Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 471

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Vannmann2020-09-16 23:28
Antall innlegg: 357

Ja, at det "minner om en form for empatisk narsissisme" var mine ord, Ordputter.
Og de var rettet mot den generelle diskusjonen på dette saksområdet, ikke bare her, men også mediebildet med NRK i spissen. Ikke rettet mot noen enkeltpersoner.

AaseB : Slutt og tull. Det er ingen som har tatt til orde for det.
Men, hvis du har lest Brochmann-utvalgenes utredninger, så bør du være kjent med begrepet "absorbsjonskapasitet".
Begge utredningene deres er klokkeklare på at vi har en gitt kapasitet på hvor høy innvandring og hvilke typer av den vi kan ha, nesten uansett hvilke ressurser vi setter inn på området, dersom vi skal klare å opprettholde dagens velferdsstat.
Da synes jeg det er helt på sin plass at man også utfordrer de som ønsker å bryte denne kapasiteten til å redegjøre for hvordan man skal unngå de konsekvensene som utvalgene er så tydelige med vil inntreffe, både økonomisk og sosialt.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-09-17 12:57
Antall innlegg: 4429

Jeg er ikke for fri innvandring. De fleste av oss skjønner at man må prøve å finne hva som er "riktig innvandring". Og det vil vel variere.
Men å sette en absolutt grense når det kan oppstå sånne situasjoner som med Moria-leiren; det synes jeg blir feil. Og da tenker jeg ikke bare på flyktningene, men også lokalbefolkningen. Dette må ikke skje igjen, at en flyktningleir som er ment å huse 3000, etter hvert blir helt "studd". Var det ikke over 13000 der nå før brannen? Ja, jeg synes alle land i Europa nå må ta sin del av de kanskje over 10000 som ikke skal ha opphold i den nye leiren. Og på en eller annen måte må Lesvos få hjelp fremover så ikke samme situasjon oppstår igjen.
Og så var det snakk om tidsbegrensa opphold for flyktninger i Norge. (Ikke kvoteflyktningene). 3 år ? 5 år ? 7 år? ; så de kan returnere til hjemlandene sine når situasjonen der blir bedre/bra. Veldig mange av dem vil jo hjem igjen, og føler en forpliktelse mot landet sitt.

AaseB2020-09-17 15:29
Antall innlegg: 8147

Det har liten hensikt å diskutere dette og lignende saker her inne, så jeg gir meg. Det er håpløst så lenge keiseren opptrer i stadig nye forkledninger og det eneste kriteriet han aksepterer brukt når det gjelder å vurdere et menneskes verdi er økonomisk lønnsomhet. Alt annet er unaturlig og påtatt.
Et klokt menneske, husker ikke hvem, beskrev noen slik: "De var så fattige, det eneste de hadde var penger".
Triste greier.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-09-17 17:58

Da må jeg jo spør Vannmann om denne kapasiteten han skriver om.
Alle skjønner jo at vi ikke kan ta imot 1.000.000 flyktninger hvert år, for det har vi ikke kapasitet til, innlysende. Men hvor går da denne kapasitetsgrensen? Sier utvalget noe om det?
Hvis de har regna på dette, så har de vel noen tall å komme med?
Nei, jeg orker ikke å lese gjennom hele den rapporten; for lang.
Men du har jo lest igjennom den Vannmann, så da kan du vel fortelle litt mer om kapasitetsgrensen som de setter?

Vannmann2020-09-18 00:24

Det handler om hvem som kommer, og hvor mange.
En engelsktalende ingeniør eller lærer vil ha få problemer med å integrere seg i det norske samfunnet og skaffe seg en jobb.
Det samme gjelder dessverre ikke for f.eks. en afghansk analfabet, uten kjennskap til hverken språk eller europeisk kultur.
Det tar mye tid og mye innsats å integrere disse, både kulturelt, sosialt og arbeidsmessig.

Og bare det siste tiåret har vi gitt oppholdstillatelse og medlemskap i folketrygden til ca. 20.000 nye mennesker hvert eneste år.
Det store flertallet av disse fra land som Somalia, Afghanistan, Syria, Eritrea etc.

You do the math.

Cygnus2020-09-18 14:46
Antall innlegg: 44845

Nå begynner jeg nesten å savne Angina og Pelargonia - de har vært veldig fraværende i det siste. Tilfeldig? Neppe!

