Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 950

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2011-10-18 12:06
Antall innlegg: 2649

Økonomiske sparetips i hverdagen

Hensikten med denne tråden er at ordspillerne kan komme med økonomiske sparetips til hverandre.

Et tips jeg kan komme med her er at, skaff deg medlemskort hos hotellkjeden Thon, tror ikke du trenger å ha overnattet der for å få et slikt medlemskort. Men medlemskortet gir 20% rabatt hos NSB.

Kjøp sykler på auksjon. Selv eier jeg 5 sykler, alle i kjørbar og bra stand. Alle ble kjøpt for fra 1 til 80 kr per stykk. Politiets har sykkeauksjoner ogfe årlig i store byer. Her på landsbygda er det sykkelauksjoner ca hvert 3.år og syklene går får en mye mindre pris på mindre steder enn i større byer.

En billig sykkel er man ikke så redd for å miste.

Da jeg var student eide jeg 8 sykler, alle kjøpt på auksjon, og da jeg var ferdig å studere gav jeg bort alle syklene til andre studenter.

 
giggsy2011-10-18 12:31
Antall innlegg: 139

det var noen gode tips ja .... ;) også fagorganisasjoner har ofte gode rabatter på ting og tang bla. drivstoff , hoteller parkering osv . penger spart er penger tjent..
 
wallpayb2011-10-18 12:38
Antall innlegg: 9

Vet ikke om det er så "smart" å eie 8 sykler... får jo strengt talt bare syklet på en om gangen ;-P
Selv har jeg vert i garasjen til mine foreldre og henta min sykkel,, eller, mammas, fra 80 tallet :-O
Gammelrosa Diamant, Med kurv foran, og sånn refleks til å ta ut på siden bak :)
Den har hærlige 3 gir, som fortsatt virker, og pedal brems, jeg sitter deilig oppreist, og nyter mine sykkelturer, Og det beste, INGEN vil stjele den :-P (så rart) :-P
Ellers for noen år siden, heiv jeg ut panelovnene fra stua mi, utenom 1.
Har ved fyring . og siden jeg bor på landet har jeg lagringsplass til alle mine 10 km3 og blandings veden er billig. 375 pr. km3.
Når vi står opp om morgenen er det 15-16 grader i stua, jeg setter på en gulv vifte, på full pine. fyrer opp i ovnen, etter en halv til en time, er det 20 grader, slår da av vifta, og vedfyringa tar over oppvarmingen :)
Panelovnen slår jeg kun på om jeg skal være bortreist mer enn ett døgn, og over 25 minus... Dette har jeg faktisk spart ett part tre tusen på å gjøre.... Dessuten gir vedfyring myye bedre varme enn panelovner ;-)
Så, det var mitt tips ;) God vinter, :)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-10-18 12:45
Antall innlegg: 2649

Takk for det giggsy.

Kan også komme med at medlemskap i NAF gir et medlemskort som gir, husker ikke nøyaktig, men kanskje var det 30 øre i rabatt per liter drivstoff.

Er man på hotellovernatting i forbindelse med kurs innen jobben så kan man sørge for at hotellet fører opp bonuspoeng på medlemskortet selv om det er arbeidsgiver som betaler for overnattinga. På denne måten sikrer jeg meg en gratis weekend på hotell per år eller andre medlemsgoder.

Butikker kaster ofte mat som er utgått på dato og som er fullt brukbar.



 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-10-18 12:49
Antall innlegg: 2649

wallpayd: Hensikten med å kjøpe alle disse 8 syklene på auksjon var bl.a. å gi dem bort og tilby folk å låne dem mm.
 
snuppilura2011-10-18 12:59
Antall innlegg: 151

Med tvillinger i hus som skal ha både frokost og matpakke blir brødbudsjettet stort. Nå er jeg så heldig at jeg har en skikkelig husholdningsmaskin og ved å bake brød selv sparer jeg nesten 6000 i året.

