Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 851

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-09-28 12:55
Antall innlegg: 11608

For å svare på spørsmålet du stiller om vi er villige til å redusere flyreiser, stå på holdeplass for å ta/bytte bytte buss o.s.v., berita.

Jeg tror de aller fleste som har en reell og likestilt mulighet til å ta buss/tog i dag gjør det der det er mulig.
For bil, både i innkjøp og bilhold, er veldig, veldig dyrt i Norge.
Det er ingen med en normal inntekt som har bil som noe unødvendig.
I min siste jobb, så kunne jeg kjøre til jobben på en snau halvtime, mens jeg med kollektivtransport ville brukt mer enn halvannen time.
Det blir mye tid som forsvinner.
Og jeg er hverken samboer eller har barn som også skal fraktes hit og dit.

Å forsøke å tvinge folk, enten gjennom overdrevne avgifter eller regulære forbud, til å parkere bilene uten å ha et reellt alternativ som er noe i nærheten av like bra som bilen, det fremstår for meg som lite annet enn moralsk hovering.

Omtrent som når Gunhild Stordalen kommer med sine miljøfloskler, som blir grundig avkledd når noen ser på de faktiske forholdene der : www.dagbladet.no/nyh...r/ 60723170
 
Flyt - Ikke medlem lenger2018-09-28 13:16
Antall innlegg: 33

Helt enig med Erik, jeg tror at alle som har et adekvat tilbud vil bruke kollektive fremkomstmidler. Og for å få det til, er det mye som må til. Tilgjengelighet først og fremst. Billettpris vil nok være av betydning for flere, spesielt i barnefamilier. Vi kan diskutere så mye vi vil, og si oss enige/uenige, men bortsett fra det er det vel ikke så mye vi enkeltmennesker kan gjøre før tilbudene er der? For noen er avstandene slike at godt fottøy er tilstrekkelig, for noen går det fint å sykle. Og så har vi alle dem som ikke bor i større byer, som Oslo f.eks. Synes tilbudet i hovedstaden er ganske bra, men der finnes løsninger som absolutt ikke lar seg gjennomføre andre steder.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-28 17:41
Antall innlegg: 1807


Elektrisk sykkel kan i hvert fall bidra litt... Men nå er det jo så mange som har to biler; og det burde være unødvendig for de aller fleste.
Nesten synd at ikke flere har flyskrekk! sier en som har, og derfor på denne underlige måten bidrar i positiv retning.
 
berita2018-09-28 19:57
Antall innlegg: 848

Moralsk hovering, hoverisk moral, selvrettferdig svovelpredikant for den slags skyld, jeg godtar det alt sammen. Den som leser dette, vil se at det er vel fortjent! Jeg mener likevel IKKE at jeg er bedre enn de fleste andre, jeg er typen som trenger å bli «tvunget», eller noe som likner på det, for å velge de miljøvennlige alternativene hvis de gir meg mer bryderi, tar lenger tid, koster mer o.l.

Vi vil i liten grad endre livsstil hvis det koster oss noe. Og da tenker jeg ikke først og fremst på penger, for mange av oss er bekvemmelighet minst like viktig. Jeg tror f.eks. slett ikke at alle som kan ta buss eller tog dit de skal, gjør det. Tilbudet skal være «adekvat og likestilt», det tolker jeg som at hvis det ikke er noenlunde «skreddersydd», så er det ikke aktuelt.

Jeg bor i Trondheim med gode bussforbindelser, sammenlignet med mange andre steder i Norge, og jeg kjenner/vet om ganske mange som sier at de aldri, eller nesten aldri, tar bussen . «Buss er et fremmedord», «har ikke tatt buss på 15 år, jeg», «det er så greit å kunne kjøre fra dør til dør» , «jeg kan sove lenger om morgenen hvis jeg tar bilen», "jeg har bil for å bruke den", er eksempler på utsagn jeg har hørt. Skal man et kort ærend i byen, kan man komme tilbake på samme bussbillett, den varer i halvannen time. Mange barn blir kjørt til skole og trening, selv om både avstanden og trafikksikkerheten tilsier at de kunne gå eller sykle.

