Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 431

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
kness - Ikke medlem lenger2009-02-19 22:48
Antall innlegg: 1134

twisty: For all del - bare kopiér! Det er ikke MINE setninger; vet ikke hvem som har skrevet dem. Men på tide at de dukket opp her også! Morsomt at ikke alle har sett dem før :)
 
twisty - Ikke medlem lenger2009-02-19 22:53
Antall innlegg: 53

Jadda Waltie....

La inn noen feil for å se om dere følger skikkelig med !

Faktisk så er der en feil til, men den så du ikke...HAH! :-))

Setningene til Kness er forøvrig det morsomste jeg har sett her på lenge..
 
heks19572009-02-20 01:14
Antall innlegg: 23

Hei
Det er vanskeli å skrive ret herr når alle norske ord gets a red marking underneath. Min nettleser har nemlig ikke ordliste på norsk. Da får jeg ikke mye hjelp når jeg skriver.
Dette har vært en av de mest morsomme trådene på lenge. Jeg arbeider til daglig med tilrettelegging for dyslektikere i norsk skole, og jeg anbefaler elever med dysleksi eller språkvansker å begynne og spille ordspill. Det er flott når man kan trene på språkelige ferdigheter på en morsom måte.

Jeg vil tro at rettskrivingsferdighetene har blitt uendelig mye bedre enn de var, Hvis dere ikke tror det, syns jeg dere skal finne fram brev fra beste -og oldeforeldre. Finn fram rødblyanten og sett i gang.

Dette innlegget er helt sikkert fullt av skrivefeil, kommafeil og andre tegnsettingsfeil. Jeg er ikke "ungdommen av i dag" og helt ærlig bryr jeg meg ikke et dugg. Hvis noen der ute forstår hva jeg mener, er jeg fornøyd.

 
jwpede2009-02-20 01:57
Antall innlegg: 107

twisty, vorfor skriver du ikke "for DEM som"? Er kanskje tillatt med "de" her, ettersom det kommer en relativ leddsetning etterpå. Synes likevel "de" skurrer, da regelen om "dem" etter preposisjon brytes.
Har noen flere hørt om følgende finurlige kommaregel: viss det er to ulike verbaler i en helsetning, skal det siste verbalet skilles ut med komma når det etterfølges av en nødvendig leddsetning (noe upresist formulert).
Eksempel: Eleven viste tydelig tegn på anger, og sa at denne kommafeilen aldri mer skulle forekomme.
Jfr en setning twisty har, som følger samme mønster. Hun henger riktignok på en nødvendig relativ leddsetning, men etter denne regelen mangler det komma et sted foran siste verbal i helsetningen.

Dette er bare en generell tilbakemelding, twisty, og ikke sur kritikk av språket ditt. Norsken din synes jeg faktisk er god, særlig siden du kommuniserer så framifrå!

Farvel

Bobvar
 
Waltie2009-02-20 09:20
Antall innlegg: 146

Det heter "for DE som liker frukt". Analyser setningen. "Liker" er verbalet. "De" er subjektet. Altså subjektsform, ikke objekt.

Dagens nøtt: Heter det "Han spiste mer enn MEG" eller "Han spiste mer enn JEG"?
 
twisty - Ikke medlem lenger2009-02-20 09:47
Antall innlegg: 53

Jeg er ikke god i grammatikk, for jeg skjønner nesten ingen av ordene dere skriver. Men snakke, det kan jeg....

Jeg tror det heter: Han spiste mer enn jeg. (Han spiste mer enn jeg gjorde......sånn tenker jeg)
 
Rabiaz2009-02-20 10:11
Antall innlegg: 897

Han spiste mer enn meg, helt klart!!
Ikke spør om forklaring, sånn er det bare.
 
heioghå - Ikke medlem lenger2009-02-20 10:35
Antall innlegg: 25

Det kommer vel an på om man snakker om en kannibal eller ikke?
 
snuppilura2009-02-20 15:47
Antall innlegg: 151

Jeg blir helt matt...
 
Waltie2009-02-20 16:29
Antall innlegg: 146

Twisty har rett. "Han spiste mer enn jeg (gjorde)". "Han spiste mer enn meg" betyr "Først spiste han meg, og så enda en".... og det blir litt vanskelig å melde fra om det...
 
meisa2009-02-20 17:25
Antall innlegg: 443

Jeg regner med det heter han spiste mer enn jeg, men jeg sier "han åt meir enn meg"!
 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2009-02-20 17:30
Antall innlegg: 101

Synes dette er en ganske teit og unødvendig tråd. Det viktige her er ikke å skrive absolutt alt helt rett, men det å kunne klare å formidle det man mener.
Det er ikke noe å irritere seg grønn over!

 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2009-02-20 17:31
Antall innlegg: 101

Eller gul om dere vil...
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-02-20 18:36
Antall innlegg: 1124

Hm... Er det ikke fint at vi har språkpoliti?
Korrekt språk er viktig, spesielt skriftlig. Behersker man ikke sitt eget språk og dets nyanser, blir/er det vanskelig å lære andre språk.

Forresten er mine kommaer i hytt og pine etter studieopphold i Danmark. Usj. Men det går vel over. Kanskje. Eller jeg kan flytte tilbake til slettene i sør.
 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2009-02-20 19:10
Antall innlegg: 101

Jo, det er det. Men jeg synes ikke man skal klage på enkeltpersoner som kanskje ikke har skrevet det ene ordet helt rett.
Å få en klage over at man ikke kan rettskriving, gjør kanskje at noen ikke vil skrive i forum mer....
Men folk er forskjellige, og mener forskjellige ting. :)

Forresten, er det noen lærere eller noen som kan gi meg et svar på dette:
Hører hele tiden at man ALDRI skal bruke ordet MEN i starten av en setning. Altså, ordet skal hele tiden være bak et komma. (Men), når jeg leser bøker eller tekster, så ser jeg hele tiden ordet MEN i starten av en setning.
Har jeg misfortstått, eller er det noe muffens på gang? :)
 
mysteria - Ikke medlem lenger2009-02-20 19:16
Antall innlegg: 1124

He he... jeg er IKKE norsklærer og tar ydmykt inn over meg all språklig lærdom som tilbydes :)

Og jeg er enig i at man skal være diplomatisk i sine kommentarer.
Et godt prinsipp er å ikke henge ut enkeltpersoner.
 
Waltie2009-02-20 19:32
Antall innlegg: 146

En gammel regel sa at konjunksjoner (og, eller, men, for, fordi, etter som osv), helst ikke skulle stå i begynnelsen av en setning - fordi konjunksjoner er bindeord, og binder sammen setninger. Når det er sagt, ser jeg som norsklærer heller at ei og annen setning starter med MEN, enn at det skrives perioder på flere linjer med masse komma og hel- og delsetninger. For lange perioder uten punktum er like ille som å begynne med en konjunksjon. Dessuten kan det å begynne med "men" eller andre bindeord godt forsvares innafor det å aksentuere et poeng, eller rett og slett bare variere setningsoppbyggingen.
 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2009-02-20 19:38
Antall innlegg: 101

Ok. Takker for svar! :)

Teknisk sett så må det jo rett å slett gå an.
 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2009-02-20 19:39
Antall innlegg: 101

Oops, skulle det vært et komma bak sett?
 
benni20092009-02-20 20:01
Antall innlegg: 114

Ta heller bort "så" :-)
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?