Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 475

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
indolent2009-08-11 20:11
Antall innlegg: 116

genial mifune.. er det du som har lagt den ut selv?
 
Kvadrat - Ikke medlem lenger2009-08-11 20:30
Antall innlegg: 110

Engelskmennene har lært seg å dele ordene med eleganse.
 
Nurse2009-08-11 20:42
Antall innlegg: 4

Her er det bilder av mange: www.facebook.com/gro...am p;ref=ts
 
Sanka2009-08-11 21:53
Antall innlegg: 32

MIFUNE: hahahahaha, måtte sjekke den :-D Kontor pult i vinkel gis bort :-D hahaha :-D Den er drøy as! h
 
mymlen2009-08-11 23:11
Antall innlegg: 701

ØN: nå blei jeg litt nysgjerrig - hva gjør gutter som oppfører seg som jenter? Barberer legga? Gråter? Foretrekker shopping framfor fotball på TV? Eller er det gutter som klarer å gjøre 4 ting på èn gang? :-D
 
Rydningen2009-08-12 10:54
Antall innlegg: 166

I løpet av den tid jeg var journalist i studentavisa i Trondheim, skrev der en tosider om problemet. Artikkelen het "Sær skriving". Kan jo reklamere for den. Enten kan man lese den slik den så ut, ved å laste ned den aktuelle utgaven, og gå til kulturtegnet med da tidligere nevnte tittel på side 52. PDFen finnes her: www.underdusken.no/r...3- 2005.pdf


Den enklere, men ikke så pene nettutgaven finnes her: www.underdusken.no/k...r+ skriving
 
liselotta2009-08-12 11:34
Antall innlegg: 564

God artikkel Rydningen :-)
 
Cygnus2009-08-12 16:42
Antall innlegg: 44845

Fin artikkel Rydningen. Jeg skjønner forresten ikke hvordan engelsk film kan føre til særskriving, siden uttalen på engelsk ikke er så sær. Skrivingen er bare en konvensjon - akkurat som genitiv apostrof (som ble innført for noen hundre år siden i engelsk, men nå kryper inn på norsk på feil steder!)
 
Kirsti2009-08-12 17:16
Antall innlegg: 1946

Det finnes dem som mener at det blir helt feil å skylde på påvirkningen fra engelsk også ...

www.dagbladet.no/200...p/ 6674182/

Personlig tror jeg vi også kan "takke" stavekontrollen i Word og andre programmer for mange av særskrivingsfeilene som er å se – altfor mange stoler blindt på slike funksjoner, og min erfaring er at det jeg får flest røde streker under når jeg bruker Word, er sammensatte ord.
 
Cygnus2009-08-12 17:27
Antall innlegg: 44845

Helt enig, Kirsti - og særlig fordi folk ikke egentlig leser så mye engelsk at det skulle føre til endringer!
 
scapegoat - Ikke medlem lenger2009-08-12 17:40
Antall innlegg: 225

Kanskje vi skal legge _litt_ skyld på skriveopplæringen i grunnskolen? Det har vært en bølge (lenge) der barna ikke lærer å skrive sammensatte ord som ett ord, men med bindestrek.
 
ello2009-08-12 19:27
Antall innlegg: 153

Det visste jeg ikke. Over alt i Norge??? Rart.
Min irritasjon er også feil bruk av genitiv; Britts bil blir til Britt's bil. Helt feil, vi har ikke den engelske varianten annet enn i særtilfeller. Dessuten ordet forfordele som betyr å FORDELE FOR LITE, men som ofte brukes motsatt, så da vet jeg ikke hva folk mener. Da er skeivfordele tryggere hvis man ikke behersker de ordene man bruker.
 
Ingjerd12009-08-12 20:20
Antall innlegg: 103

Jeg har jobbet 10 år i ungdomsskolen og har ikke sett den bølgen som det ble nevnt over her. Kan hende er det enkeltlærere som praktiserer den bindestreken i hytt og pine, ikke vet jeg.
 
Alfa932009-08-12 20:33
Antall innlegg: 7771

Jeg har gått 10 år i grunnskolen og heller aldri sett noen av lærerne mine bruke bindestrek....

Jeg er nok heldig som har en så unik norsklærer;P
 
scapegoat - Ikke medlem lenger2009-08-12 20:45
Antall innlegg: 225

Det var godt å høre at det finnes fornuftige lærere :)
Det er dessverre mye avlæring som må gjøres på videregående.

 
Pee-Jay2009-08-12 22:13
Antall innlegg: 57

Jeg jobber selv på videregående, dog ikke som norsklærer;) Er enig i at det mye avlæring som pågår der, og jeg syns nesten synd i norsklærerne! Årsaken ligger en eller annen plass i skolen, men hvor vet jeg ikke siden min erfaring kun er fra videregående, og når elevene kommer dit er ordelingsfeilene og genitivfeilene godt innarbeida allerede!
 
gryhelen2009-08-12 22:21
Antall innlegg: 6

Legger inn link til bloggen min - så kan dere se hva jeg mener om det...

gryhelenaase.blogspo...iv ing.html
 
bakko2009-08-13 02:11
Antall innlegg: 160

j-eg skjønn-er ikke Hvorfor folK henger sEg opp i Skrivefeil, så lenge de skJønner de burde bli forStått
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-08-13 03:21
Antall innlegg: 1398

Helt toppers, gryhelen! Har lenge hatt veldig lyst til å lese bloggen din, så endelig fikk jeg en link!
 
