Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 929

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
miamaria2011-10-20 18:35
Antall innlegg: 1002

i fryseren min er det to ting:
hvit fisk og rosa fisk.
selvfisket.
matauk.
 
Rakel2011-10-20 19:04
Antall innlegg: 90

Flott initiativ trådstarter - og masse gode ideer her.

BENYTT KIWIS GARANTI:
mat som går ut på dato samme dag el dagen etter, FÅR du gratis, har det gått ut allerede FÅR du tilsvarende ny vare el beløpet varen koster.

(Legg i fryseren. kjøpte ikke kjøttvarer på 1 1/2 år av den grunn) Frukt og grønnsaker som er dårlige betaler du for og FÅR det dobbelte tilbake. Har selv spart ca 15000.- på noen år på denne måten. (Det hender de i kassa blir sure, men det får du tåle)
Nå har de blitt veldig flinke til å sortere ut disse datovarene .- dessverre for meg og andre "matjegere".

LISTE OVER INNHOLD I FRYSEREN:
Rydd i fryseren og lag 1 liste for hver skuff -
Skriv dato for når du legger maten inn
Stryk ut med tusj når du tar ut noe og skriv opp med penn når du legger inn noe.
FEST TUSJ OG PENN PÅ KOMBISKAPETS SIDE MED BORRELÅS MED LIM.

Og som en skrev i sitt innlegg: frys ned også små rester av mat (pasta, ris, 1 karbonade o.l (bare ikke potet, den blir ekkel i konsistensen etter det) Og vips - så har du mange middager ferdig - bare å ha i mikroen noen minutter om du ikke husker på å ta frem om morgenen.

SY EN PYNTEKANT AV PENT STOFF PÅ HÅNDKLÆR - og du har fått nye sådanne, uten å ha brukt penger på det.

BRUK TØFLER (og ulljakke som meg)- da trenger du ikke så høy temp inne.

NÅR DET ER DUGNAD I NABOLAGET - TA EN RUNDE OG LET ETTER TING DU TRENGER. Har selv spart mange kroner på det - utrolig hva folk kaster.

KJØP EN BOKS TOMATPURÈ - ha purèen i plastpose - klem flatt - legg i fryseren, bryt av etterhvert. (hvor mange halvtomme glass og bokser har man ikke kastet før)

KOK OPP MYE POTETER - MOS DE OG LEGG I FRYSEREN (nå selges jo det i fra frysedisk, mye dyrere det), eller lag masse ferdig stappe som jeg pleier og porsjoner.

INVESTER I BRØDBAKEMASKIN (som en annen skrev. Så t.o.m. en på loppis sist helg, kjøpte min brukt selv) - om du ikke gidder lage deig på gamle måten for hånd el med kjøkkenmaskin.

KJØP PÅLEGG SELV OG LAG SMØRBRØD PÅ JOBB istedet for å kjøpe noe i kantina.












 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-10-21 11:50
Antall innlegg: 2649

Fine sparetips Rakel og dere andre. Er imponert.

Om man nå går i REMA butikker så finner man en pose normalstørrelse rødkål og en pose surkål bare til kr 3,90 per pose. Disse posene er merket med REMA.

Videre finnes det å få kjøpt bønner i tomatsaus , en boks, til ca 4,50.

REMA og ICA setter også ned prisen 50% på varer som utgår på dato samme dag eller nmeste dag, i alle fall hjer hvor jeg bor.

Dessuten pleier jeg å hjente en søppelsekk 1-2 ganger i uka, med brødvarer på REMA, som jeg forer dyra med. Alle brødene er fullt brukbare og de fleste har bare ligget i butikken maks et par døgn, ofte er jeg heldig og finner f.eks. utmerkede skolebrød og andre kaker også i søppelsekken.

