Spillrom
Sjiraffen | 15 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 15 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Kvilepool | 2013-01-03 21:26 | |
![]() | Vi skal til en by som er et resultat av byplanlegging. Ut fra navnet kan man forstå at det er en industriby. Under tidligere politiske tider hadde denne byen et annet navn som ble endret til dagens navn etter en stor politisk endring. I de siste par tiårene har innbyggerantallet falt og er nesten halvert. Likevel er arbeidsledigheten høy. Derfor finnes det stimuli for ny industri som vil etablere seg her. Dette har ført til at det nylig ble etablert en av Europas største papirfabrikker på dette stedet. Det er en grenseby, og i tillegg til støtteordningene, nyter også industrien her fordel av rimeligere arbeidskraft fra nabolandet. | |
Niillas | 2013-01-03 23:34 | |
![]() | Eg trur vi kan vera i Eisenhüttenstadt i Brandenburg - tidlegare Stalinstadt. | |
Kvilepool | 2013-01-03 23:49 | |
![]() | Jeg trodde det ville bli nødvendig med flere ledetråder, men det er helt riktig. Eisenhüttenstadt betyr jernverksbyen. Byen ble grunnlagt etter krigen rundt et jernverk. Da muren falt begynte fraflyttingen. Nå har Propapier satt opp Europas største emmballasjepapirmaskin her med omstridt generøs støtte fra EU og med rimelig polsk arbeidskraft. | |
leonella | 2013-01-04 00:13 | |
![]() | Hjælpe og trøste - nå er inngangsbilletten blitt høy her ! | |
Niillas | 2013-01-04 00:14 | |
![]() | Vi sit høgt oppe – og om vi har gått opp eller komme med jernbane skal eg ikkje seia. Begge delar er mogeleg. Det har også vore hevda at ein del kjem hit på anna vis ein bestemt dag i året, men eg har ikkje sett det sjølv. Det eg har sett herfrå, er at menn flyg i lause lufta. | |
magnej11 | 2013-01-04 00:43 | |
![]() | Kan det være at vi skal til Brocken, på folkemunne også kalt Blocksberg, Blokksberg og liknende, er et fjell i delstaten Sachsen-Anhalt i Tyskland, tidligere Øst-Tyskland. Det er det høyeste fjellet i Harz (mellom Weser og Elbe) og er også den høyeste fjelltoppen i Nord-Tyskland med sine 1 141 meter over havet. Brocken har alltid hatt en viktig rolle i sagn og har vært knyttet til hekser og demoner. Goethe tok opp sagnene i verket Faust, der han også nevner fjellet. Brockenspekteret er et vanlig fenomen på dette disige fjellet, der skyggar som blir kastet på tåken skaper en skummel optisk effekt. | |
Niillas | 2013-01-04 00:53 | |
![]() | Du har rett. Valborgsnatta kjem trollmenn og hekser flygande gjennom lufta - det har eg ikkje sett. Men skihopparar som flyg i lufta i Wurmbergschanze har eg sett. God tur vidare, magne. | |
magnej11 | 2013-01-04 01:21 | |
![]() | Hvis noen vil reise videre før i morgen kveld er det bare å fortsette. Jeg må sove og jobbe fram til da... | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2013-01-04 10:57 | |
![]() | Da tar vi en kjapp liten svipptur i stikkordsform, dere. Hvilken by kan forbindes med følgende ledetråder : - Amsterdam - Epler - Angoulême - Halvmåne - John F Kennendy | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2013-01-04 11:59 | |
![]() | Ups... Skriveleifen i Kennedy ikke tilsiktet... | |
Niillas | 2013-01-04 12:50 | |
![]() | Busetnad på den staden der New York ligg i dag, vore kalla Nouvelle-Angoulême og Nieuw-Amsterdam, så kanskje det er der du er? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2013-01-04 13:08 | |
![]() | Det er helt riktig, unge mann. The Big Apple, JFK-flyplassen, og halvmånen er skipet Halve Maen som seilte opp Hudson-elva her i 1609. Hva du kan! | |
Niillas | 2013-01-04 13:20 | |
![]() | Takk i like måte. | |
Niillas | 2013-01-04 13:20 | |
![]() | Vi ventar kanskje på magne? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2013-01-04 13:24 | |
![]() | Vi gjør vel det, men det er sikkert bare å slenge ut en ny nøtt hvis du har en klar. Han skrev vel at han ikke var tilbake før i kveld. | |
Niillas | 2013-01-04 13:31 | |
![]() | Vi skal til ei øy med eit hageparadis. Øya ligg i ein innsjø som er delt mellom tre statar. Dei siste generasjonane har ein familie som vi vel forbind med eit noko større område, ått øya, og i ein periode også forpakta bort øya til nokon dei i ettertid nok helst skulle sett at dei ikkje hadde hatt samband med. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2013-01-04 13:38 | |
![]() | Kan det være Mainau vi skal til? | |
Niillas | 2013-01-04 13:44 | |
![]() | Ja - det er nok det. Litt for enkelt kanskje? I dag er vel forresten øya ei stifting. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2013-01-04 13:46 | |
![]() | Å, det er vel heller litt tilfeldig av hva man kan avhengig av "sikre opplysninger" i oppgaven enn at det er for enkelt... Men, hvem var det de i ettertid ikke ville hatt noe med å gjøre? | |
Niillas | 2013-01-04 14:28 | |
![]() | Under den andre verdskrigen forpakta grev Lennart Bernadotte øya til Organisation Todt og øya vart nytta m.a. som stad for organisering av nazistisk kamp mot den franske motstandsrørsla. Etter krigen hevda greven at han hadde måtta forpakte bort øya av di ho elles ville blitt ekrpopoiriert og gitt som personleg eigedom til Alkbert Speer etter ‚den endelege sigeren‘. Dette er det ikkje spor etter i tyske arkiv, og forpaktinga var svært så høveleg for greven ettersom inntektene av turismen på øya hadde gått drastisk ned etter krigsutbrotet i 1939. Om øya var blitt ekspropriert, hadde dei fått henne tilbake etter krigen, og dei ville unngått å måtta forklare ein litt kinkig situasjon. | |