Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 902

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-11 20:59
Antall innlegg: 11608

Jeg for min del synes det er rett og slett ganske ekkelt å se den åpenlyse forakten som store deler av venstresiden viser ovenfor folk som foretrekker politiske løsninger fra høyresiden.
Som om det bare er mangel på intelligens, kunnskap og evne til kritisk tenking som gjør at de mener og stemmer det de gjør.

Dumme, lettlurte folk som må skjermes fra å få høre «feil» argumenter.

Jeg synes det sier ganske mye om noen helt grunnleggende holdninger til ens medmennesker.
 
LineErle2019-05-11 21:17
Antall innlegg: 94

Bannon sympatiserer blant annet med det spanske partiet Vox (ytre høyre) og taler varmt for et foreldet kjønnsrollemønster. Er det noe vi ønsker oss?

 
LineErle2019-05-11 21:19
Antall innlegg: 94

Det lukter litt "kinder, küche, kirche", syns du ikke, Erik?
 
Cygnus2019-05-11 21:58
Antall innlegg: 44845

Nei nå må dere gi dere - Dette har ikke overhodet ikke noe med venstre- og høyresider å gjøre, det har å gjøre med kvinners likestilling å gjøre, og det trodde jeg faktisk i Norge ikke var politisk betinget!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-11 22:04
Antall innlegg: 11608

Mener du i fullt alvor at vi skal tro på at grunnen til at Steve Bannon stemples som en farlig og rasistisk fascist som må boikottes til taushet, er hans konservative familie- og kvinnesyn?


 
LineErle2019-05-11 22:07
Antall innlegg: 94

Erik; jeg lurer på hva hvordan du stiller deg til den siden ved Bannons meninger??
Jeg har ikke stemplet ham som verken det ene eller det andre, og har heller ikke ment (se hva jeg skriver) at han skal boikottes.

Så, hva sier du?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-11 22:21
Antall innlegg: 11608

Som jeg skrev på første side her, så er han ikke min favoritt.
Jeg har liten tro på hans politiske løsninger.
Hans holdninger til "kjernefamilien" inkludert.

Men, så er det da også en enorm forskjell på de sosiale og politiske forholdene her hjemme i Norge, og i de landene hvor Bannon og hans likesinnede opplever stor oppslutning.

 
Flyt - Ikke medlem lenger2019-05-11 23:15
Antall innlegg: 33

Kvinners likestilling, Cygnus?
 
Cygnus2019-05-13 11:31
Antall innlegg: 44845

oioi, her var det mye siden sist jeg så etter! For det første har jeg aldri sagt at jeg syntes Bannon burdeboikottes- og Flyt, det med likestillingen kom inn fordi det jeg kommenterte, var det Linerle skrev om Bannon og kvinners rolle, og som Erik sa var feil. Jeg vet ikke hva B sa her i Norge, men påpekte at han (personlig og i Breitbart) har en lang historie med et ekkelt kvinnesyn. Så kom det innlegg fra Åse, og så Eriks stikk om å stole på folks kritiske sans , så jeg kommenterte nettopp det med å stole på folks kritiske sans, ganske mildt, tror jeg - og faktisk så gjør jeg vel stort sett det, stoler på folks kritiske sans, men det kan da ikke skjules at den kritiske sansen har vært totalt forsvunnet i mange perioder når demagoger tar over (jf nazizmen og jødeforfølgelse i Tyskland, lynching - i MIN levetid, mind you, i Sørstatene, og fremdeles en dyp rasisme der). Så selvsagt kan folk utnyttes av krefter ingen av oss liker!
Rent generelt begynner jeg nå å bli ganske lei av den gamle leksa om den åpenlyse forakten til venstresiden forr høyresiden. Jeg er vel 'venstresiden' (selv om jeg synes den terminologien er mer og mer utdatert) og kan love dere at forakten for venstresiden er høyst levende til høyre. Hvis du ikke ser det, Erik, lurer jeg på hvor du fester blikket!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-13 12:53
Antall innlegg: 11608

Så er det da heller ingen som har sagt at det ikke finnes en tilsvarende forakt for venstresiden hos ytre høyre, Cygnus.
Men, hvis du er lei av å høre om venstresidens forakt for høyresiden, så kan jeg nok garantere deg at det er minst like mange som er dritt lei av at Nazi-Tyskland trekkes inn ved enhver mulig anledning.