Utvinning og bruk av fossilt brensel, det er bare ett eksempel på faktorer som bidrar til klimaendringene. Jeg tror dessverre at Cygnus har rett, det er lite håp om redning, men konsekvensen av det er så forferdelig for etterkommerne våre at det er ubegripelig at vi bare lar det skje. Hvis jeg ikke lyttet til svovelpredikantene i fordums teltmøter på Vestlandet og omvendte meg, var det bare jeg som ville havne i helvete, nå er det jorda som kan bli et helvete å leve på!

Fordelinga av verdens ressurser er så urettferdig og skeiv at hvis alle på planeten hadde levd som vi har gjort de siste femti-seksti åra, hadde det neppe ikke vært levelig her nå. Likevel syns vi at vi er i vår fulle rett.

Framtiden i våre hender 2008:

«20 % av verdens befolkning (deriblant vi nordmenn) disponerer 75 % av verdens inntekter.

40 % av verdens befolkning må dele på 5 % av verdens inntekter.

850 millioner mennesker i verden sulter – de fleste av dem bønder i utviklingsland.»

Fornøyd nå, eplekjekk? Hvorfor lot du meg ikke holde meg til kjerringpreik om cupcakes, i stedet for å avspore meg tilbake til verdens undergang? Dette er for vanskelig, deprimerende, dystert og alvorlig til å passe i Ordspill-forum, her skal vi jo ha det hyggelig!

 
epleskall - Ikke medlem lenger2018-09-28 20:33
Antall innlegg: 235

Et Charles Brower-sitat presser seg fram:

"Folk flest er mer komfortable med gamle problemer enn med nye løsninger."
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-28 23:05
Antall innlegg: 1807


Jeg lurer på om det er mulig å "blande sammen" cupcakes og cellulitter ?
MEN, holder meg på B sporet litt til. Ja, ganske skremmende at vi "rikinger" tenker som vi gjør; at vi mener vi har rett til å "kjøre på".
Mine rumenske venner har gjort meg til et mer bevisst menneske, ingen tvil om det; det gjør meg nesten flau av og til å være fra et "overpriviligert land".
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-28 23:06
Antall innlegg: 1807

Nei, ikke bare nesten.
 
berita2018-09-28 23:18
Antall innlegg: 848

Er visst ikke så god på mannfolkpreik, betyr dette at du og Brower har løsninger vi vanlige folk ikke ønsker å se? I så fall, vær så snill å presse dem på oss enten vi er komfortable med dem eller ikke!
 
berita2018-09-28 23:33
Antall innlegg: 848

Det som står under dine innlegg, abelon, var til eplekjekk. Glemte å sjekke om det var kommet noe nytt før jeg svarte ham.
 
berita2018-09-28 23:40
Antall innlegg: 848

Og abelon, de cupcacene, (eller hva i alle dager de heter i bestemt form flertall på norsk, vi kan vel ikke begynne å bruke the, vi også??) er ikke det minste viktige for meg. Hvis du vil gå videre til C og snakke om cellulitter, må du bare gjøre det!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-28 23:44
Antall innlegg: 1807


:o) Her skal/kan man avspore og glemme og surre; her kan alle være "abelonske"!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-09-29 00:46
Antall innlegg: 11608

Det var da voldsomt, berita?

For å snu litt på en av problemstillingene her, da.
Er hovedproblemet at folk flest bruker bil, eller er hovedproblemet at de fleste biler forurenser?

Og jeg for min del tror dessverre det er en ren utopi, og en svært lite fruktbar og konstruktiv vei å tro at man kan få "alle" over på kollektivtransport/sykkel /gange.

Aslak Borgerrud skrev en serie med knakende gode kronikker om miljøsatsingen i Oslo, og hvordan denne først og fremst ga goder til øvre middelklasse og oppover, mens det vi tidligere kalte arbeiderklassen , de som i dag jobber skiftarbeid i lavtlønnsyrkene og/eller har familie som er helt avhengige av bil uten å ha råd til en Tesla, ble stående igjen med regningene.
MDGs Bastholm reagerte selvsagt med sinne på disse kronikkene, og påpekte at fortauene var gratis for alle.

