Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 473

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
HanneIL2009-02-19 15:39
Antall innlegg: 201

Skrev visst samtidig som deg, Seierherren. ;)
 
Rabiaz2009-02-19 15:39
Antall innlegg: 897

Men er geleshot dyslektiker da?
(Sorry hvis det mangler no komma i innlegget mitt, og beklager, jeg vet sorry ikke er et norsk ord. Unnskyld..!)
 
Rabiaz2009-02-19 15:48
Antall innlegg: 897

Men et mer sakelig innlegg fra min side:

Språk forandrer seg stadig vekk, både muntlig og ikke minst skriftlig. Dette er en naturlig prosess og en ustoppelig utvikling. Ingen vits i å ergre seg over sånt. Uten å være etnisk norsk, kan jeg ganske sikkert påstå at dagens skriftlig norsk ikke er helt den som for 100 år siden.

Poenget er å FORSTÅ hverandre!

:)
 
Rabiaz2009-02-19 15:50
Antall innlegg: 897

PS: Beklager for at jeg startet to setninger med ordet "men".
Og beklager for at jeg har tre innlegg på rad, når jeg egentlig kunne ha skrevet alt i ett og samme innlegg....

Huffameg....
 
kness - Ikke medlem lenger2009-02-19 16:12
Antall innlegg: 1134

Ko-ko! Vi har nok mer til felles enn bare fornavnet, Kirsti Pirsti 8-)

Og apropos dialekter, språkets utvikling og generelle språkråd.... Sakset fra dodøra:

Mange påstår at Oslofolk ikke snakker dialekt. Det er jo en misforståelse som lett kan oppstå hvis en bare hører lyden av ens egen stemme (vestlending) eller sitter innelåst på Blindern døgnet rundt
(språkforsker med doktorgrad i intransitiv skarre-r).

Sannheten er at det i hovedstaden er utviklet en meget effektiv dialekt. Vi snakker ikke her om den mye omtalte kebab-norsken, med mange låneord fra Asia og Midtøsten - vi snakker om en heilnorsk, meget tidsbesparende dialekt spesialtilpasset livet i Norges eneste storby. Her er noen eksempler:

Skråppiantasje? = Skal du opp i annen etasje?
Møtræpøsban = Møter deg på Østbanen
Snaruatta? = Hvordan har du hatt det da?
Flåne pumparia = Få låne pumpa di, da
Bøkkejirei = Bør ikke gi deg!
Næreværsjtjaørt = Nei, det er det verste jeg har hørt
Dætiarem = Det er ti av dem
Skrua? = Hvor skal du, da?
Frikkedea? = Hvorfor ikke det, da?
Filsejemma = Du får hilse hjem, da
Jakkesetnpåråda = Jeg har ikke sett ham på år og dag
Skruvæmut? = Skal du være med ut?
Dæveldevel = Det er vel det, vel
Manror = Med andre ord
Fnisa = Få en is, da
Tapræåblima = Ta på deg og bli med, da
Mæsjmæsjefæra? = Hvem er det som er sjef her, da?
Mjøllharmra? = Hvor mye øl har du med deg da?
Trudderudderantan? = Trodde du det rant av den?

Hva skal vi egentlig med sidemål? :-)


Aktuelle språkråd

1 Lær deg og- å å-reglene.
2 Nøy deg med ett utropstegn!!!!!
3 Unngå forklaringer i parentes (selv om de er relevante).
4 Preposisjoner er uegnet til å avslutte setninger med.
5 Aldri generaliser!
6 Sammenlikninger er minst like ille som klisjeer.
7 Unngå å sprite opp språket med fancy og trendy ord og uttrykk.
8 Unngå fork. o.l.
9 Husk, engelske ord og uttrykk er out.
10 La språket ditt være kjemisk fritt for klisjeer, sky dem som pesten.
11 Vær mer eller mindre spesifikk.
12 Overdrivelser er tusen ganger verre enn klisjeer.
13 Lær deg, kommareglene.
14 Selv om du føler trang til å bruke usedvanlig mange ord og vendinger for å få frem det budskapet du har til hensikt å kommunisere til andre, bør du legge vind på å ordlegge deg så kort og konsist som du bare makter.
15 Anvend absolutt aldri allitterasjoner.
16 Si ting bare en gang, ikke gjenta eller fortell det du allerede har sagt på et tidligere tidspunkt.
17 Unngå et-tegnet & unødvendige binde-streker.
18 Unngå sitater, eller som Ralph Waldo Emerson sa: «Jeg hater sitater. Fortell meg hva dere vet.»
19 Metaforer er ris til egen bak.
20 Bruk av svesismer er ikke så der videre heftig.
21 Kontaminasjoner i hytt og pine er dårlig norsk.
22 Vær nøye med korekkturen, så ikke viktige utelates

 
Rabiaz2009-02-19 16:20
Antall innlegg: 897

Grådig bra, Kness!!

Tommel opp ;)
 
Magne Suim2009-02-19 16:22
Antall innlegg: 190

For å være helt fullstendig knasende ærlig, så har jeg mine gigantiske tvil om at 70 % av det norske folk plutselig har blitt rammet av dysleksi etter menigmanns skriftlige inntog på internett.

JEG tror at det i de aller fleste tilfellene faktisk dreier seg om slurv og av erresånøye'a-syndromet. Det har jo vokst frem en helt ny type norsk i de siste årene, en "muntlig-skriftlig" norsk som mange bruker i chatting, der hovedpoenget er å få sagt ting kjapt, ikke ortografisk riktig. Dette har jeg faktisk en viss forståelse for. Nye tider fordrer nye redskaper.

