Spillrom
Sjiraffen | 17 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 17 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
contender | 2013-10-28 17:56 | |
![]() | Her er jeg igjen. En konge seilte oppover en elv, men måtte stoppe da han kom til en hindring. Her anlegger jeg en by, tenkte han. Og som tenkt, så gjort. Her brygges det øl, og det er oppkalt etter et stort byggverk som befinner seg her. | |
contender | 2013-10-28 17:57 | |
![]() | Ølet, altså, er oppkalt etter byggverket. | |
contender | 2013-10-28 20:14 | |
![]() | Her var det stille. Jeg må visst avsløre litt mer: Byggverket dreier seg om et festningsverk. Byen er gammel - bortimot tusen år. En kjent oppdagelsesreisende kommer herfra. Byen har eget fotballag, som jeg antar de fleste har hørt om. | |
Emmas | 2013-10-28 20:28 | |
![]() | Tenker, contender! Har ikke mye greie på øl eller fotball, skjønner du :-) men tenker at vi antakelig ikke er i Norge... | |
contender | 2013-10-28 20:50 | |
![]() | Det er nok nærmere enn du tror, Emmas ... | |
Niillas | 2013-10-28 21:45 | |
![]() | Det kunne jo vera Borg som Olav den heilage bygde ved Sarpefossen som ein ikkje kjem forbi med båt ... | |
contender | 2013-10-28 21:52 | |
![]() | Riktig, Niillas! Sarpsborg, eller Borg, var også Norges første hovedstad. | |
Niillas | 2013-10-28 22:04 | |
![]() | I ei tretti-førti år vart det laga makelaust vakre gjenstandar her – gjenstandar som var kjende over heile Europa. I dag ligg staden i ein by, men slik har det ikkje vore lenge. Da gjenstandane vart laga, var nærmaste byen ein av dei viktigaste byane i landet og der heng framleis nokon av finaste produkta frå staden vår i eit bygg som kan reknast som eit nasjonalt hovudverk frå denne stilepoken. | |
Emmas | 2013-10-29 11:03 | |
![]() | Vi er kanskje fortsatt i Norge? | |
Niillas | 2013-10-29 11:06 | |
![]() | Det er vi. | |
Emmas | 2013-10-29 11:30 | |
![]() | Kan det være lysekroner fra Nøstetangen glassverk du tenker på, tro? Nøstetangen ligger i Hoksund, som ble by for ikke så veldig lenge siden. Lysekroner henger i Kongsberg kirke som er i rokokko stil. Kongsberg var en av de viktigste byene i Norge på denne tiden på grunn av sølvverket. Nøstetangen produserte glass fra 1741 til 1777. | |
Niillas | 2013-10-29 11:57 | |
![]() | Så rett så rett. God tur vidare, Emmas. | |
Emmas | 2013-10-29 12:36 | |
![]() | Med litt inspirasjon fra Niillas sin oppgave drar vi videre. Vi skal til et sted du ikke drar til uten spesiell interesse. Stedet ble vel rikskjent for noen uker siden, uten at jeg tror det vil føre mengder av mennesker hit. Det er for spesielt interesserte, vil jeg hevde. Også herfra kommer det ting som er høyt etterspurt rundt i verden, men det ligger ingen produksjonsbedrift her. Likevel hender det at praktstykker finner veien ut. Særlig et av disse har vært i fokus. Det befinner seg nå i en av byene fra forrige oppgave... Men vi skal altså til opprinnelsesstedet, om en kan kalle det det. | |
Emmas | 2013-10-29 15:08 | |
![]() | En kan kanskje, litt fleipete, si at dette praktstykket ble solgt / kjøpt for 40 000 sølvpenger? | |
Emmas | 2013-10-29 18:13 | |
![]() | Finneren/selgeren ble ikke dømt for noe ulovlig i forbindelse med akkurat dette som han fant på vårt nye sted på Hardangervidda, men for andre ting han har holdt på med i 20 år... Ble visst ingen god GEOGRAFI-oppgave dette :( | |
contender | 2013-10-29 19:04 | |
![]() | Dreier det seg om gamle gjenstander? | |
meso | 2013-10-29 19:39 | |
![]() | Skal vi til de fredede sølvgruvene på kongsberg | |
Emmas | 2013-10-29 19:53 | |
![]() | Det har absolutt en forbindelse til sølvgruvene på Kongsberg! Det stedet vi skal til er funnstedet for noe som nå befinner seg i denne byen. Lovligheten av å ta den med hit har vært vurdert av dertil egnede personer for få uker siden. Ja, contender, den/det er veldig gammelt. | |
contender | 2013-10-29 21:27 | |
![]() | Har ikke fått med meg noe spesielt som har hendt for noen uker siden, men de har vel funnet gamle fangstredkaper og minner etter jernalder. Det er sikkert diverse funnet ved Nordmennsslepa. | |
Emmas | 2013-10-29 21:35 | |
![]() | Funnet er produsert av naturen selv, og meget ettertraktet for samlere. Men det er ikke uten videre gitt at du kan ta med deg slike funn, ihverfall ikke i store mengder. I gruvene i Kongsberg har noen drevet med plyndring av sølv i fredete gruver, ja, tilogmed sprengt. En mann ble dømt for dette for noen få uker siden, men han ble ikke dømt for stuffen med anatas som han faktisk solgte til Bergverksmuseet. Det er denne vakre biten av Mor Norge som kommer fra et lite sted i ødemarken. | |