Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 487

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
liselotta2010-01-25 21:46
Antall innlegg: 564

Folk som bor i krigsherjede land, i ekstrem fattigdom; sult, nød, i land som herjes av naturkatastrofer ER i alvorlig trøbbel.
Skulle vi ikke hjelpe dem?
Skal vi kjøre prinsipper om debet og kredit, skyld og gjeld når forutsetningene for å gjøre opp for seg er håpløse?

Norge, i likhet med alle andre rike vestlige land, har et internasjonalt ansvar.

Som sagt; støtt opp om kampanjen! Vis at du bryr deg mer om menneskelig skjebner enn røde tall i et regnskap.

ps baltez: trodde heller ikke at dine innlegg var ironisk ment

familien; ja, hva mener dere om saken da? Eller er dere mer interessert i ironi/ikke ironi?


 
karmensita2010-01-25 21:50
Antall innlegg: 110

Helt for å slette Haitis gjeld. Jeg mener det er ei skam om det ikke blir gjort når vi vet at folket som lider der aldri har sett ei krone av de lånte pengene. Dem har Baby Doc og familien nytt godt av. Pengene er overført til utenlandske bankkonti og de ikke gått til Haitis befolkning.
 
baltez - Ikke medlem lenger2010-01-25 21:52
Antall innlegg: 1398

Så da skal vi sende mer penger, slik at en ny diktator kan leve livets glade dager??
 
HanneH2010-01-25 21:55
Antall innlegg: 2290

Veldig sammelingbart Torill, riktig måte å se det på det :)

Og en liten rettelse til Liselotta tror jeg, mener jeg leste i går at Norge økte sitt bidrag til Haiti fra 100 til 200 millioner, stemmer ikke det?

Er ellers også tilhenger av at folk gjør opp for seg, men som Torill sa, å slå noen som ligger nede gjør man bare ikke.
 
liselotta2010-01-25 21:58
Antall innlegg: 564

HanneH; har tallene fra mail fra Kirkens Nødhjelp, som kom i dag. Men skulle det vise seg at bidraget har blitt doblet, så er det jo bare gledelig ;-)
 
Duppedingser2010-01-25 22:15
Antall innlegg: 467

[quote]hørt om IRONI folkens?[/quote]

Hørt om at det er en hårfin grense for NÅR og i hvilken sammenheng man kan bruke ironi uten å virke helt blåst i hodet?
 
karmensita2010-01-25 22:20
Antall innlegg: 110

Ja, gjerne det, Baltez!
 
ave - Administrator2010-01-25 23:05
Antall innlegg: 4986

Karmensita, hva svarte du på nå?
Ok å fostre en ny diktatorisk statsmann?
 
karmensita2010-01-26 23:19
Antall innlegg: 110

IRONI
 
tonjemarie2010-01-27 00:05
Antall innlegg: 146

Jeg må si meg enig med Baltez. Hvorfor skal man slette gjelden? Da kan de jo slette min gjeld også. Jeg synest at vi hjelper nok som det er.
Kan jo heller hjelpe de som ikke har det så godt her i hjemlandet vårt.
 
Torill2010-01-27 01:07
Antall innlegg: 3658

Tonjemarie - Det skjer også i Norge, det at folk som ikke har noen mulighet til å betale tilbake gjelden sin, får den slettet.

De aller fleste som bor i Norge har mer enn de trenger av det meste. De som ikke har det så godt i får hjelp. Selv om det finnes eksempler på at hjelpen ikke er tilstrekkelig eller kommer til riktig tid (f eks pga mye rot i NAV). Sammenlignet med Haiti finnes det så og si ingen nød i Norge.

 
baltez - Ikke medlem lenger2010-01-27 01:14
Antall innlegg: 1398

Og fortjener mennesker som på egenhånd har ødelagt landet sitt hjelp?? Og hvorfor er Haiti så uendlig mye fattigere enn alle sine naboland? Og hvorfor lider vi ikke denne nøden i Norge? Mange spørsmål må besvares!

En ting er sikkert; de har hatt like gode muligheter som alle andre! Men neida..."vi får det ikke til....kanke dere sende noen penger fra vesten....." Makan...
 
GreteSB2010-01-27 04:29
Antall innlegg: 7777

Haiti kommer til å trenge hjelp i lang tid. Ett skritt for å hjelpe er å slette gjelden. Det har da blitt gjort for andre land også.
Det er nå tusenvis av foreldreløse barn der, for å gi de en muliughet til skole/utdanning, har jeg nå fjernadoptert et barn i SOS-barnebyer.
Jeg forstår ikke at noen syns det er galt å hjelpe. Her i Hellas, hvor de selv er på konkursens rand, har de klart å sende hjelpearbeidere og de har hatt innsamlingsaksjoner.
Vi har ikke vondt av å dele godene litt.
 
hilops2010-01-27 09:48
Antall innlegg: 31

baltez: "en ting er sikkert; de har hatt like gode muligheter som alle andre!"

Du er rimelig historieløs! Den 3. verden har blirr grovt utnytta av Europa i århundrer, og fortsatt går pengestrømmen UT av de fattigste landene..
 
liselotta2010-01-28 00:12
Antall innlegg: 564

Deilig å være født i Norge nasjonen. Alt tilrettelagt av generasjonene før oss. Verken baltez, tonje marie, meg selv eller noen andre kan skryte på oss at det er VI som har bygd opp landet, med velferdsgoder, oljeinntekter, demokrati osv osv

Med gullskje i munnen.....