En stor fryser er også besparende. Kjøp hel, halv eller kvart av gris, kalv, storfe etc og ha i fryseren. Kiloprisen er som regel langt lavere en i butikken og som regel av mye bedre kvalitet. Ofte får du det også levert på døren!:)

Selg bilen hvis det ikke er helt nødvendig å ha den! Man kan ta mange, lange drosjeturer eller leie leiebil for årsprisen av en bil!

Dusje isteden for å bade sparer mye. Hvis du i tillegg dusjer sammen med noen sparer du dobbelt så mye;)

Bruk ullsjal og raggsokker og senk inne temperaturen. Jeg bruker lav temperatur om dagen når ingen er hjemme og fyrer i peisen om kvelden. Varmeeffektivt og koselig.

Til slutt noe fra min mormor; Den dyreste maten er den du kaster!

Hva skal vi gjøre med pengene vi sparer???


 
sommerfugl2011-10-18 13:09
Antall innlegg: 473

Bruk såpestykker istedenfor flytende såpe!

Nå i det siste har det også vært fokus på at mange av de flytende såpene inneholder forskjellige parabener som slett ikke er bra!

Pengene vi sparer kan gå til hyggelige opplevelser, eller til å hjelpe dyr og mennesker som ikke har det så bra!
 
GrandPrix2011-10-18 13:10
Antall innlegg: 60

Det beste sparetipset er å tilbringe mest mulig tid på Ordspill. Isolert fra omverdene sitter du her og drikker kaffe (billig) og vann (nesten gratis). Du forbruker få kalorier og trenger lite mat. Skru ned varmen - du varmer deg på egenlagte bingoer og spennende spill, skru av all husvarme og kle deg godt.
I løpet av et år vil du da ha spart over 139.314 kroner (strøm, mat, drikke, fritidsaktiviteter, klær, ferier og andre kostnader.
Galskap? Javel - men galskap gir også grunn til forlenget sykemelding fra jobben.
Så stå på folkens - her er det penger å spare!
 
giggsy2011-10-18 13:23
Antall innlegg: 139

fantastisk grand prix.....
 
kuami2011-10-18 14:37
Antall innlegg: 585

Fra en annen tråd her: Bruk nett el gjenbruk poser, så sparer du de kronene.

Restemat: Frys ned rester, selv om det bare er enmannsposjoner. Når du har et passe antall, ta dem ut og server dem som "a la carte".

Smårester av fløte, vin, saus: Frys ned i isterningsbokser og samle så kubene i egne bokser. Voila, alltid ferdig saus mm.
 
terø2011-10-18 15:05
Antall innlegg: 1916

Lever du på havregøt og selvplukka bær så gjør du det
billig a la Olav Thon.
 
terø2011-10-18 15:12
Antall innlegg: 1916

Og ikke minst: Du slutter med alkohol og tobakk og slutter å
kjøpe aviser og så selger du bilen og får deg et mye billigere
sted å bo.
 
wstine - Ikke medlem lenger2011-10-18 15:42
Antall innlegg: 2369

Stearinlys; varmer godt og koslig som bare det.

Utover det er jeg nok ikke så himla sparsommelig, egentlig.
 
mor482011-10-18 15:47
Antall innlegg: 66

Sparer i alle fall mye på å kutte ut tobakk- Etter å ha vært røykfri ca 8 mnd nå er jeg snart klar for 4 uker på Gran Canaria:-)
 
mymlen2011-10-18 16:04
Antall innlegg: 701

Slutt å gå i matbutikken når du er sulten og i klesbutikker når du nettopp har gått ned en kilo. Impulskjøpene koster oss en del....
 
kuami2011-10-18 16:20
Antall innlegg: 585

Tips for matrester: Lag vårruller. De behøver ikke friteres, men kan stekes i varm ovn.