Nå må jeg innrømmer at jeg alltid selv kjøper dette familiebrødet i grønn pose til meg selv, 22 kr, fordi dette brødet er sunt og ikke tilsatt ekstra hvetegluten. Hvetegluten bruker bakeriene for å få raskere og større hevning av brødet og dermed gir dette en økonomisk gevinst for bakeriene. Men brød som er tilsatt ekstra hvetegluten som en egen ingrediens er i det lange løp ikke sunne for helsa og folk bør holde seg unna disse brødene. Så gjør som Morten Harket (AHA) og meg, ikke kjøp brød som er tilsatt ekstra hvetegluten.

 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-10-21 11:50
Antall innlegg: 2649

Fine sparetips Rakel og dere andre. Er imponert.

Om man nå går i REMA butikker så finner man en pose normalstørrelse rødkål og en pose surkål bare til kr 3,90 per pose. Disse posene er merket med REMA.

Videre finnes det å få kjøpt bønner i tomatsaus , en boks, til ca 4,50.

REMA og ICA setter også ned prisen 50% på varer som utgår på dato samme dag eller nmeste dag, i alle fall hjer hvor jeg bor.

Dessuten pleier jeg å hjente en søppelsekk 1-2 ganger i uka, med brødvarer på REMA, som jeg forer dyra med. Alle brødene er fullt brukbare og de fleste har bare ligget i butikken maks et par døgn, ofte er jeg heldig og finner f.eks. utmerkede skolebrød og andre kaker også i søppelsekken.

Nå må jeg innrømmer at jeg alltid selv kjøper dette familiebrødet i grønn pose til meg selv, 22 kr, fordi dette brødet er sunt og ikke tilsatt ekstra hvetegluten. Hvetegluten bruker bakeriene for å få raskere og større hevning av brødet og dermed gir dette en økonomisk gevinst for bakeriene. Men brød som er tilsatt ekstra hvetegluten som en egen ingrediens er i det lange løp ikke sunne for helsa og folk bør holde seg unna disse brødene. Så gjør som Morten Harket (AHA) og meg, ikke kjøp brød som er tilsatt ekstra hvetegluten.

 
Sanding2011-10-21 12:37
Antall innlegg: 133

Hjemme hos oss har Rema 1000 så dårlig logistikk, at man kan få masse gratis mat om man tar seg tid til å lese datoer! Mat som har gått ut får man gratis, og mat som går ut dagen etterpå er til 50 %. Kan virkelig lønne seg å ta en kikk noen ganger! :) Har funnet masse kjøtt og andre varer, til hundrevis av kroner.
 
kuami2011-10-21 14:05
Antall innlegg: 585

Bruk skokrem og impregnering på vinterskotøy, så varer det lengre.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-10-21 14:57
Antall innlegg: 2649

Ja kuami, jeg har et par lærsko kjøpt i Trondheim i 1994. Har årlig smurt skoene inn med skofett og de er pene den dag i dag og bruker disse skoene siden 1994 i alle fall 250 dager i året, men så var det også kvalitetsko som ble kjøpt.
 
akric2011-10-22 02:36
Antall innlegg: 455

Hm. Senest i dag kjøpte jeg mat til 50%, siden holdbarhetsdatoen var i dag. God middag til billig penge:)
Men var på Rema for noen måneder siden, og fant varer som alt hadde gått ut. Dreide seg bare om en dag eller to, men nei, jeg kunne ikke få dem. De måtte kastes, fikk jeg vite. Ikke lov å gi kunder mat som hadde gått ut på dato. Uansett! Så stusser litt på at dette er et sparetips? Butikkene har jo ikke lov til å gi bort utgåtte varer. Tror ikke dette bare gjelder Rema. Andre som er bedre informert her?
 
Torill2011-10-22 02:42
Antall innlegg: 3658

Akric - jeg synes det høres fornuftig ut at matvarer som er HOLDBAR TIL ikke gis bort etter at de har gått ut på dato. Er de derimot BEST FØR skulle det ikke være noe i veien for det.

