Spillrom
Sjiraffen19
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
1
Innloggede20
Mobilspill
Pågående8 920

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
hestlægg - Ikke medlem lenger2018-11-30 21:42
Antall innlegg: 57

Makan til vås, Tom Skalle. Det er INGEN i det norske ordskiftet som hverken støtter stalin eller folkemordene hans. Derimot er det mange profilerte H- og Frp-politikere helt opp i regjeringen som omtrent tilber Ayn Rand og hennes sykelige og naturstridige ideologi. Så whataboutismen din preller av.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-11-30 21:47
Antall innlegg: 314

Så har jeg da heller ikke skrevet at Valla eller andre støtter folkemordene til Stalin, hæstlegg.
Tvert i mot!

 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-11-30 21:51
Antall innlegg: 314

Så synes jeg kanskje noen her bør gå litt i seg selv her

Å omtale det som er en av inspirasjonskildene til helt ordinære og demokratisk anlagte folk på høyresiden som "sykelig", "naturstridig", "menneskefiendtlig" m.m....

Det er litt av en omtale av samfunnsynet til mange av ens egne naboer og arbeidskolleger.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-11-30 22:10
Antall innlegg: 11608

Her ble det fyr i teltet, gitt!

Jeg sliter vel litt med å omtale Ayn Rand med de samme ordene som hennes største kritikere her inne, men det går selvfølgelig an å trekke ut flere av hennes meninger til ytterste konsekvens og basere sin «umenneskelige» omtale på det.

Men, hvilken ideologi er dette ikke gjelder for?

 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-11-30 22:33
Antall innlegg: 314

Nettopp!
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-11-30 22:38
Antall innlegg: 4429


Fint med litt varme i teltet. En ideologi som er bare, uten unntak, medmenneskelig er jo selvfølgelig Ordspillideologien. Man blir fredfull til sinns av Ordene.
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2018-11-30 22:43
Antall innlegg: 987

Godt sagt, ordputter.
 
hestlægg - Ikke medlem lenger2018-11-30 23:10
Antall innlegg: 57

Jeg har lest litt Ayn Rand og jeg mener det er helt åpenbart at damen må ha hatt enorme personlige problemer. Å sammenlikne et spleiselag med grovt ran tyder ikke på et normalt følelsesliv eller en normal oppfattelse av hva et samfunn er. Det er helt klart at det må finnes takhøyde for å mene hva man vil, men det må også være lov å mene hva man vil om andres meninger.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-11-30 23:18
Antall innlegg: 11608

Man bør vel, som med de fleste andre, se damens skriverier i lys av tiden og stedet hun vokste opp.
Jeg hadde nok heller ikke hatt så høye tanker om sosialismen om jeg hadde opplevd det samme som henne.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-01 15:14
Antall innlegg: 4429


Men uansett grunnen til hennes ideologi og menneskesyn, så er det ikke det beste å bagatellisere hvilken påvirkningskraft hun har hatt, og tydeligvis fremdeles har. Vi kan forstå henne, som menneske, men ikke at hun blir opphøya og at en del på høyresiden har hennes Objektivisme som et mål. At hun blir fremheva som en inspirasjonskilde når hun, som hestlægg også sier, må ha hatt enorme personlige problemer; det er helt uforståelig, og skremmende.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-12-01 17:07
Antall innlegg: 314

Jeg for min del synes det er langt mer skremmende hvordan enkelte ikke evner å forstå at det går an å være enig i noe og uenig i andre ting som en person har skrevet eller sagt. Eller at man kan ha et annet syn uten å være rammet av psykiske lidelser.
Her skal alle skjæres over en kam, tydeligvis.
Full svartmaling.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-01 17:33
Antall innlegg: 4429


Ja, hvis man forenkler det kraftig, så er det fullt mulig å se det sånn.
Og da kan man jo si at det ikke spiller noen rolle om man har den verste tyrann som inspirasjonskilde; for han har jo kommet med kloke tanker og ytringer selv om han ikke bryr seg om noe annet enn makt. Men jeg mener at helhetsvurderingen er overordnet alt. Rand sto ikke for et positivt menneskesyn; det finnes ingen grunn for å ha sånne inspirasjonskilder. De som nevner henne som inspirasjon burde spørre seg selv om det at de helt ser bort ifra alt hennes ekstreme tanker er greit. Hvordan kan det være greit?
 
Taliaenxx - Ikke medlem lenger2018-12-01 18:40
Antall innlegg: 987

www.vg.no/nyheter/i/...ce =vgfront

dette er stygt gjort
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-01 21:34
Antall innlegg: 11608

Ordputter : Det kan vel rett og slett være så enkelt at de som har sansen for Rand mener det stikk motsatte av deg? At hun har et positivt menneskesyn.

Taliaenxx : Det mest imponerende er jo at disse kunstnerne inkluderte Jens Stoltenberg på listen over "folk som jobber for å spre rasismen".
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-01 21:37
Antall innlegg: 4429


Uff- Er det en "spesialutgave" med negativt fortegn; av NRK serien Side om Side...
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-01 21:48
Antall innlegg: 4429


Ja, og hva tenker man om dem som mener at Rand har et positivt menneskesyn? Men hva er egentlig et positivt menneskesyn?
Jeg tenker at det er ganske universalt; og de fleste som går litt dypere inn i materien vil forstå at hennes menneskesyn ikke skaper fred, men splid. Men de som er hennes tilhengere, er jo da også ganske lik henne. Det er ikke mye ved hennes verdigrunnlag som de stiller spørsmål ved, tydeligvis.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-02 16:24
Antall innlegg: 11608

Kan du utdype hva du sikter til med menneskesynet til Rand, Ordputter?
Vi har fått med oss at du mener det ikke er positivt, at det skaper splid, etc.

Men, hvilke elementer er det du mener er så farlige her?
 
hestlægg - Ikke medlem lenger2018-12-02 22:44
Antall innlegg: 57

Erik75: "Jeg hadde nok heller ikke hatt så høye tanker om sosialismen om jeg hadde opplevd det samme som henne."

Nei, nettopp. På samme måte som at barn som blir slått ofte blir voldelige selv. Men det er jo ingen grunn til å gå inn for at voldsideologi er riktig for det?

Med din logikk er jo den totalitære kommunismen det rette svaret fordi man må se den i lys av Tsarens synder.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-12-02 22:58
Antall innlegg: 11608

Jeg behøver da ikke mene en isme er det rette svaret bare fordi jeg har forståelse for hvorfor den oppstår?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2018-12-02 23:10
Antall innlegg: 4429


www.youtube.com/watc...9a HYj93xJY

Bedre enn å bruke egne ord. Og så er det sikkert mye mer å finne om henne som er interessant. Hestlægg er bedre på dette enn meg, men jeg kan i hvert fall si at noen ganger kan man få en ganske klar forståelse av mennesker og deres motiver. En ganske umiddelbar erkjennelse. Det er slett ikke nødvendig å lese side opp og side ned om hva hun mener for å danne seg et klart bilde av hennes filosofi.

 
Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?