Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 743

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Else1232009-08-13 15:24
Antall innlegg: 14

Jeg henger meg på med Murakamis After dark, som forresten er nyyyydelig oversatt til engelsk. Og så lot jeg meg overtale til å prøve Orhan Pamuks Mitt navn er Karmosin, som er krevende blant annet pga. mange synsvinkler, en fremmed kultur og en historie de fleste av oss kjenner lite til (Istanbul og omkringliggende herligheter på 1500-tallet. Men 1001 natt-feelingen er så absolutt til stede, og problemstillingene kan man kjenne seg igjen i. Og så er Pamuk en ypperlig forteller!
 
fannie - Ikke medlem lenger2009-08-13 18:45
Antall innlegg: 22

Bymarka; Victoria Hislop, som har skrevet "Øya" har også skrevet om den spanske borgerkrigen i "Hjemkomsten"...ikke like god som "Øya", men absolutt verdt å lese:-)
 
Gyda Lill2009-08-13 18:57
Antall innlegg: 29

Ingvar Ambjørnsens "Dronningen sover" og "Dukken i taket" er blant mine absolutte favoritter. Dronningen handler om den absolutte kjærlighet og det å elske noen i gode og onde dager. Ekteparet er sterkt alkoholisert, men når det butter står de hverandre bi. Dukken handler om den ultimate hevn på vegne av en venn - og manipulasjon for å oppnå dette. Begge bøkene tar jeg fram med jevne mellomrom.
 
bris12009-08-13 19:42
Antall innlegg: 2595

Mine anbefalinger:

Jung Chang: Ville svaner. Tre døtre av Kina.
Familiesaga, kvinnehistorie og dokument over nær fortid i Kina.

Rohinton Mistry: Balansekunst.
Skildrer kastevesenet i India, og er en brutal og tankevekkende bok. Forfatterens evne til å fortelle er formidabel.

Vikram Seth: En egen musikk.
Kjærlighetshistorie - kjærlighet til musikk og tapet av ens livs kjærlighet. Vakkert skrevet bok.
Leste den fordi jeg likte så godt den første boken av samme forfatter: En passende ung mann. Denne boka passer for lesere som liker "mursteiner"!.

Jeg har også lest det meste av Amy Tan. En forfatter som ikke blir dårligere ettersom tiden går, ref. John Irving, Alice Hoffmann og sikkert mange flere.

 
Obsessive2009-08-13 19:56
Antall innlegg: 18

Boktyven <3 Den leste jeg for noen måneder siden og totalt forelsket meg i den. Nå holder jeg på med "Det store veiskillet", som jeg egentlig ikke anbefaler med mindre man liker gamle bøker.

Etter den skal jeg lese "la meg synge deg stille sanger" og gleder meg virkelig til den :)
 
Ernakverna2009-08-13 21:34
Antall innlegg: 1

Señor Peregrino og Øya ANBEFALES!!! Også vil jeg benytte anledningen til å slå et slag for en litt glemt, gammel, norsk klassiker: "Lasso rundt fru Luna" av Agnar Mykle. Fantastisk bok! Og til slutt anbefaler jeg Tore Renberg og triologien: "Kompani Orheim", "Mannen som elsket Yngve" og "Charlotte Isabel Hansen". NYT!

Takk for gode boktips, og god lesning alle sammen! :o)
 
Kuppon - Ikke medlem lenger2009-08-13 21:37
Antall innlegg: 25

"Spikern" heter en sann historie skrevet og opplevd av Simon Flem Devold. Finnes på biblioteker og antikvariater, og i møblerte hjem. Les den, og bli grepet. Den gjør noe med ditt syn på medmennesker, særlig de du i dag ser ned på.
 
loconomia2009-08-14 08:50
Antall innlegg: 6

Hapi- elvegudinnen av Wilbur Smith!!! Anbefales!
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-08-14 10:04
Antall innlegg: 664

Hei folkens

Gjør som Kuppon her og skriv kort om hvorfor boka er bra så blir det mye lettere å finne ut om dette er et tema som en interesserer seg for.

Bak en boktittel kan det skjule seg utrolig mange ulike tema og ikke alle er supersynske her som enkelte av folka på Studio5 på kveldstid på TV.
 
bris12009-08-14 11:24
Antall innlegg: 2595

Hva er det du maser etter, Gull. Les innleggene, så ser du at de aller fleste har sagt noe om innholdet i bøkene de anbefaler.
 
Else1232009-08-14 14:56
Antall innlegg: 14

Og skal du lett henslengt på en strandstol et eller annet sted i verden bare "svelge" noe litt humoristisk, men av og til tross alt tankevekkende, og som i tillegg har et tydelig (og lett karikert) persongalleri, kan du jo prøve deg på den irske forfatteren Marian Keyes. For eksempel "This charming man", som handler om en fyr av det stikk motsatte slaget. Men det oppdager ikke hans mange kvinner før det er for sent. Velskrevet. Typisk jentebok....
 
baurora2009-08-14 15:59
Antall innlegg: 16

Leser nå "Shantaram" av Gregory David Roberts som handler om hans år i Bombay etter å ha rømt fra en 20-årsdom i Australia. Han har tydeligvis fått tak på seg selv og med en stor dose selvinnsikt skildrer han opplevelsene og menneskene han treffer i India.
Jeg var skeptisk til å lese en sånn type "røverhistorie", men i mangel av noe annet å lese ga jeg den en sjanse, og angrer ikke! Absolutt å anbefale.
 
GULL - Ikke medlem lenger2009-08-14 22:22
Antall innlegg: 664

Nå er dere veldig flinke til å beskrive bøkene dere anbefaler.
 
Lill-Basill2009-08-14 22:48
Antall innlegg: 9

Senor Peregrino skriver jeg under på her! Det var en bok jeg ikke ville slippe og tenker på den mye... Ikke akkurat spennede, men gripende på ett vis- skikkelig kjærlighetsbok/ moral?

Likte drageløperen og tusen strålende soler fordi begge to var troverdig, lærerik og veldig gripende!

Larsson triologien fordi de var så spennede... savner Lisbeth salander..

Ellers er jo nesbø og liza marklund veldig gode på krim begge to :-) Men Liza har nok rappet litt fra Larsson..

Takk for nye tips :-)
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?