For ang. ditt poeng om at den kritiske sansen har forsvunnet hos folk i perioder når demagoger har tatt over, ref. jødeforfølgelsene og sørstatsrasisme :
Man kan jo like gjerne trekke inn Pol Pot, Kim Il Sung, m.fl. i en slik argumentasjon, de som jo også må kalles demagoger.
Men, så er de fleste enige i at slikt hverken er særlig relevant eller hensiktsmessig for dagens debatt.

Og det er nå engang et (sørgelig) faktum at hele denne bevegelsen som inkluderer kravene om no-platforming, boikotter etc., myntet på at folk vil la seg lure av det de får høre, springer ut fra den identitetspolitiske og antirasistiske delen av venstresiden.
Så også i tilfellet Bannon på norgesbesøk nå.

Da synes jeg det blir mildt sagt ganske spesielt å hevde at dette ikke har noe med venstre-/høyreside å gjøre.

Og det jeg synes er aller mest trist med hele situasjonen, ikke bare Trumps USA, men også videre ut over hele Europa, er at venstresiden generelt har gått fra å være arbeidernes partier til å bli partier for studenter og akademikere.
Kort fortalt : De som i minst grad rammes av globalisering, utflagging, og innvandring.

Og det er jo hele budskapet til Bannon i et nøtteskall.
 
LineErle2019-05-13 16:10
Antall innlegg: 94

Cygnus: ".....var det Linerle skrev om Bannon og kvinners rolle, og som Erik sa var feil."

Hva er det du skriver?
 
Cygnus2019-05-13 17:29
Antall innlegg: 44845

Du blir da så aggressiv, Erik, men får prøve svare deg!
For det første, ser at kommentaren om 'ikke høyre eller venstre' muligens er litt klossete, men den gjaldt det jeg satt og var opptatt av akkurat da, likestilling og Bannon osv. Men rent generelt er jeg ganske oppgitt over disse merkelappene. Ta f eks det du skriver om at du (eller noen!) er lei av å høre om Nazi-Tyskland og Sørstatene og at jeg kunne brukt Pol Pot eller Kim som eksempler. Rent bortsett fra at forferdelighetene i Tyskland og Sørstatene har en spesiell rolle i min egen familie, yep- det kunne jeg , og gjør det herved! Men Hitler ble nå en gang valgt av folket - det ble ikke Pol Pot meg bekjent! I alle fall har jeg store problem med å se disse to herrene du nevner som 'venstre', hvis det er det du mener - og egentlig, ville du beskrive Stalin som 'venstre'??? Jeg sa og jeg mener at begrepene ikke er særlig nyttige mer, og jeg motsetter meg kraftig den antydningen om at å IKKE nevne Pol Pot i denne sammenhengen viser noe slags vestrevriddhet! Jeg har heller ikke sagt ett ord om Bannon unntatt at han har en lang historie av kvinnefiendtlighet bak seg (men kunne selvsagt gjerne sagt en del, og det ville ikke inkludere at han er arbeidernes sanne venn!)
Til slutt - jeg kan bare beklage at det at jeg er akademiker ser ut til å frata meg retten til å mene noe om ymse! Ærlig talt!!
LineErle - jeg mente at du hadde gitt oss en lenke om saken!!!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-13 17:52
Antall innlegg: 11608

Nei, vær nå så snill og spar deg slike "det at jeg er akademiker ser ut til å frata meg retten til å mene noe om ymse!"