Og selvsagt kjøper man ikke vann, men tar fra springen og fyller opp en flaske. Termokopper til kaffe hjemmefra i stedet for å kjøpe på vei til jobb etc. er også et tips.
 
bakko2011-10-18 16:23
Antall innlegg: 160

Var ein gang kjempeflink å handla inn for ei veke i slengen (sjølvsagt måtte det fyllast på med ein og annan tingen), det var ein stor besparelse. Er desverre tilbake i gamle synder, men tenker som alltid, begynnar igjen neste veke :-)
 
Anitapita2011-10-18 17:36
Antall innlegg: 163

Kjøp firstprice og andre billigmerker. Ikke alt som er like bra, men f.eks. er appelsinjuice, spaghetti og kyllingfilèt fra firstprice mye brukt her i heimen. Flytende såpe og potetgull likeså.

Hvor pengene jeg sparer på dette blir av, vites dog ikke. Slutta å røyke for et par år siden, uten å føle meg noe rikere av den grunn - hvilket er komplett ubegripelig. Riktignok har matematikk aldri vært min favoritt, men all logikk tilsier at jeg burde merke røykestoppen godt på lommeboka.

Det er vel ofte sånn at en legger seg til et forbruk etter hvor mye en har uansett.
 
snubi2011-10-18 18:39
Antall innlegg: 500

Hmm....er ikke så begeistret for Firstprice jeg da. Mulig noen av produktene er ok, men etter å ha lest innholdsfortegnelsen på visse produkter, ser jeg at man får det man betaler for. Ta f.eks syltetøyene fra Firstprice. De inneholder svært mye sukker og svært lite bær. I motsetning til f.eks Lerum som er en dyr variant, men som også inneholder skikkelig mye bær og ikke så mye sukker.
Velger heller å kjøpe et godt og sunnere/renere syltetøy fremfor et billig syltetøy av laber kvalitet. Da får jeg heller spise syltetøy sjeldnere hvis det er høy pris ;)
Det samme gjelder godterier....ingenting er vel så vondt som vondt godteri hehe ;) Potetgullet til Firstprice inneholder palmeolje (sist jeg leste på en pose i alle fall)...og det er jo ikke så veldig bra å få i seg. All appelsinjuice som ikke er heeelt ferskpresset inneholder omtrent null næring og c-vitaminer, kun masse fruktsukker og appelsinsmak. Juicen varmebehandles i store kar og det som måtte være av næringsstoffer og vitaminer fordufter lenge før den når kartongene...dessverre. Så at man får vitaminer fra kartongjuice er en illusjon.
Poenget mitt er at matvarer med lav pris ikke nødvendigvis er økonomiske kjøp, da de veldig ofte er av dårligere kvalitet.
Da er det bedre å kjøpe gode sunne og rene produkter, og heller være flinkere med mengder man kjøper og tilbereder (vi kaster så utrolig mye mat her i landet at det er en skam!). Være flinkere til å bruke rester og planlegge måltider er en god ide.
 
Anitapita2011-10-18 19:25
Antall innlegg: 163

Skjønner godt hva du mener, og er enig når det gjelder mange produkter. Men "rene" varer, som kylling, gulrøtter og løk er helt greie fra firstprice, syns jeg, om en da ikke vil ha økologiske produkter. Firstprice syltetøy har jeg ikke prøvd. "Vegetabilsk olje (solsikke)" står det bakpå potetgullpakken min - men sånt spiser en uansett så sjelden.

Her er vi flere som er plaget av eksem på hendene. Vi tåler mye bedre såpe fra firstprice enn de dyrere (mer parfymerte) variantene.

Farseprodukter fra firstprice liker jeg derimot ikke, ei heller brusen deres.

Poenget er at jeg anser mange av (men ikke alle!) varene fra firstprice som likeverdige med tilsvarende merkevarer, og da har jeg ingen problemer med å velge det billigste alternativet.

Å kaste mat er ikke bra, veldig enig i det! :)
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?