Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående9 002

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2018-03-21 09:37
Antall innlegg: 44845

Jeg så/hørte dessverre ikke det Dagsnytt18 programmet. Men jeg er veldig sikker på at det nå etter det berømte fb-innlegget, sitter igjen en ide hos mange at AP ikke prioriterer nasjonens sikkerhet og at SL ‘tør’ si det. Det er forferdelig.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-21 09:41
Antall innlegg: 11608

Jeg synes Kjersti Thornbjønsrud (medieforsker) kom med et meget betimelig innspill i denne debatten i går.
Og den går til begge sider i denne saken :

"Ytringsfrihet handler også om rommet for å si det man mener uten å bli stigmatisert og støtt ut i mørket. En helt sentral ekskluderingsmekanisme er den som setter folk i bås med de mest ytterliggående kreftene som er. De færreste av oss vil risikere det, sosial isolasjon gjør vondt."

 
Cygnus2018-03-21 10:38
Antall innlegg: 44845

I dag på Frokost-TV var en (politisk) filosof og en retoriker (Henrik Syse og Lars Berge) . Veldig interessante og kloke.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-21 19:38
Antall innlegg: 1630

www.dagbladet.no/kul...e/ 69633202

Polariseringens pris...!
 
Duolingo2018-03-21 20:10
Antall innlegg: 57

Til ditt innlegg nr.9,Guruen :Mulig du syns at at prinsippene som skal ivareta rettsikkerheten er tungrodd...den tar tid og koster penger. Poenget her er at alle landets borgere ikke kan dømmes, ei heller fratas rettigheter (her en inngripen av dimensjoner: å bli fratatt pass og statsborgerskap) uten ved henvisning til lovhjemmel og i en norsk domstol.Det skal altså ikke være opp til hverken politikere (eller andres) synsing at noen skal bli utsatt for dette. Ved å bruke gjeldende lovverk i en domstol,blir også de grensene du tydeligvis etterlyser klart definert.Ved denne type saker og i alle andre saker som føres for norske domstoler.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-21 23:28
Antall innlegg: 1630

Det blir jo vilkårlig "rettspraksis" i så fall, alt etter hvem som sitter med makta, blir det ikke?

Ang HAT, hvor kommer alt hatet fra? Drapstrusler, kokende kommentarfelt mm.... (tenker ikke bare hat rettet mot AP, men også andre partier, enkeltpersoner; politikere, samfunnsaktører)
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-21 23:43
Antall innlegg: 11608

Jeg har nå alltid ment at "It takes two to tango".


 
Cygnus2018-03-22 10:43
Antall innlegg: 44845

Fant denne spekulasjonen hos en venns fb-venn (omtrentlig sitat): Jeg lurer på hva som ville skjedd hvis Jonas GS la ut et bilde av Ku Klux Klan på Fb og påskriften sa Dette er slik FrP vil at landet vårt skal bli.
Hva tror dere??
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-22 11:06
Antall innlegg: 11608

Nå tror jeg neppe Jonas ville lagt ut noe sånt, men vi så vel alle reaksjonene som kom fra høyresiden når AUF-leder Hussaini skrev "Listhaug vil åpenbart kvitte seg med den norske rettstaten og erstatte det med et totalitært styresett!"

Jeg synes dette er en like usaklig og ekstrem påstand som Listhaugs Facebook-post, men forskjellene i reaksjonene er slående.
 
berita2018-03-22 14:20
Antall innlegg: 848

Jeg så også Dagsnytt atten, og ble sjokkert over hvordan Erlend Trædal oppførte seg. For det første var det utenfor enhver folkeskikk, men verre var det at han ødela en sjelden mulighet til saklig å imøtegå folk som Helge Lurås og Hans Rustad i en populær og seriøs nyhetssending som Dagsnytt atten på NRK.

Å, javel, er det på den siden hun hører til, forestiller jeg meg at mange tenker når jeg uttrykker meg slik. Jeg har stemt på AP et par ganger, men aldri lenger til høyre enn det. Jeg har jobbet med voksne innvandrere og vært frivillig i Røde kors for å hjelpe innvandrere å lære norsk. Det sier sitt at det føles nødvendig å si dette.

Jeg mener at vi bør være glade for at vi har Frp som politisk parti, tror det hadde vært mye mer brunt grums mye tidligere uten dem. Vi har ikke, enn så lenge, et parti som Sverigedemokratene. Carl I Hagen (fri og bevare meg for svært mye av det han og Frp ellers mener og sa/sier!) hadde rett i noe av det han sa for lenge siden, som f.eks. at innvandrere måtte lære norsk, og at det ble stilt for få forventninger og krav til dem. Han sa en del av det folk tenkte, men ikke våget å si høyt. Frp gikk heldigvis ikke under jorda, de harde debattene var offentlige, motsetningene kom fram i dagen.

Jeg er enig med Erik75, den såkalte venstresida har vært for redde for å ta opp problemer og folks reelle og mindre reelle bekymringer med m.h.t. innvandring. Når folk ikke tør å snakke om tanker og bekymringer på dette området, f.eks. fordi det kan føre til at man blir kalt rasist, kan det føre til ekstremisme for noen. Jeg husker en tid da det skulle svært lite til for å bli kalt rasist, det kunne være nok at man antydet at man ikke syntes en ikkehvit innvandrer var perfekt på alle måter.

Forsker ved Sintef, Petter Bae Brandtzæg er nettopp sitert i Klassekampen på at om lag 30-40 000 nordmenn er aktive i innvandringskritiske Facebooksider (ukjent hvor mange falske profiler det er). De kan vel ikke alle være like ekstreme, men de kan jo bli det. Jeg tror at det å kalle folk, rasister, fascister, nazifolk eller lignende, virker hatforsterkende og øker polariseringen. Hvis vi ikke er villige til, og ikke har tro på, at det går an å snakke med dem vi er mest uenig med, hva skal vi finne på da?
 
Cygnus2018-03-23 17:41
Antall innlegg: 44845

morgenbladet.no/idee...er -22-juli

Et interessant perspektiv
 
bris12018-03-23 20:42
Antall innlegg: 2595

Interessant lesing.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-23 21:12
Antall innlegg: 11608

Toje er solid som få.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-24 13:36
Antall innlegg: 11608

Flere gode innlegg i Dagbladet i dag om alt hatet og rabalderet fra begge sider i samfunnsdebatten.

Kjetil Rolness med en som også viser til nylige samtaler og intervjuer som gir håp om bedring : www.dagbladet.no/kul...e/ 69646384
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?