Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 450

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
benni20092009-02-19 18:18
Antall innlegg: 114

Synes faktisk ikke du er så dyrisk morsom likevel
 
HanneIL2009-02-19 18:23
Antall innlegg: 201

Det faller meg tungt for brystet. ;)
 
benni20092009-02-19 18:26
Antall innlegg: 114

Er denne tonen ok på dette nettstedet?
(Nå spør jeg ikke deg, HanneIL)
 
Kirsti2009-02-19 18:29
Antall innlegg: 1946

Men kjære vene. Selv om vi ikke liker skrivefeil og dårlig språk, behøver vi vel ikke bruke forumet her på å korrigere hverandre? Blir virkelig denne debatten bedre eller mer interessant av at jeg forteller at jeg finner minst 17 tegnsettingsfeil og en skrivefeil bare på denne siden? Eller blir den mer interessant av at jeg sier hva jeg mener om det som diskuteres?

Det er ingen som har påstått at alle som har skrivefeil i foruminnleggene sine er dyslektikere. Det er en av mange forklaringer. Mange kan ikke eller gidder ikke skrive riktig, men jeg er faktisk ikke så sikker på at det er blitt så mye verre enn før. Jeg tror en av årsakene til at vi lett går ut fra at folk skriver mer feil enn tidligere, er at vi i dag kommuniserer skriftlig i mye større grad enn for bare noen år siden. Men å henge seg opp i skrivefeil i stedet for det som sies i en diskusjon blir i mine øyne som å henge seg opp i at noen lesper eller har en pussig dialekt i stedet for å høre på det de faktisk sier.
 
Ruschne2009-02-19 18:40
Antall innlegg: 711

Innhold viktig - men det er jammen form også. Kirsti, det har faktisk blitt verre. Selv lærere snakker og skriver ikke lenger korrekt norsk
 
Ruschne2009-02-19 18:41
Antall innlegg: 711

De kan det ikke for de har aldri lært det. Lurer på hva som bedrives på lærerhøyskolene!!
 
HanneIL2009-02-19 18:48
Antall innlegg: 201

Benni2009: Jeg er nok inhabil ;)

Kirsti: Kunne ikke vært mer enig.

Alle er ikke dyslektikere, men noen er jo det. Da er det nok ekstra lite morsomt å bli korrigert i et nettforum.
 
Kirsti2009-02-19 18:52
Antall innlegg: 1946

Det kan godt hende at det er blitt verre, men jeg hadde også lærere som skrev feil. Og det begynner å bli ubehagelig lenge siden ... Jeg er født med rødblyant i hodet og irriterer vettet av meg over enhver skrivefeil jeg ser, men jeg synes vi kan holde oss for gode til å forsure forum ved å påpeke andres skrivefeil.

(Og før Gompedyret spør: Nei da, det gjør ikke vondt å ha rødblyant i hodet.)
 
Ruschne2009-02-19 18:54
Antall innlegg: 711

Åh Hanne slik jeg tolker innleget var det da ikke myntet på dyslektikere - men på sløvhet og apati generelt
 
Ruschne2009-02-19 18:55
Antall innlegg: 711

ser man det ----- innlegget skal ha to g-er
 
HanneIL2009-02-19 18:56
Antall innlegg: 201

mener du det aller første innlegget?
 
gompedyret2009-02-19 19:24
Antall innlegg: 4381

Kirsti, jeg har en diger rødblyant i hodet selv også, så jeg vet nøyaktig hvordan det er. :)

Jeg er forøvrig langt på vei enig med deg når det gjelder påpeking av skrivefeil. I prinsippet synes jeg det er helt greit å påpeke skrivefeil som en del av større posting som faktisk bidrar med noe i diskusjonen, særlig hvis dette er en konsekvent feil som går igjen. Men jeg gjør det ikke selv lenger, for det er bare ikke noe poeng.

Sjansen er for stor for at vedkommende som blir kritisert går i forsvarsposisjon og insisterer knallhardt på sin rett til å fortsette å skrive feil. Da har man ikke oppnådd annet enn, nettopp, at forumet blir forsuret.
 
Waltie2009-02-19 19:46
Antall innlegg: 146

Et tidligere innlegg i denne tråden bemerket at man bør prøve å fokusere på hva folk sier, ikke mulige feil disse gjør. Som sensor i språkfag vil jeg referere - om ikke ordrett - til sensorveiledningene for norsk og engelsk. Man har anledning tilå gi beste karakter for en besvarelse sjøl om den skulle inneholde noen formelle feil. Dette er jeg helt og holdent enig i. Det er når de formelle feilene blir mange og forkludrer kommunikasjonen at man ikke lenger kan gi topp karakter.

Men: For min del skal det lite til før fokuset mitt går over fra innhold til form hvis en tekst eller meningsytring har unødige særskrivings- og orddelingsfeil, blander en og enn, et og ett, ikke behersker presens partisipp (det heter gjeldENDE regler, ikke gjeldene), ikke evner å skrive i kondisjonalis hvis man skal snakke om et hypotetisk tillfelle (hvis jeg vant i lotto VILLE JEG HA...) og så videre. Det er som Magne sier, det koster veldig lite å tilegne seg en viss oversikt over de mest basale ferdigheter i norskfaget nå som de fleste mennesker har norsk på skolen 5 timer i uka i 12-13 år - bortsett fra de som kan påberope seg en diagnose, sjølsagt.

