Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 475

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2009-08-13 11:07
Antall innlegg: 44845

Rydningen:Jeg er i mot tospråklig norskopplæring, og vil avskaffe den obligatoriske sidemålsundervisningen. Jeg mener det er viktigere å lære ungene forskjell på "hjertedør" og "hjerte dør", på da/når, på setningsoppbygning og så videre.

Dessverre er det ikke vitenskapelig belegg for at det å lære flere språk er skadelig - au contraire!

Når det gjelder rettskriving, er det vel mulig at de siste generasjoner lærere ikke har hatt den bakgrunnen de skulle ha - jf at søkertallene til lærerutdanningen falt dramatisk da det for noen år siden ble innført noen skjerpede krav til matematikk og norsk-karakterer. Hvis en ikke kan noe selv, hvordan skal en da kunne lære andre?
 
angry-shoes - Ikke medlem lenger2009-08-13 12:13
Antall innlegg: 90

Det er ikke noen som mener det er skadelig å lære flere språk, Cygnus. Men det krever mer ressurser av et samfunn å opprettholde flere skriftspråk enn bare ett. Hvis man setter det litt på spissen kan man etter ditt argument kreve å opprette tjue skriftspråk til (ett for hvert fylke), med obligatorisk undervisning av alle tjue i alle fylker.

Etter min mening er Norge et såpass lite og ensartet land at det skulle være nok med ett skriftspråk.

Forskjellen mellom bokmål og nynorsk er dessuten så liten at en distinksjon ikke burde være nødvendig.
 
linnki2009-08-13 13:43
Antall innlegg: 3

For de av dere som er på Facebook, så er dette en festlig gruppe med meget spesielle orddelinger. :)

www.facebook.com/gro...24 66995020
 
Nurse2009-08-13 14:01
Antall innlegg: 4

Min er erfaring er at folk som har nynorsk som sitt "hovedmorsmålsspråk" har mindre skrivefeil enn de som skriver bokmål
 
Duppedingser2009-10-30 14:42
Antall innlegg: 467

«Ananas biter!»
- Albert Einstein om ananasbiter

«Jeg ord deler aldri!»
- Lars Monsen om ord deling



En-ann-nen-var-iant-av-or d-deling-bru-ker-man-bind e-stre-ker-mell-lom-ord-e ne-.

For øv_vrig, i_programm_merings_språk_ be_nytter_man_seg_av_unde r_linje_ring_som_ord_dele r

E-n-_e-k-s_s-t-r-e-m_a-r- t_a-v_d-e-n_n-e_f-r-e-m_s -t-i-l-l_l-i-n-g_a-r-t-e- r_s-e-g_s-l-i-k.

[Ikke hentet fra ikkepedia]
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?