Spillrom
Sjiraffen | 15 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 15 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Kvilepool | 2012-12-14 18:19 | |
![]() | Beklager Erik75, jeg sitter i min 'lo-rider' og humper nedover boulevarden her i en by(del) i en by. Hip Hop musikken pumper ut av anlegget, og de fleste rundt meg er ikke av europeisk etnisk opprinnelse (forsiktig og PC var jeg nå). Jeg er på vei til et sportsarrangement. Den mest kjente klubben i dette landet innen verdens største sport spiller hjemmekampene sine her. | |
leonella | 2012-12-14 20:34 | |
![]() | Fotball er verdens største sport - og lo rides finner man mange steder - men kanskje helst på det amerikanske kontinent. Hip Hop er det jo overalt nå, så den er verre - .... er vi i USA ? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-12-14 21:08 | |
![]() | De største lagene i USA er Los Angeles og New York, men der er det jo bademuligheter begge steder.... Vi kunne ikke bedt om et konkret hint til? | |
Boubou | 2012-12-14 21:15 | |
![]() | Men lo-ride og hiphop høres unektelig mer ut som L A enn N Y... | |
Kvilepool | 2012-12-14 21:20 | |
![]() | Kombiner det boubou og leonella skriver! Erik75: I store byer er ikke alltid alle by(del)ene ved stranden. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-12-14 21:22 | |
![]() | Da tipper jeg på Carson. | |
Kvilepool | 2012-12-14 22:03 | |
![]() | Carson er riktig! LA Galaxy er laget. Rikelig med boulevarder i området. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-12-14 22:35 | |
![]() | Da tar vi på oss badebuksene igjen, og spankulerer kjekt mot havna og kaster oss ut i Stillehavet. En riktig så forfriskende dukkert blir det, for vi skal svømme langt og vannet blir relativt kjølig før det blir deilig og varmt igjen. Vi stiger i land på en av flere grønne øyer med en artig historie. Her fantes det ikke bebyggelse før europeiske oppdagelsesreisende så øya gjennom kikkert på midten av 1400-tallet. Noen år senere ble den første bebyggelsen grunnlagt på vår øy, som etter hvert ble en by og hovedstad som tjente seg rik på en noe uglesett type handel. Havnen her var også stoppested for to meget kjente oppdagelsesreisende tidlig i byens levetid, og er fortsatt et viktig stoppested for både skipsfart (og langveissvømmende!) selv om den mistet hovedstadsstatus til nabogrenda etter en tid. I byen her finner vi også en av kolonitidens eldste kirker og et stort fort som ble anlagt i sin tid for å forhindre at byen ble røvet av et beryktet fabeldyr. Fra havnen her har vi dessverre ingen utsikt til den, men en av naboøyene kan skilte med øygruppens høyeste punkt. En vulkan på nesten 3000m. Det hadde vært noe å tatt med hjem til svigermor, det! I stedet får vi nøye oss med å sende henne et postkort fra øya vi er på, men da må vi passe på å skrive at vi er her vi er, og ikke i hovedstaden på et annet kontinent som deler navn med vår øy. Innvilget selvstendighet i samme år som beryktet drammenser ble født, er øygruppen i dag et yndet turistmål og badested. …og for de spesielt interesserte kan vi som en kuriositet også nevne at øyas internasjonale flyplass har samme kode som kjent europeisk tv-kanal. | |
Kvilepool | 2012-12-15 00:09 | |
![]() | Santiago de los caballeros? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-12-15 00:10 | |
![]() | Niks. (Intet dårlig tips, altså) | |
Niillas | 2012-12-15 00:12 | |
![]() | Eg trur vi er komne til øya São Tiago i øygruppa Kapp Verde. I alle fall var dette ein viktig by for slavehandelen i si tid. | |
Niillas | 2012-12-15 00:13 | |
![]() | Oi - eg såg ikkje at det alt ar tippa på det | |
Niillas | 2012-12-15 00:15 | |
![]() | Men det var visst ikkje akurat det same så eg trur kanskje det er São Tiago på Kapp Verde likevel | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-12-15 00:21 | |
![]() | Det er helt riktig, Niillas. Slavehandel som du påpeker, og dette fabeldyret det henvises til er Sir Francis Drake (altså drake/drage...) som plyndret øya flere ganger. ..og så er faktisk flyplasskoden til Praia (hovedstaden) RAI... Da står jeg klar med badebukse, neseklype og dypt innpust, Niillas. Ta oss videre! | |
Niillas | 2012-12-15 00:23 | |
![]() | Byen kan kanskje vera Assomada? Hovudstad på Kapp Verde fram til Praia vart det. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-12-15 00:26 | |
![]() | Assomada? Nei, vi var innom Ribeira Grande, nå Cidade Velha. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-12-15 00:28 | |
![]() | Har Assomada vært hovedstad, Niillas | |
Niillas | 2012-12-15 00:37 | |
![]() | Vi må symja nordover – i dagar og netter vil eg tru. Og på denne tida er det nok ikkje råd å symje heilt fram, så vi kravlar oss opp på nokre isflak mest halvdaude før vi kjem til ein by som ein gong var hovudsete i eit av to grevskapa som fanst i dette landet, og vi tek landevegen fatt. Hadde det vore om sommaren, hadde vi vel kunna symja i elva jamvel om vi no hadde måtta gå lange stykke på grunn av fossar og stryk. Etter ei stund kjem vi fram til den andre av fire stavkyrkjer på veg nordvestover langs elva – dvs. vassvegen ber eit anna namn enn elv – og det finst berre to slike i dette landet. Det er ein gammal steinkross ved kyrkja. Inne i kyrkja er det flotte dekorasjonar frå sekstenhundretalet. Dei var overmåla i pietismen, men ein del vart avdekte ein gong før krigen, Kyrkjestolane har namn på gardane påmåla, dei største og rikaste gardane fremst sjølvsagt – om det ikkje skal vera skilnad i himmelen, så var det altså det i Guds hus på jorda. Lengst framme mot altaret er det ein stol for offisersfamiliar, og så kjem stolen til prestefamilien – eit slags gitterbur – i dag er ikkje prestefamilien så stor – berre presten og mannen hans –om prestemannen plar sitja i presteburet, veit eg ikkje. Kyrkja ligg på ei lita høgd – det er ikkje mange hus å sjå, men søraust for kyrkja ligg prestegarden – ein vakker tømmerbygnad frå sekstenhundretalet – ikkje så stor, og kanskje ikkje så varm om vinteren, men han ser ut slik ein prestegard på landet skal sjå ut. Eit gjestehus er det også på garden – bispestova. Og så ser me(til vanleg skriv eg ’vi’, men ’me’ høver betre akkurat her) eit bygdetun. Elles er det svært så mange gamle tømmerbygnader å sjå langs vegen. For nokre år sidan kunne ein køyre oppover dalen med jernbanen – det går ikkje lenger, men ein kan tråkke seg fram med dresin visse strekningar. Kva for ei kyrkje er me komne til tru? | |
Niillas | 2012-12-15 00:39 | |
![]() | Vi sym vel både nordover og austover før vi kjem til grevebyen | |
Niillas | 2012-12-15 00:51 | |
![]() | Det gjekk visst litt fort - Assomada har nok aldri vore hovudstad. Eg veit ikkje heilt kor eg tok det frå. | |