fremst at ordlista skal være riktig. Så vi må vel innse at CON forsvinner fra lista ved neste korsvei
 
berita2012-09-09 11:34
Antall innlegg: 848

Spørsmålet er sikkert besvart før, men jeg har ikke fått det med meg og ikke klart å finne det ut. Hva betyr MM? Millimeter kan det jo ikke være, da måtte mange andre måleenheter også inn. Og det er neppe sjokolade eller Myanmars nasjonale toppnivådomene....
 
Kirsti2012-09-09 11:39
Antall innlegg: 1946

MM er en interjeksjon, som i "Mm, det er jeg helt enig i" eller "Mm, det var godt!".
 
Kirsti2012-09-09 11:44
Antall innlegg: 1946

Oops, så ikke Ellingens innlegg før nå. Når det gjelder CON, har jeg forklart så grundig og så mange ganger i opptil flere tråder hvorfor det er tatt inn i ordlisten at jeg rett og slett ikke gidder å gjenta det flere ganger. Det blir ikke tatt ut av ordlisten igjen før det blir tatt ut av ordbøkene som har det som selvstendig oppslagsord.
 
berita2012-09-09 11:56
Antall innlegg: 848

OK, da vet jeg det. Er det noen regler for godkjente interjeksjoner da? Noen av dem som er godkjent i spillet, står i Tanums, noen ikke. Eh, åh og æh (æ og å står) står for eksempel heller ikke. Jeg prøver ikke å foreslå dem bort, til det er de altfor gode å ha, jeg er bare nysgjerrig.
 
Kirsti2012-09-09 13:35
Antall innlegg: 1946

Vi vurderte de interjeksjonene som sto i ordlisten fra før, og beholdt dem. Deretter tok vi inn interjeksjonene vi fant i Tanums, samt noen fra andre kilder. ÅH sto i ordlisten fra før (og står også i Norsk Riksmålsordbok), EH står i Norsk ordbok og Norsk Riksmålsordbok, og ÆH står i Norsk Riksmålsordbok. I den grad det er noen "regler" for hvilke interjeksjoner som godkjennes, er det altså at de skal stå i eksisterende ordbøker.
 
gompedyret2012-09-09 20:16
Antall innlegg: 4381

Jeg savner interjeksjonen "iiiiiik!". Det hadde vært en grom bingo!
 
Spandauer - Ikke medlem lenger2012-09-17 23:28
Antall innlegg: 1

Herregud! Har ikke spilt dette spillet på lenge, og når er det helt håpløst. Lenge leve regelryttere som vil ha spillet sånn de vil ha det, og gi faen i alle andre som bare spiller for morro skyld!
 
frubacon2012-09-17 23:34
Antall innlegg: 189

Regler er regler:-)
 
Krumspring2012-09-17 23:43
Antall innlegg: 1

Fole kjekt:)
 
Kirsti2012-09-18 00:13
Antall innlegg: 1946

Spandauer: Det stemmer. Vi har rottet oss sammen for å gjøre det vanskelig for spillere som deg. Vi har ikke tenkt at det å rydde opp i en masse feil og mangler, og å legge til ord som har vært sårt savnet av mange i årevis, skulle være en forbedring. Vi har brukt hundrevis av timer på vår egen fritid på dette, bare for å være ekle mot folk som spiller et par ganger i året. Det er det vi lever for. Tenk at vi er så lette å avsløre.
 
Smalhansen2012-09-20 13:22
Antall innlegg: 48

Tar sjansen på et spørsmål og håper det ikke er stilt tidligere.

Hvordan kan det ha seg at ordet BÆGJE er godkjent.
Det er oppført i Nynorsklista og er sikkert gresk for de fleste av oss.
 
awi2012-09-20 17:29
Antall innlegg: 2531

@Smalhansen: BÆGJE står i Tanums, som er en bokmålsordbok. Antar det var blant ordene som ble tatt inn ved siste oppdatering av ordlisten her på Ordspill.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?