Og som Borgersrud helt betimelig påpekte i sin kronikk, hvor han konkluderte med at slike holdninger fort kunne ende opp med en by hvor kun de rike kjørte biler, så var det svært nærliggende å trekke linjene mellom Bastholms svar og forholdene rett før den franske revolusjonen og bruke det til å parafrasere Marie Antoinette med "Kan de ikke bare gå, da?"








 
berita2018-09-29 11:15
Antall innlegg: 848

Når det blir 50 grader i et fattig land: Kan de ikke bare slå på aircondition, da?

Når havnivået stiger slik at øyer blir ubeboelige: Kan de ikke bare svømme, da?

Erik syns jeg er voldsom når jeg skriver om klimaendringene, jeg syns truslene mot kloden høres enorme selv om vi bare tror på litt av advarslene til forskerne! Men vi vil ikke høre, skyver det fra oss, orker ikke ta det inn over oss på en slik måte at det får konsekvenser for vår måte å tenke og leve på.

Det er vel bra at de rike kjører Tesla i Oslo i stedet for store bensinbiler, men selvfølgelig ikke bra at forskjellene mellom rike og fattige øker, ikke i Norge og ikke i verden. De globale forskjellene er bare så enormt mye større enn forskjellene internt i Norge.
 
bris12018-09-29 11:27
Antall innlegg: 2595

berita, du skriver i vi-form så da er du selv inkludert i gjengen med skylapper og ørepropper. Ditt engasjement er tydelig nok, med hva forventer du med utfallene? At noen andre skal høre, se, ta innover seg for så å gjøre noe?
 
berita2018-09-29 12:38
Antall innlegg: 848

Selvfølgelig og dessverre er jeg med i den gjengen, absolutt! Har jo sagt at jeg må tvinges til å gjøre radikale endringer. Jeg er med i Besteforeldrenes Klimaaksjon og prøver å gjøre noe på individuelt nivå, men blir så frustrert over hvor lite det blir av det. Tenk om det kunne bli skikkelig mange som vil kreve endringer som kunne monne mer! Uansett om det kanskje er slik Cygnus og mange andre sier, for seint. Etterkommerne våre burde ikke kunne si om oss at vi ikke prøvde ordentlig en gang. Men jeg vil ikke skrive mer om dette her nå, jeg har allerede gått langt over min egen strek!
 
Cygnus2018-09-29 13:35
Antall innlegg: 44845

Jo men Berita - jeg sa også at selv om det ser dystert ut og en er pessimistisk, så må en likevel prøve!
Jeg går til E: engler! Märtha har avviklet engleskolen - jeg var sjokkert da den begynte, og synes ennå det er rart at en skal tjene grovt på ‘engler’. (For ikke å snakke om skole med STATSSTØTTE som underviser i ‘helbredelse’!) Hvorfor tror folk på engler?? (Som ifølge prinsessen legger igjen fjær etter besøk!)
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-29 14:00
Antall innlegg: 1807


C er grei å hoppe over. Men skulle gjerne ha med D. Så derfor lar jeg englene få følge av djevelen, eller omvendt. Tror nok den engleskolen traff "spesielt interesserte". Hun kaller seg "høy sensitiv"; og sensitivitet kan være positivt. Men dette var bare underlig. Hva skal hun drive med nå mon tro? Hvilken skole får statsstøtte?
 
berita2018-09-29 14:14
Antall innlegg: 848

Jeg har både liten erfaring med og liten tro på engler. De som sang om fred på jord en gang for lenge siden, må ha pensjonert seg. Eller kanskje bare tatt en hvilepause på et par tusen år? Ikke så verst optimistisk, nå vel?
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-09-29 17:08
Antall innlegg: 1807


Cygnus: Hvilken skole som "underviser" i helbredelse får statsstøtte?
Er vel ikke i Norge? Vi vet jo alle at djevelen finnes i hver og en av oss, i større eller mindre grad. Kanskje Martha identifiserer seg med engler?
Det eneste "forholdet" jeg har til engler er glansbildene fra barndommen; som jeg ikke likte. Underlige vesener som ligna på oss, med vinger. Nei, da har jeg større sans for djevelen!
 
Cygnus2018-09-29 17:35
Antall innlegg: 44845

Jo min venn, det er i tjukkeste Norge - i Stavanger! Det er en kirke som har fått løyve til det og får statsstøtte.

www.vl.no/nyhet/far-...yw all=true
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?