Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 793

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
trud2018-02-03 19:23
Antall innlegg: 7388

La oss feire friheten til å si vår mening -
akseptere at vi er forskjellige - men ikke så ulike, tross alt
Life is good - worth living - enjoy 🙋
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-02-21 22:51
Antall innlegg: 1630

fy flate!!!!

www.nrk.no/norge/nat...1. 13901940

 
Cygnus2018-02-21 23:31
Antall innlegg: 44845

Ja ritalina, jeg blir kvalm jeg også! Fy f!
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-02-21 23:39
Antall innlegg: 1630

Legg om sauenæringen! Og reinsdyrsnæringen!
Det er på høy tid at sauebøndene og reinsdyreierne tar grep og tar ansvar for dyrene sine.
Mennesket er sauens verste fiende, ikke jerven.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-02-21 23:56
Antall innlegg: 1984

Ja nå føler du deg trygg på å herse med bøndene ritalina, nå som du har sørget for egen fb-gruppe der adminer og spillverter har blitt medlem. Du flere deg trygg på at du aldri blir kasta ut av ordspill.no nå ? Men du skal bare fortsette hetsingen. Alle ser at dette bare er basert på flere gale grunnhensikter og at det bare er tøvete. Hva skal du oppnå med dette ? Et bondehetseinnlegg hver måned ? Er det passe ? Bønder har i mange år slitt med slik tåpelig hetsing fra folk som ikke har kunnskaper hva det vil si å drive i denne primærnæringen. Du bare føyer deg inn i denne rekken Ha ha :D
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-02-22 00:07
Antall innlegg: 1630

Hva er det du babler om?
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-02-22 00:07
Antall innlegg: 1984

Ha ha :D Du er sannelig morsom
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-14 21:48
Antall innlegg: 1630

www.nrk.no/rogaland/...1. 13962385

Bur den bonden inne!

Men, måtte Mattilsynet slakte dyrene?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-14 21:53
Antall innlegg: 11608

"Han (bonden) føler seg forfulgt av Mattilsynet"......

Rart, det der!
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-03-14 22:27
Antall innlegg: 1984

Fysjom, dette var ikke bra. Hvorfor heter det ikke Dyretilsynet. Mattilsynet blir for negativt.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-14 22:30
Antall innlegg: 1630

Hvorfor heter det ikke Bondetilsynet? Det er bøndene som trenger tilsyn her. Galningene!!!!
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-03-14 22:32
Antall innlegg: 1984

I solidaritet med alle bønder skal jeg nå stifte en tilsvarende tråd om lærere.

Dette blir bra.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-14 22:52
Antall innlegg: 1630

Du drar i gang en tråd om et viktig tema. Det er bra!

Men motivasjonen din for å gjøre det er i solidaritet med bøndene!
Det er ikke til å tro. Jeg begynner å lure på om det virkelig ER noe i stråleskadetråden din......
 
berita2018-03-15 22:55
Antall innlegg: 848

Jeg lurer på noe jeg trolig ikke vil få svar på:

Jensine1 sier til ritalina: "Du har drevet og hetsa en yrkesgruppa i 8 år her på ordspill, ritalina, er det ikke på tide å bli voksen?" Ritalina ble medlem med det nicket i 2015. I 2013 forsvarte jeg bøndene mot det jeg oppfattet som stadig hetsing av bondeyrket av en person som kalte seg wstine og som ikke er medlem lenger. Har hun gjenoppstått tro?

Jeg forsvarer fremdeles bondeyrket, det hører selvfølgelig ingen steder hjemme å angripe en hel yrkesgruppe fordi det finnes noen som aldri burde valgt yrket, iallfall ikke dyrehold! Og jeg er glad og takknemlig for at det er noen som dyrker gulrøtter, poteter og andre godsaker i nærheten av byen min. Heier også på Mattilsynet, tilsyn er bra for de skikkelige, og dårlig for dem som ikke klarer å drive ordentlig.

Jeg vil også at det skal være rovdyr i Norge, men har en viss forståelse for at det kan oppleves provoserende å rope høyt om det når man selv bor i en by og de farligste dyra man kommer i nærheten av, er hunder, katter, rådyr og en elg en gang iblant.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-15 23:03
Antall innlegg: 1630

Hehe, dette blir bare bedre og bedre :-)

Det er en kjent sak at opptil flere av ordspillerne dukker opp med ny profil. Jeg er en av dem. Nå Ritalina, x wstine, liselotta.