Hilsen hobbyjuristen
 
akric2011-10-22 02:49
Antall innlegg: 455

Hmmm. Husker ikke om det var holdbart eller best! Skjønner jo hva du mener, men synes likevel det er i overkant rigid. Jeg tar jo ansvaret selv, og det er da ingen vare som plutselig blir giftig og/eller livsfarlig på en gitt dato? Ekkelt og uetisk, synes jeg, at vi kaster mat i tonnevis pga slike merkinger.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-10-22 08:04
Antall innlegg: 2649

akric: Butikkene har jo ikke lov til å gi ut eller selge varer utgått på holdbar til dato. Har selv vært oppe i samme problemstilling, men har inntrykk av at ikke alle butikker praktiserer denne regelen like strengt. Er heklt enig med deg i at det er mye god mat som kastes unødvendig pga denne regelen.
 
miamaria2011-10-22 09:34
Antall innlegg: 1002

er det ikke rema-reitan som forteller at han er oppvokst på utgått-på-dato-mat?
 
Bamsebraka2011-10-22 17:38
Antall innlegg: 65

Ja, å kjøpe sykler for så å gi de bort var et fantastisk sparetips.
 
arctic - Ikke medlem lenger2011-10-22 19:26
Antall innlegg: 931

ta vare på tingene du eier, stell sykkelen, slip ned bordplata, reparer vottene... mye billigere enn å kjøpe nytt
kjøp ting brukt
selg ting du ikke trenger

jakta, plukka og fiska fryseren full jeg. deilig
 
Porthos2011-10-22 19:51
Antall innlegg: 120

Det tipset om å få igjen dobbelt på for gammel mat i butikken syns jeg er nedrig å utnytte seg av,vet noen sleipe individer har tjent titusener på å utnytte det. Når det gjelder sparetips,så mainstream men handle i tillegg til vanlige varene,saft,sauser i sverige 5 der og femmer der o.s.v.
 
Tobea - Ikke medlem lenger2011-10-23 01:01
Antall innlegg: 863

Porthos, det er faktisk butikkjeden som legger opp til å gi dobbelt igjen for gammel mat ;) Syns ikke det er sleipt å utnytte seg av det.
 
Vaciera2011-11-04 10:23
Antall innlegg: 9

Skal du først kjøpe sko - kjøp deg noen av god kvalitet!
Opplever ofte at mine sko holder i 1-2 månder, så er det ut å kjøpe nye igjen. Hadde jeg bare kjøpt noen ordentlige med det første, kunne jeg kanskje spart en hundrings ;)
 
Vaciera2011-11-04 10:25
Antall innlegg: 9

Ogja, kjøp mat som kan fryses på salg! Selvom det er kort holdbarhet, så holder det seg i frysen. På den måten kan man spare mange tusen! :)
 
bris12011-11-04 10:29
Antall innlegg: 2594

Porthos, du tar sannelig kaka! Du mener vi er sleipe som benytter oss av tilbudet om å kjøpe mat til halv pris. Er det hensynet til handelsstanden som ligger til grunn for utsagnet? Hvor blir det av moralen når du drar til Sverige for å handle billigere? Hvem tjener på det?
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-11-04 12:02
Antall innlegg: 2649

De skoene jeg snakket om for noen innlegg siden som jeg kjøpte i 1994 begynner å bli litt slitte ved ankelfestet, har gått et likte hull på læret, så man får vel se seg om etter nye sko som varer i 15 år, men da kan det lønne seg å kjøpe kvalitet.

Disse brune lærskoene har sannelig vært med på mye. Mye har de gjennomgått og kommet igjennom like hele og fine: De har gått over Golden Gate, spasert i San Fransisco, gått langs kanten av Grand Canyon, gått på skogbunnen mellom gigant sequoiatrær, gått langs Route 66, spasert på den saltholdige overflaten i Death Valley i 45 graders varme og spasert på islagte norske snøkalde vinterveier i 42 grader minus mm....
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?