Rydningen2009-08-13 10:03
Antall innlegg: 166

Bakko: Jeg har, fra jeg var tenåring, en gammel pult ost i kjøleskapet. Men slik ost blir vel bedre når den lagres. Vil du ha?

Ellers, hva jeg mener om norsk rettskrivning: Ett eller annet sted må jo noe ha gått feil, i og med at det gjøres masse feil med for eksempel særskriving. Jeg tror det kan være flere grunner til dette:

Påvirkningen fra engelsk blir trukket fram av mange. Det kan være, men jeg tror ikke det er den største grunnen. Om noen lurer på hvor mange ord "hjertedør" skal skrives i, på norsk, tviler jeg på at de oversetter det til engelsk først og ser hvor mange ord som blir brukt der. At mange ser særskrivningsfeil av folk, og på produkter, man trodde ville gjort det riktig kan også være med på å forsterke trenden:

Særskriving forekommer ofte i reklame, logoer, skilt og på bokrygger. Dette er noen ganger gjort av estetiske hensyn og andre ganger er det gjort ved feil. Produktutforming av kartonger hvor det står med store bokstaver ”eple juice” foran på kartongen kan vel ha like stor innvirkning da, som engelsk oversettelse. Mange vil vel også huske at de har eid ett eksempel av Båkmåls ordboka på framsiden, (mens det inni boka blir skrevet riktig; bokmålsordboka).

En annen viktig faktor (som vel også er nevnt før i forumet) kan være at veldig mye av det som skrives blir skrevet på data. Når ordlisten i skriveprogrammet sier at det ikke heter ”ananasbiter” men foreslår ”ananas biter” er nok det noe som påvirker mange. Da synes jeg jo at huskeregelen for om det skal skrives i ett ord er grei: ”Uttaler du ordet i ett ord; så skriv det i ett ord.” Noen feil kan man kanskje få av en slik generell regel, men jeg tror du får færre feil enn å dele alle ordene som ordlisten i Word ikke har.

Skrivepedagogikken som har vært rådende i Norge tror jeg har vel så mye å si. Mitt inntrykk er at mange lærere i første fasen av skriveopplæringen kanskje har vært for pedagogiske. - Vi skjønner jo hva ungen mener, og må ikke ta fra barnet skrivegleden ved å rette på så "enkle" feil. Det tror jeg nok for mange lærere kunne ha sagt. (Påstanden kan ikke dokumenteres supergodt her og nå, men det er mitt inntrykk etter at jeg selv gikk halvannet år på lærerskolen i Trondheim.)

Personlig tror jeg også at norskundervisningen på mange måter også kunne vært mer gjennomtenkt her i landet: Jeg synes norskfaget i skoleverket i dag favner over altfor mye, og at det burde vært delt opp i mindre enheter. Uten å ha gjennomtenkt nå hvordan man burde dele det opp kan jeg eksemplifisere det ved å si at norskfaget i alle fall burde hatt en egen bok med ”norsk litteratur(historie)”, en bolk med ”sjangerlære” hvor man da lærer å skrive brev, noveller, fortellinger og så videre, og en med ”grammatikk”.

Dette tror jeg kunne hatt flere positive effekter. Når man kommer til nivå hvor man da skal ha karakterer på skolen, vil man da også se ”hvor” i norskfaget en elev er god. (Da ville elever som bare er god for en treer i Amalie Skram, men skriver godt ellers, kunne endt opp med 3 i første foreslåtte fag, mens man kanskje fikk en sekser i sjangerlære og en femmer i grammatikken.) En annen positiv effekt kunne vært at læreren som brenner for å formidle Einar Skjæraasens dikt ”du ska itte trø i graset” fra 1954 kan få lov til å gjøre det i den delen av faget som blir til litteraturhistorie - uten at den samme læreren som ikke brenner for forskjellen på da/når og ”pultost”/”pult ost” må ta hele norskfaget.

Jeg er i mot tospråklig norskopplæring, og vil avskaffe den obligatoriske sidemålsundervisningen. Jeg mener det er viktigere å lære ungene forskjell på "hjertedør" og "hjerte dør", på da/når, på setningsoppbygning og så videre. Dette er nok noe som opprører mange, men jeg synes at vi heller bør prioritere opplæringen godt i en variant - enn å "forvirre" med å både ha en variant hvor det heter en bil, bilen - flere bilER / bilAR alle bilENE / bilANE.


Akkurat nå kommer jeg ikke på mer jeg mener om saken, (selv om det sikkert er ting jeg har glemt), så jeg runder av. NÅR de som gidder leser igjennom dette, finner de sikkert noen feil av ett eller annet slag. Men DA jeg leste igjennom en gang, så rettet jeg nå i alle fall de feilene jeg fant.

Ha en god dag!
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?