Nå er det ikke potetdyrkerne som er problemet her, ære være dem for deres arbeid. Man spiser da poteter må vite ;-).

Temaet i tråden er bønder som mishandler/vanskjøtter dyrene sine. Enkelte av dem er i søkelyset gang etter gang. Hva er det med DISSE bøndene?

Hvorfor får ikke bondestanden bukt med dette?
 
berita2018-03-15 23:33
Antall innlegg: 848

Takk for direkte svar på det jeg lurte på. Skjønner ikke vitsen med det, men det er jo innenfor reglene.

Finnes det en eneste yrkesgruppe som har "fått bukt med" problemet uskikkede kolleger? I noen yrker kan disse gjøre større skader enn i andre, og det er selvfølgelig viktig at det blir oppdaget og stoppet. Hva mener du "bondestanden" burde gjøre for å løse problemet?
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-15 23:42
Antall innlegg: 1630

Jo værsågod! Jeg er jo veldig for klar tale, det kan ingen ta meg på ;-)

Hva må gjøres?
Gå aktivt til verks for å luke ut uskikka bønder. Kraftige holdningsendringer mtp dyrehold. Sette det på dagsordenen om og om igjen. Via bondelag f.eks. Fokus i ulike fora, f.eks Nationen. Melde fra! Ta ansvar!

Jeg har et håp om forbedring ved generasjonskifte, at den oppvoksende bondestanden er mer bevisste, mer opptatt av god dyrevelferd.

Og jeg gir meg aldri når det gjelder å tale dyrenes sak! Oppfordrer alle bønder til å gjøre det samme. Det bør vel være i deres interesse, eller hva?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-15 23:45
Antall innlegg: 11608

berita : En god start ville iallefall være at dyremishandling/vanskøtse l fikk større og mer permanente konsekvenser enn det gjør i dag.
For så alt for ofte er det jo de samme gjengangerne som får bøter og "tilsnakk" for n'te gang.

 
berita2018-03-18 01:03
Antall innlegg: 848

Jeg vet ikke om du har rett i det du skriver om gjengangere som bare får bøter og advarsler, hvis det er slik, er jeg selvfølgelig enig i at de bør stoppes.

Romsdals budstikke skriver bl.a. dette: "Mattilsynets inspektører oppdaget alvorlig vanskjøtsel av dyr i 42 dyrehold, eller 0,44 prosent, av de 9.439 dyreholdene hvor det ble gjennomført dyrevelferdstilsyn i 2016.

– Hvert tilfelle er ett for mye, men vi mener likevel at dette tallet er lavt sett opp mot det totale antallet dyrehold, sier Torunn Knævelsrud, som er veterinær og leder seksjon dyrevelferd i Mattilsynet."

Kanskje det burde bli en lignende ordning her som det er på restauranter, datert smilefjes på (fjøs-)døra når ting er bra?

Men det er ikke bare å rope "bønder, bønder, bønder" og kreve at dyrevelferden skal ha være på topp. Dette handler sannelig også om oss forbrukere som krever billig og enda billigere mat, og de store matkjedene som konkurrerer om å være billigst Et slikt opplegg fremmer ikke godt dyrehold. Det mange av oss forbrukere har mulighet for å gjøre, er å etterspørre økologisk kjøtt og økologiske meieriprodukter og egg, og ikke være bare opptatte av prisen. Det er strenge krav om hva som må oppfylles for økologisk husdyrproduksjon, jeg fant dette da jeg nå oppdaterte kunnskapen min om saken:

"Oppsummering økologisk husdyrproduksjon.
Dyrevelferd spiller en sentral rolle i økologisk landbruk. Dyrene skal ha rett til fri bevegelse og naturlig utfoldelse. De skal ha god plass til å bevege seg både ute og inne. Fjøs og utearealer skal legges opp slik at de i størst mulig grad kan utvikle sin naturlige adferd. Det stilles konkrete krav til hvor stort minimumsareal de ulike dyreslagene skal ha. De skal fôres med økologisk fôr og primært fôr fra egen gård.

Produksjon og fôring skal legges opp slik at dyrene kan følge sin naturlige vekstkurve. De skal ikke presses til å vokse raskt. Dyrene skal ikke holdes bundne eller settes i bur. Det er krav til hvor mange dyr/kull som kan gå sammen/holdes samtidig."

www.matmerk.no/no/ok...no dvendige
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-04 16:01
Antall innlegg: 1630

Dyrenes verste fiende er bonden selv............

www.nrk.no/mr/mattil...1. 14034033

Nok en møkkasak!
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?