Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 791

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-07-01 20:25
Antall innlegg: 11608

Nå gikk jeg inn på Bufdirs hjemmeside for å finne denne undersøkelsen selv, Cygnus.
Den ligger her, for de som vil lese den : www.bufdir.no/Statis...ol dninger/


Og det første som slår meg der er følgende sitat :

"Mellom 2008 og 2017 har andelen personer med negative holdninger til lesbiske, homofile og bifile blitt vesentlig mindre."


Så var min påstand her at disse negative holdningene til homofili i første rekke finnes i konservative religiøse miljøer i dag.

Det mente du var feil.

Men, er det ikke da litt påfallende at det er i de områdene hvor de partiene som historisk sett har hatt den minste aksepten for homofili har en oppslutning i valg på mellom 15-35%, at man også finner den største utbredelsen av negative holdninger mot homofile?

Jeg synes det er vanskelig å finne dekning for noe særlig annet.

Det samme mønsteret ser vi jo også i Sverige, hvor det er i områder med sterk religiøs sosial kontroll at man finner den største utbredelsen av negative holdninger mot homofile, mens det i resten av landet blir stadig mindre utbredt.


På spørsmålet ditt "er det akseptabelt?", så vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare.

For hva slags spørsmål er egentlig det?
Spør du meg i fullt alvor om jeg jeg synes det er akseptabelt at man "grøsser ved tanken på homofile menn"?

 
Emil19602018-07-01 20:42
Antall innlegg: 12844

Du store alpakka...jeg har alltid vært meg selv ,og familie venner har ALDRI noensinne sagt noe negativt ! Er jeg prisgitt ? Folk ( normale) har vel for lenge siden akseptert det flotte mangfoldet ?!
 
Cygnus2018-07-01 20:48
Antall innlegg: 44845

Nei, jeg spør selvsagt om det er akseptabelt at det var tall fra 2017 - siden du nevnte 2013 som et år det var ufint av meg å bruke.
Men denne diskusjonen virker på meg litt søkt - selvsagt er det færre homohatere nå enn før, (særlig siden det ble lovlig!!!), det skulle bare mangle! men hva er det egentlig vi diskuterer? Ikke det i alle fall!
Og - hvem er vi til å erklære at det er feil å ‘lage sensasjon’ av å erklære seg homofil? Osv.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-07-01 21:05
Antall innlegg: 11608

Om du bruker tall fra 2013 eller 2017 er meg knekkende likegyldig.

Det som gjør at jeg omtaler din debattstil med en "ufin selektiv hang", er at du i nesten enhver diskusjon vi to har kommer med enkelttall/enkeltfunn, for å presentere det som representativt.

Her var det altså snakk om at du var uenig med meg i at disse holdningene i dag først og fremst finnes i de konservative religiøse miljøene, og så trekker du ut ett tall fra en stor undersøkelse for å underbygge din påstand.

Uten å nevne at det samme tallet er i markant nedgang, og har vært det over mange år nå.
Helt i tråd med alle de andre tallene i samme undersøkelse.

At du synes diskusjonen her blir søkt er greit nok, men jeg mener nå i all beskjedenhet at min opprinnelige påstand her som du mente jeg var for urban til å innse at jeg tok feil, står seg svært så godt her enn så lenge.

 
Emil19602018-07-01 21:12
Antall innlegg: 12844

At det ble lovlig...1974 ? , vel det gjaldt jo kun menn ...for kvinner hadde liksom ingen seksualitet ...hvor snevert ting har vært !!!
 
Cygnus2018-07-01 22:04
Antall innlegg: 44845

Vet du, Erik, nå synes jeg du er komplett urettferdig - jeg trekker ikke ut ett eksempel, jeg siterte en undersøkelse (fra Sørlandet - det er vel ruralt, stort sett!). Og at tallene går nedover er selvsagt tilfelle - og bra - men ærlig talt, betyr dette at du mener at det er dumt å ‘gjøre et nummer av å komme ut av skapet’? For vet du hva, hvis 20 % (på Sørlandet!!?) grøsser, så forstår jeg faktisk at det kan være litt skummelt å komme ut!!’
PS Du virker litt hårsår hvis du reagerer på at jeg spøkefullt sier at du er for urban!! Også du som praktisk talt er fra Vestkysten! Men innser og innrømmer at spøk og ironi ofte forsvinner i dette medium! Likevel, var det ordet noe å ta på vei av - alt mens du beskriver meg som ufin? NESTEN ufin!!!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-07-01 22:26
Antall innlegg: 11608

Jeg skriver ikke at du er ufin, Cygnus.
Men, jeg står for at jeg mener du veldig ofte har det jeg kaller en "ufin selektiv hang".
Og med det som mener jeg, som beskrevet over her, at du i diskusjoner ofte trekker ut én ting fra et stort bilde, og så, bevisst eller ubevisst, presenterer dette som representativt for hele bildet.

Noe jeg mener du også gjør her.

Så er jeg ikke hårsår, og har heller ikke nevnt et eneste ord om hva jeg evt. måtte mene om "å gjøre et nummer av å komme ut av skapet".

 
Alina19602018-07-01 23:52
Antall innlegg: 1510

Fælt å lese at man faktisk i dag fremdeles leser om hat mot skeive.(menn som forelsker seg i menn, eller kvinner som forelsker seg i kvinner) Det handler om kjærlighet mellom to mennesker. Hva er galt med det? Det finnes skeive muslimer også. Mange går i toget for å vise sin aksept. Full aksept skjer vel ikke. Mennesker som hater kjærlighet må i mine øyne være forkvaklede, eller sitte i skapet selv. Men jeg er ikke forbauset, nazisme er vel på fremmarsj også. Om nå alle kunne passe på sitt eget liv og virke, og ikke bruke sin korte dyrebare tid vi har på hat, og heller finne seg andre interesser, eller noe annet å gjøre , så hadde det vært flott.
 