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-09-18 14:49

Ja, det vet man/jeg. Men nå snakker vi om noe mer spesifikt. Nei, det finnes ikke? Blant dem du nevner er det nok sannsynligvis mange som snakker engelsk; og det kommer man langt med i mange yrker.
Stemmer det at FRP ikke vil ta imot kvoteflyktninger? Synes Helgheim sa noe om det i Debatten. Så dette utvalget har ikke noen tall for hvor mange man kan ta imot før denne "kapasitetsgrensen" blir berørt?
3.000 er flyktningkvoten; og så kommer asylsøkerne, hvor mange?
Resten opp til de 20.000 er ? Familiegjenforening?
Hvis det er 20.000 hvert år, så er det 200.000 på 10 år, og 2.000.000 på 100 år... De dør jo disse menneskene også; så noe vil jo "justere" seg.
Så du mener at vi ikke burde ta inn noen, men heller hjelpe i nærområdene?

Cygnus2020-09-18 16:23

Forstår ikke hvorfor du fortsetter 'diskusjonen', Ordputter - du tror vel ikke du overtaler de som har ytret seg slik de har her?

LizzyLizzy - Ikke medlem lenger2020-09-18 16:30
Antall innlegg: 51

Helt enig, Cygnus!

Det er jo mye lettere å overtale seg selv, eller hva? ;) ;) ;)

gyazo.com/3dd61bc3a3...b1 257c5bff

Cygnus2020-09-18 19:06

Haha! Den Sancerren hadde jeg helt glemt! Skal hilse og si jeg er imponert over superflinkt detektivarbeid fra en helt dagsfersk ordspiller! Ikke verst altså! Applaus!!

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-09-18 19:28

Jeg bare stiller, mer eller mindre dumme spørsmål til Vannmann.
Nei, jeg diskuterer ikke. Han har sin mening, og det må være greit.

lind2020-09-18 20:36
Antall innlegg: 1325

Ja enestående Cygnus!

Vannmann2020-09-20 10:33

Jeg vel aldri skrevet at vi ikke skal ta i mot noen i det hele tatt, Ordputter?
Det jeg argumenterer for er at vi skal holde mottaket på et slikt nivå at det er i tråd med disse utvalgenes anbefalinger, og først og fremst bruke ressursene våre der de hjelper flest mulig, best mulig. Helt i tråd med hva internasjonal forskning er tydelig på.

Det som skjer i dag er at det bygger seg opp problemområder, først og fremst i Oslo, som følge av at vi over mange år har tatt i mot alt for mange i.f.t. absorbsjonskapasiteten vår fra de områdene hvor vi (og alle andre europeiske land) sliter med å integrere folk inn i samfunnet vårt.
Og resultatene taler for seg i alle statistikker, både fra skole, sysselsetting, kriminalitet o.s.v.

For hvordan integrerer man de som ikke ønsker å bli integrert?

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-09-20 14:08

Ok, hva er dette utvalgets anbefalinger?

Vannmann2020-09-20 18:33

Å ikke ta i mot flere enn det man klarer å integrere.

Men, det har man som nevnt allerede gjort i mange år nå, slik at irreversible problemer har begynt å hope seg opp, særlig i Oslo.
Uansett hvor mange milliarder vi kaster inn i integreringstiltak og støtteordninger.
Vi bruker enorme ressurser på en helt mikroskopisk andel av verdens flyktninger og migranter, mens de virkelig fattige og hjelpetrengende utenfor NRKs og Dagbladets kameraer blir sittende igjen med smuler.

Hvor er solidariteten i dette?

Og vær så snill og ikke kom med "det går an å gjøre begge deler".
Når vi bruker 200 milliarder på det ene her hjemme hvert eneste år, så blir det begrenset med midler igjen til andre ting.
Vi har ingen utømmelig pengepung.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-09-20 20:28