Ortografen i meg vrir seg imidlertid i smerte enkelte ganger jeg ser hvordan disse håpefulle tar med seg dette "språket", eller rettere sagt, denne måten å tenke språk på, ut i det offentlige rom. Å konsekvent skrive "værre" istedenfor "verre" har ingenting med å spare tid å gjøre, det gjør man fordi man ikke bryr seg. Og hva verre (sic) er; mange gjør det til et poeng i seg selv å ikke bry seg.

Sånn! Rant over. Tid for det som på godt norsk heter disclaimers:

-Jeg er klar over at jeg med dette har erkjent tilhørighet til en gruppe rettskrivningssnobber (eller tilogmed -nerder) som antageligvis er i solid mindretall.
-Denne posten har absolutt ingen bestemte personer her inne i tankene. Ordspill.no er (naturlig nok, muligens) nærmest kjemisk fritt for språklig forurensing i forhold til enkelte andre nettsteder.
-Det er selvsagt lov med skrivefeil innimellom. Hendelige uhell forekommer selvfølgelig, og forumet her gir heller ingen mulighet for korrigering i etterkant heller.
 
Ruschne2009-02-19 16:48
Antall innlegg: 711

Googlet på ordet dysleksi - fant blant annet dette. Bare måtte dele det med alle som har ytret seg her.


Dysleksi handler ikke bare om problemer. Dyslektikere er like intelligente som andre, og har mange sterke sider. De kan ha god praktiske sans, være kreative og gode til å se helhet og sammenhenger.

Så alle dyslektikere - ikke heng med hodet - dere er like intelligente som alle oss andre.................... .....
 
Seierherren - Ikke medlem lenger2009-02-19 16:53
Antall innlegg: 104

Hederlig innlegg, Magne. Må likevel få påpeke at den sic-en du la til der var unødvendig.

Når det gjelder bokmålsdebatten vil jeg nevne at det finnes mange steder i landet der man snakker langt nærmere bokmål enn i Oslo, som f. eks. noen steder i Finnmark og i deler av Bergen. Dialekten tydeliggjøres uansett gjennom melodisering, noe som må ses separat fra den bokstavmessige overenstemmelsen i ordene.
 
benni20092009-02-19 17:10
Antall innlegg: 114

Er det snobbete og elitisk å være opptatt av hvordan man bruker morsmålet sitt?
For meg handler det om å bruke det jeg har lært, og jeg kan ikke noe for at jeg husker på de aller fleste rettskrivingsreglene. Ei heller at jeg oppdaterer meg på endringer.
Støtter Magne Sium 100 prosent. Og hvis jeg må begynne å slenge på skrivefeil for å ikke støte noen, er vi ille ute.
Språket er i endring, og jeg misliker mange av de nye forslagene fra Språkrådet. Men så lenge det fortsatt er lov å skrive "ham" vil jeg på det sterkeste ha meg frabedt å bli kalt snobb når jeg gjør det.
 
Alfa932009-02-19 17:13
Antall innlegg: 7771

Jeg likte innlegget til Kness!
Nå lo jeg fælt:)

Veldig bra!
 
Ruschne2009-02-19 17:21
Antall innlegg: 711

Benni - min fulle støtte. Ergrer meg grønn over alle som ikke kan bruke språket "riktig"

De / dem Han / Ham Da / Når for ikke å snakke om -
I FORHOLD TIL . ..... Så på Redakosjon EN i går kveld. Der var det en av debattantene som brukte I FORHOLD TIL 4 ganger i et kort innlegg. Fantasien er ikke stor da, spør du meg, når vi har så mange gode alternative uttrykk.

Når alle vet at det betyr - sammenliknet med - men bruker det til "alt " ergres jeg. En epidemi har brutt ut.
 
HanneIL2009-02-19 17:27
Antall innlegg: 201

Høhø, ja, Benni, det er det dette har handlet om. At alle som skriver korrekt er snobber.
 
benni20092009-02-19 17:30
Antall innlegg: 114

Jeg så følgende overskrift på en søknad:
"Søknad om praksisplass i forhold til prosjektet Prosjekt til fordypning"

Da snakker man ikke om dysleksi..
 
HanneIL2009-02-19 17:45
Antall innlegg: 201

Åja, jeg som trodde alle som har skrivefeil er dyslektikere. Hvert eneste av mine tidligere innlegg er basert på denne antagelsen. Korthuset faller. Hvorfor er ikke spriten billig når man trenger en dram?
 
benni20092009-02-19 17:48
Antall innlegg: 114

Dyrisk morsom, du
 
Ruschne2009-02-19 17:48
Antall innlegg: 711

Herlig Benni - Sterk søknad det!!!!!!
 
Ananda2009-02-19 17:58
Antall innlegg: 69

Til Kness: Fabelaktig! Lenge siden jeg har ledd så godt!
Til Ruschne: Også jeg irriterer meg over at uttrykket "når det gjelder" er blitt byttet ut med "i forhold til". Hvordan kan slikt oppstå? Man kan ikke si "i forhold til" hvis man ikke måler noe mot noe annet.
 
benni20092009-02-19 18:00
Antall innlegg: 114

Det oppstår når det blir politisk ukorrekt å korrigere hverandre :-)
 
HanneIL2009-02-19 18:14
Antall innlegg: 201

Ja, hvis alle hadde vært reaksjonære, så hadde vi sluppet alle de ekle endringene som oppstår overalt. I forhold til dette er det bare en ting å si: fisj og fy fillern.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?