Cygnus2018-07-02 01:10
Antall innlegg: 44845

Erik: Diskusjonen gjaldt det ritalina skrev. Jeg forsøkte forklare at det er ingen ensidig aksept av homofile, selv i vidunderlige Norge, og at jeg forstår godt det hun ikke forstår.
DU diskuterer meg og min (ufine) argumentasjon - som du attpåtil sier skjer i mange/alle tråder. Akk ja - tror vi må stoppe her, ekstremt kjedelig for alle andre! Men hva du mener om det trådstarter sa, vet vi altså ikke ennå - og da forsvinner hensikten med tråden!
 
GreteSB2018-07-02 08:50
Antall innlegg: 7777

Jeg leste for et par dager siden om en 14-åring som tok sitt eget liv etter at han hadde stått frem som homofil. Det ble ikke slutt på mobbingen.

Hvis man leser kommentarfelt under saker som handler om Pride og lignende ser man fort at det fortsatt er en vei å gå.
 
Mira7 - Ikke medlem lenger2018-07-02 10:32
Antall innlegg: 2459

Ritalina, min sønn har aldri gjort noen sensasjon av at han er homofil, han har aldri ropt ut eller gjort noe nummer ut av det. Han har allikevel fått ropt skjellsord etter seg som "jævla homo, se på han homofaan der osv". Er så enig med mange over her, Cygnus, GreteSB, abelon... Vi har en veldig lang vei å gå fortsatt, det finnes utrolig mange trangsynte og fordømmende folk enda, tross 2018!! #størstavalterkjærlighete n
 
Emil19602018-07-02 14:00
Antall innlegg: 12844

Nå syns jeg Cygnus og Erik holder mere eller mindre på med sitt jeg ...statistikk etc., hva har dette SÅ mye med saken å gjøre ??
Enig med Mira : STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN !!!!!
 
Mira7 - Ikke medlem lenger2018-07-02 14:22
Antall innlegg: 2459

Tror Cygnus bare vil dokumentere sine påstander, mens Erik gjør alt han kan for å motbevise det Cygnus sier, Emil1960!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-07-02 14:46
Antall innlegg: 1807


Cygnus er jo selvutnevnt "Kjempekranglefant" ! (Hun sa om seg selv, og kanskje det var meg som la på "kjempe"?), husker ikke helt.
Og når da Erik fryktelig gjerne vil ha rett, så blir det krangel av det!
 
AaseB2018-07-02 15:13
Antall innlegg: 8147

Det skulle bare mangle om ikke Cygnus skulle få lov til å forsvare seg her, abelon.

Vondt å høre hva din sønn har opplevd, Mira7. Hvorfor noen absolutt må blåse ut og avsløre sin mangel på både kunnskap og skamvett er en gåte for meg.

 
Mira7 - Ikke medlem lenger2018-07-02 15:27
Antall innlegg: 2459

Han har det kjempefint nå, AaseB, en kjekk, ung mann med en flott kjæreste! Alt ble mye bedre når han flyttet til Oslo, der kan man være seg selv, som han sa!
Og så er jeg veldig enig i alt det andre du skriver! Jeg blir matt av å lese kommentarene til folk noen ganger, men velger for min egen del og ikke gå inn i noen diskusjoner om temaet, orker ikke bruke energi på det...:-D
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-07-02 15:47
Antall innlegg: 1630

Så bra Mira, at han og kjæresten har det fint. Ja, det er nok lettere i storbyer enn på mindre steder. Jmf lenken jeg la ut i "bygdedyr-tråden".

Bare så det er sagt, jeg har absolutt null fordommer mot homofile. Men lurer på om tiden (ennå) ikke er inne for at dette med "outing" er passè. Men kanskje ikke? Dessverre.

Et annet spørsmål er; i hvilke sammenhenger er det egentlig noe poeng i å fokusere på legning? F.eks om sporstutøveren er homofil, hva så?

En digresjon; "sensasjonsoppslag" i media a la "første kvinnelige".... innen et yrke f.eks, er også håpløst passè. Da tar det lang, lang tid før samfunnet innfinner seg med at de aller, aller fleste yrker/funksjoner passer for både kvinner og menn, eller hva?

Mener nå jeg da.
 
Cygnus2018-07-02 16:34
Antall innlegg: 44845

Ja der kan du se, ritalina - du trodde ikke på det jeg sa, men da Mira la frem hands-on erfaring, ga du deg (og detvar bra!!)
 
AaseB2018-07-02 16:37
Antall innlegg: 8147

Godt å høre, Mira7! :)
 
Mira7 - Ikke medlem lenger2018-07-02 16:57
Antall innlegg: 2459

For min del, er det ikke noe poeng i å fokusere på legning, men jeg tror at når feks sportsutøvere står frem, så kan det være til hjelp for de som sliter med å stå frem!
Den dagen min sønn og kjæreste kan gå å leie hverandre samt gi hverandre et kyss uten å være redd for at noen skal reagere verbalt eller i verste fall fysisk, da har vi kommet langt!
Pride irriterer mange, og ja, det er voldsomt, men vi trenger det! Mener jeg...:)
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?