Jeg følger ikke spesielt godt med i innvandringsdebatten. Innlysende at disse menneskene som får opphold må integreres. Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt?
Det gjøres jo begge deler nå. Men om det gjøres på riktig måte er en annen sak. Ja, hvordan kan vi egentlig vite det før om ganske lenge?
Skulle så inderlig ønske at det fantes en, stor, plass på denne kloden som ikke var bebodd; der det kunne lages et helt nytt land. Men det går jo ikke; så da står man igjen med to alternativer som begge ikke er optimale. Og det er så mye som handler om penger.
Jeg måtte fortelle Cristina i Romania at pengene dessverre ikke vokser på trær her i Norge når hun spurte om hjelp til temmelig mange, spesielt på grunn av koronaen.
Nei vi har ikke uendelig med penger i Norge. Men å finne den helt "riktige" måten å hjelpe på er ikke helt enkel.
Når det gjelder DRÅPEN I HAVET; så antar jeg at det man gir til dem går til menneskene i denne leiren, og det kan ikke være noe negativt med det. Ja, det finnes alltid noen som er mer trengende; men vi vanlige dødelige kan ikke lete med lys og lupe for å finne dem! Så derfor gir vi når det skjer sånne ting som i denne leiren. Og det har ingenting med innvandring å gjøre.

Vannmann2020-09-20 21:02

Dessverre, Ordputter. Men, organisasjonen Dråpen I Havet har faktisk med innvandring å gjøre når de selv er sterke aktivister på området.

Som de selv sier på hjemmesiden sin under kampanjeslagordet 50erikkenok : Norge må ta i mot flere flyktninger fra Lesvos, og gå i bresjen for at flere europeiske land tar sitt ansvar.
Og så viser de til at norske kommuner står klare til å ta i mot, og at vi har plass og greier.

Det er fint, det. Ren og skjær asylaktivisme, men dog.
Her i forrige uke sto på Tromsøordføreren på tv og hamret løs på regjeringen for at de skulle ta i mot så få fra Moria.
Masse godhetspoeng. Hylles i sosiale medier for sin medmenneskelighet.

Ingen snakker om at samme ordfører det siste året har kjempet med nebb, klør og skarpskodde advokater for at hans kommune skal slippe å ha ansvaret for en familie som allerede har fått innvilget opphold i Norge.
Grunnen?
De har multihandicappede barn, som vil påføre kommunen som tar de i mot store utgifter.

Så mye for den medmenneskeligheten.

Det var visst ikke så mye empati igjen når kommunene ikke får dekket alle utgiftene sine fra noen andre.

Det mangler ikke penger i Hellas eller Moria til å håndtere dette.
Det har blitt overført milliarder til disse leirene. Og hjelpen står i kø nå.

Det som mangler er langsiktige, bærekraftige løsninger for en langt mer rettferdig håndtering av verdens flyktningeutfordringer.

Og det som DIH driver med her, er lite annet enn ren aktivisme hvor de i realiteten vil belønne de som brenner ned leiren sin, på bekostning av reelle flyktninger med avklart status som har ventet i kø i årevis i andre leire.

Ordputter - Ikke medlem lenger2020-09-20 21:10

Hm, nå er det jo ikke flere enn noen få som har satt fyr på leiren. De andre er ikke skyldige, og trenger hjelp.
Når det er snakk om å ta fra flyktningkvoten for å hjelpe 50 stykk eller mer fra Moria/Hellas, så høres det merkelig ut. Gi med den ene hånden og ta med den andre. Flyktninger er flyktninger, og det burde selvsagt ha betydning hvor lenge de har "stått i kø". Aner ikke hvordan det fungerer.

Vannmann2020-09-20 22:58

Ja, flyktninger er flyktninger.
Men, det er langt fra alle i Moria som oppfyller kravene til flyktningestatus og asyl i Europa.

Samtidig sitter det mennesker i flyktningeleire verden over, med avklart identitet og flyktningestatus gjennom FN-systemet, som bare venter på å få plass i et land som kvoteflyktninge.
Det er disse som nå settes på vent.

Arbeiderpartiets innvandringspolitiske talsmann Masud Gharakhani har forøvrig en kort og grei oppsummering av hele prinsippet her.
Det handler om rettferdighet, hva man stimulerer hvem til, og solidaritet med de aller nederst på stigen.

www.dagsavisen.no/de...-1 .1211265

Ingen betviler vel DIHs engasjement eller velmenende vilje.
Men, det de og andre asylaktører driver med nå, det får ikke min støtte.
Jeg holder meg heller til helt andre hjelpeorganisasjoner som forholder seg til den internasjonale solidariteten på området fremfor enkeltaktivisme på bekostning av andre.

boysen - Ikke medlem lenger2020-09-21 15:59
Antall innlegg: 24

Rimelig brune holdninger du har, Vannmann.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?