Når det er sagt, innser jeg at man kjemper mot vindmøller. Mine 30 9.klassinger NEKTER å skrive "Ha det!" som avskjed (det heter da hade??!??), sjøl når jeg forklarer at det er en forkortelse for "ha det bra". Og hvis man ikke VIL gjøre noe med eget språk i forbedrende retning, må man nok regne med å bli korrigert av og til.

Og ja, jeg får heller ikke med meg innholdet i det folk sier hvis de har en markant "talefeil" som ekstrem lesping eller sier j for r (alle over 30 husker helsedirektør Tojbjøjn Mojk?). Det skygger for og virker hemmende på kommunikasjonen, for å referere til sensorveiledningen.

Det er mulig dette er svært lite politisk korrekt, virker elitistisk og pirkete, men igjen: Det koster lite å tilegne seg basal kompetanse i norsk - alle får sjansen i løpet av 12-13 år på skolen. Og når elevene mine spør om det er nøye, eller hvorfor de må lære ting i det hele tatt, sier jeg at det er for at de skal legge seg litt klokere enn de var da de sto opp. Det ville vært trasig om det var omvendt...
 
benni20092009-02-19 20:25
Antall innlegg: 114

Tiltredes
 
mcsnurp2009-02-19 20:44
Antall innlegg: 88

Det sies alle snobber på noe, og da forbeholder jeg meg retten til å være språklig snobbete. Enig med Waltie.
 
Ruschne2009-02-19 20:54
Antall innlegg: 711

Waltie elevene får ikke 12 - 13 år på å lære seg basale ferdigheter i norskfaget. De har lærere som selv ikke snakker og skriver ortografisk riktig.

da - når / de - dem / og - å for å nevne noen av de ting mange lærere i dag selv ikke behersker.
 
Waltie2009-02-19 21:16
Antall innlegg: 146

Ingen mennesker i verden SNAKKER ortografisk riktig i forhold til eget skriftspråk. Pronomenet "jeg" uttales jæi/jei/eg/e/i/æ/æg/eig/e i osv landet rundt, ingen sier
j-e-g.
At man i sitt talemål f.eks. ikke har objektsform av "han" eller "de", kan man ikke bruke som argument for at en ikke skal lære seg dette i skrift. Ordet "ham" er ikke i bruk i talemål fra Møre og Romsdal (i hvert fall) og nordover til og med Finnmark - det er et dialektisk særmerke, som tjukk l og palatalisering er dialektiske særmerker. Til gjengjeld finner man andre dativrester i disse distrikta, men det skal jeg la ligge her.

Og jo, alle elever får 12-13 år på seg på å lære BASALE kunnskaper. At man ikke alle disse åra har lærere med fordypning i norsk tilsvarende grunnfag eller mer, betyr ikke at man da får revet bort grunnlaget for å kunne lære seg de grunnleggende tingene. Man må bare vise interesse for å tilegne seg denne kompetansen. Klart - det jeg kan i musikk og engelsk har jeg IKKE lært i norsk grunnskole. Men jeg har vist interesse for å beherske visse ting. Og motivasjon og interesse er de mest grunnleggende forutsetninger for læring og mestring. Om verdens beste håndarbeidslærer og -didakt foreleste og viste meg hvordan jeg skulle hekle kniplinger, ville jeg ikke lært det lell, for det interesserer meg ikke.
 
twisty - Ikke medlem lenger2009-02-19 21:43
Antall innlegg: 53

JAAH...NÅ HAR JEG DET.....

Det har vært mye snakk om egne spillerom for barn, eldre, de med lav rank, høy rank, osv, osv....

Vi oppretter rett og slett egne FORUMROM for forskjellige grupper;

1, For de som hater skrivefeil.
2, For de som elsker skrivefeil.
3, For de som hater skrivefeil, men bryr seg ikke.
4, For de som elsker skrivefeil og føler at de MÅ kommentere.
5, For de som skriver feil og vet det.
6, For de som skriver feil og ikke vet det.
7, For de som skriver rett og vet det.
8, For de som skriver rett og ikke vet det.

Her er det veldig mange muligheter...

Og Kness: Kan jeg få tillate meg å kopierer setningene dine og sende dem til mine osloske kolleger som klager over at de ikke forstår dialekten MIN? hehehe....


Og til sist men ikke minst:
Jeg har finlest, tatt meg pauser, lest hver setning fra ende til annen og baklengs, men jeg klarer ikke finne noen skrivefeil. Jeg tror heller kanskje noen kommafeil har sneket seg inn....Beklager så mye for det. Kommenter gjerne, så kanskje jeg kan få lært noe nytt i dag og:-)
 
Waltie2009-02-19 21:55
Antall innlegg: 146

"å kopierer" ;-)
"osloske"? Hmmmmm.
Nei, vi må spille sammen. Gjerne i flørterommet! Ordspillet godtar jo ikke skrivefeil lell!
 
lynetfranord - Ikke medlem lenger2009-02-19 22:06
Antall innlegg: 10

Nå stanger jeg hodet i veggen.Nå stanger jeg ikke lenger hodet i veggen. Hei :-) jeg har også lyst til og vise meg frem!
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?