Enkelt da å håne andre som ikke får samme startmulighetene. Ynkelig!
 
mjohank2010-01-28 10:32
Antall innlegg: 4

Er du dum Baltez?
"mennesker som på egenhånd har ødelagt landet sitt?".
Tror du at samtlige i hele haiti var med på å ødelegge landet sitt? At de tenkte; nå tar vi og kriger litt, lar ungene våre bli voldtatt og drept daglig, tar opp en helvetes mengde med lån vi ALDRI kan betjene og gir pengene vi låner til diktatorer slik at de kan finansiere hærer til å bekjempe ethvert forsøk på å få til et fornuftig styre? Hva vet du om historien til Haiti? Å si at deres elendighet er selvforskyldt er LIKE forbanna dumt som å si at situasjonen vår her i Norge da vi var okkupert, var selvforkyldt.
En annen ting: en jævla god grunn til at du i det hele tatt sitter og spyr i tråden her er at vi selv mottok hjelp da vi trengte det. Jeg regner med at du har tenkt å gjøre ditt for å betale tilbake.
No offense til noen andre, men siden dere er så opptatt av høflighet og kardemommeby her i forumet, så skal jeg si det mange av dere tenker: du er PATETISK, Baltez
 
baltez - Ikke medlem lenger2010-01-28 11:29
Antall innlegg: 1398

Tja....Ikke sin egen feil at de har et så bedritent land?? Hvem sin feil er det? Min? Din? Kanskje Gullars sin feil?

Det er alltid innmari enkelt å skylde på andre, men når landet ditt er gjennomsyret av korrupsjon, fattigdom, kriminalitet, analfabetisme osv... har de nok gjort noe feil!! Å skylde på at en leder har ødelagt landet blir altofr enkelt.

Hvorfor er landet så mye fattigere enn alle sine naboland? Så mye fattigere enn alle sammenlignbare land?? De har hverken hatt mindre ressurser eller færre muligheter. De har derimot misbrukt alle sine sjanser gang på gang. Og på toppen av dette har de mottatt enormt my mer hjelp utenifra i forhold til sine naboland. (Unntak for all Sovjet-hjelpen til Cuba, som hadde andre årsaker)

Jeg bor selv i et land som er veldig plaget av korrupsjon i forhold til Norge. Og jeg vet akkurat hvorfor! I Stedet for å si: " Det er lederne som ødelegger for folket" og: "De er egentlig ikke sånn"...ser jeg inn i folket som bor her. Og ganske riktig: De er utrolig mye mer egosentriske enn oss Nordmenn, de tenker stort seg bare på seg selv og sin egen lommebok, og ikke på andre til en hver tid. Dette gjenspeiler seg i alle deler av samfunnet her, og da er det ikke rart at korrupsjon blir så utbredt. De kan derfor kun skylde på seg selv, ikke på andre, ikke på enkeltidivider!

Haiti er et land med mange ressurser. De er bare for dumme til å klare å utnytte dem. Haiti er IKKE okkupert av noen. Å sammenligne det med Tysklands okkupasjon av Norge, blir derfor så latterlig at det egentlig ikke fortjener noen kommentar. Hvorfor mennsker på Haiti har en steinaldermentalitet derimot, det kan du jo kanskje forsøke å forklare? Sikkert mange gode unnkyldninger for det også.

Å hjelpe land som har lidd en naturkatastrofe av disse dimensjoner er jeg en sterk tilhenger av. Det er tross alt veldig uforskyldt. Akkurat som Marshall-hjelpen hjalp Europa etter andre verdenskrig. Å hjelpe folk noe utover dette burde være unødvendig. Folk må da jaggumeg klare seg på egenhånd.

Det er mange land i Karibien som klarer seg utmerket vel, blant annet som har de verdens rikeste land (diskuterbart); Britiske Jomfruøyene. Hvorfor kan ikke Haitis mennesker lære av sine naboer? Hvorfor klarer de ikke å leve i fred? Og hvorfor må VI finne på all slags unnskyldninger for deres elendighet?? Er det ikke mye bedre å gi dem et spark bak, en å så synes så synd på dem?

Det finnes mange røverstater rundt om i Verden, og jeg gidder ikke å unnskylde dem for det! De får klare seg sjølv, og rydde opp sjølv, og slutte å sutre!! De har fått MER enn nok hjelp allerede.

Til slutt vil jeg minne om at å kalle politiske motstandere patetiske og dumme gjør at færre bryr seg om dine meninger. Mener du noe, så kom heller med meninger; ikke kall andre for dumme. For strengt talt: det gjør ingen andre enn deg selv dumme!

 
ieu2010-01-28 12:02
Antall innlegg: 60


"De rikes paradis er skapt av de fattiges helvete"

Victor Hugo (1802-85)
 
AaseB2010-01-28 12:25
Antall innlegg: 8147

Victor Hugo var ein klok mann!
Han har òg sagt dette:
Strong and bitter words indicate a weak cause.
 
Zaafira - Ikke medlem lenger2010-01-28 14:07
Antall innlegg: 12

Haiti var opprinnelig fransk koloni, og etterfølgende styresett har stort sett vært diktatoriske(PapaDoc,Baby Doc ,Aristide). Som historien har vist,så er diktatorer stort sett opptatt av egen makt og å mele sin egen kake.Dette borger ikke for statsbygging som vektlegger demokrati med gode økonomiske,sosiale og helsemessige rammebetingelser for innbyggere flest. Å bygge en god stat,tar tid,og som oftest er det viktig med verdensamfunnets støtte. Man må meget vel mene at enhver får hjelpe seg selv så godt de kan,men det er å håpe at både Haiti og andre fattige nasjoner i tillegg til å hjelpe seg selv også kan få hjelp av andre.En verden der despotenes rett rår,er bare å forakte, og borger for et kaldt og kynisk menneskesyn.
 
Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?