Jeg påpeker bare et enkelt og veldokumentert politisk faktum fra hele det europeiske kontinent de siste 10-20 årene.
Det er da ingen som fratar deg retten til å mene noe som helst bare fordi du rent statistisk er "kjernevelgeren".

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-05-13 22:07
Antall innlegg: 4429


He he- dere mener jo mye da!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-14 09:54
Antall innlegg: 11608

Elin Ørjasæter hørte Bannon tale i Oslo i går, og konkluderer med følgende :

- Steve Bannon høres mer ut som Per Olav Lundteigen enn Siv Jensen.

www.nettavisen.no/ny...84 068.html

 
AaseB2019-05-14 17:27
Antall innlegg: 8147

Det er så farlig å la slike krefter som Bannon representerer få fritt spillerom slik han gjorde i Bergen, og det helt uten å bli utfordret. Jeg blir oppgitt over at det igjen har vokst fram en haug med metadebatter i denne saken som tar fokuset bort fra hvem Bannon egentlig er.

Jeg lurer nå også på hvor den såkalt "blodrøde pressen" var den dagen...

www.vg.no/nyheter/me...n- i-bergen
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-14 21:09
Antall innlegg: 11608

Jeg for min del synes Valen fremstår som den komplette motpolen til Ørjasæters grundige gjennomgang av hva Bannon *faktisk sa* på disse to besøkene.

Valen gjør det stikk motsatte.
På ca. 2500 ord bruker han ordet "autoritær" 6 ganger, "ytre høyre" 7 ganger og "fascisme" 8 ganger.

*Ikke noe sted i sitt innlegg griper han fatt i noe Bannon egentlig har sagt.*

Han forholder seg ikke til at Bannon er opptatt av å samle minoritetsgrupper bak sitt proteksjonistiske arbeiderklasseopprør.
Han forholder seg ikke til at Bannon tar skarp avstand fra rasisme, anti-semittisme og etno-nasjonalisme.
Han forholder seg ikke til at Bannon er ganske uinteressert i islam-kritikk.

Han anklager Bannon for å være "udemokratisk", enda alt Bannon snakker om handler om å mobilisere velgergrupper bak en politisk fortelling for å kunne vinne demokratiske valg.

O.s.v, o.s.v.
I sum så blir man så villedet av Valen at man nærmest mister forutsetningene for den mest grunnleggende forståelsen av samfunnet vårt ved å lese det

For øvrig var den «blodrøde pressen» til stede i form av Klassekampen, og de laget som alltid en god, saklig og kritisk reportasje om seansen i Oslo.
Men, som tegner et bilde som ligger milevis unna det politiske dommedagsscenarioet som Valen, og før ham Berglund-Steen, Abdi, Burner m.fl. har kjørt på med i ukesvis nå.

Les selv : dagens.klassekampen....on -bankett

 
Cygnus2019-05-14 21:43
Antall innlegg: 44845

Vel, Erik, Valen er nå ikke så veldig langt på viddene. Bannon i Norge og Bannon i Frankrike hos le Pen er to forskjellige personaer! F eks stod han der og ropte: Let them call you racists ... wear it as a badge of honor’. Hmmm, hva mente han tro? Men fir den som har fulgt ham de siste årene i USA, virker denne siste opptreden en smule merkelig!Sant nok har Bannon ikke selv gått rundt og ropt rasistiske ting, men Breitbart under ham var støtte og promoter for hele alt-right buskaset i USA, inkludert rasister og white supremacists av verste sort.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-05-14 21:49
Antall innlegg: 11608

Det er da ganske åpenbart hva han mente med den kommentaren, spør du meg.

For nevn gjerne én politiker og/eller et politisk parti som har tatt til orde for redusert innvandring som *ikke* har fått rasiststempelet på seg fra antirasistiske grupperinger?
 
Cygnus2019-05-14 21:55
Antall innlegg: 44845

Også var det resten av det da! Mener du virkelig at Breitbart under Bannon er noe helt for seg selv, intet å gjøre med ham??
 
Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?