Spillrom
Sjiraffen | 16 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 16 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Cygnus | 2014-02-18 13:53 | |
![]() | Samisk og finsk - er det språkene? | |
Niillas | 2014-02-18 18:32 | |
![]() | Nei - språka høyrer til ulike grupper i same språkfamilie - og språkfamilien er ikkje uralaltaiske, men vi er i Europa. | |
Emmas | 2014-02-18 20:23 | |
![]() | Først tenkte jeg på Grundvig, så at det måtte være i et av de baltiske land. Og der stopper i grunnen tankegangen for meg... :( | |
Cygnus | 2014-02-18 20:49 | |
![]() | Antagelig lengre sør - nederland? eller sveits? | |
Cygnus | 2014-02-18 20:58 | |
![]() | Puritanere i allefall ?- her må andre hjelpe til! | |
Niillas | 2014-02-18 21:00 | |
![]() | Vi skal nok til ei meir pietistisk rørsle enn den Grundtvig stod for. Vi er ikkje i Baltikum. Vi kjem til det same grannelandet om vi reiser både rett austover, rett vestover og rett sørover. Og i grannelandet har dei altså ikkje euro, men ein valuta med eit namn som kan minne noko om vår eigen. Rørsla har eit offisielt namn som kan få oss til å tru at berre helvta av menneskeætta kan vera medlemer, men realiteten er nok ein annan. | |
Niillas | 2014-02-18 21:04 | |
![]() | Sveits er for langt sør, Nederland for langt vest. | |
Emmas | 2014-02-18 21:20 | |
![]() | Skal vi til Herrnhut og Brødremenigheten, tro? | |
Niillas | 2014-02-18 21:41 | |
![]() | Det skal vi - og Herrnhut ligg i Görlitz i Sachsen der sorbisk er offisielt språk i 14 av 53 kommunar, men altså ikkje iHerrnhut - eller Ochraow som byen heiter på sorbisk.Den danske byen der brødrene held til, er Christiansfeld, og der gjekk Camilla Wergeland på skole i to år, Godt jobba, Emmas:-) God tur vidare. | |
Niillas | 2014-02-18 21:50 | |
![]() | Ochranow skal det sjølvsagt vera - ikkje Ochraow | |
Emmas | 2014-02-18 23:08 | |
![]() | Det var det du skrev om halve befolkningen som førte meg fram: Tenkte at på den tiden måtte det være mannedelen av befolkningen. Kom ikke på noe med mann..., men da jeg tenkte herr..., dukket det opp :) Sjekket wiki, og fant at mye stemte. Fornøyd selv og :) Men jeg har ikke anledning til noen ny oppgave nå, eller på dagen i morgen, så jeg sier fritt fram til en som måtte føle seg kallet:) | |
Emmas | 2014-02-20 23:29 | |
![]() | Ingen som har tatt utfordringen i disse OL-tider? La oss dra til fødestedet til en olympier! Det virker ikke sannsynlig at en som tar medaljer i vintersport skal komme herfra, men grunnlaget for det hele var vel noe som ble bygget i 1976. Han er forørig i farten på sommerstid og, men ikke i en olympisk øvelse. Her kan du også finne en avlegger av et høyst populært område område i Europa, hvor maaange norske småbarnsfamilier har vært en gang i livet. For meg, personlig, er dette stedet med ranunkler i all verdens farger :) | |
Emmas | 2014-02-21 22:00 | |
![]() | Stedet vi skal til er befolket av noe over 100 000 mennesker, og ligger mellom to millionbyer, ikke langt fra grensen til et naboland. Her er det et behagelig klima, det grenser også mot et av de store hav. | |
Niillas | 2014-02-22 12:03 | |
![]() | Kanskje du er i Carlsbad? | |
Emmas | 2014-02-22 21:26 | |
![]() | Jeg er ganske riktig i Carlsbad i California. Shaun White kommer herfra. De har et Legoland her. God helgetur videre, Niillas :))) | |
Niillas | 2014-02-22 22:21 | |
![]() | Vi skal til ein by som folk har komme til i mange år for å pleie kroppen. Tolv våte naturfenomen er viktige i denne samanhengen, og ein snakkar også om eit trettande vått fenomen – og det er menneskeskapt – og kanskje ikkje så helsesamt dersom ein nyttar det for ofte og for mykje. Elles har folk komme hit ein gong i året i ein del tiår av meir kulturelle årsaker. Byen ligg i eit område som har høyrt til ulike statar, og byen er kjend under to namn – på to ulike språk. | |
meso | 2014-02-24 10:27 | |
![]() | I Tsjekkia ligger en by med navn Karlory Vary, her skal være 12 helsebringende kilder og der avholdes en filmfestival hvert år , Men om der er noen menneskeskapt vått fenomen vet jeg ikke. | |
frida8 | 2014-02-24 10:54 | |
![]() | Det menneskeskapte er vel noe med alkohol i kan jeg tenke meg... | |
Niillas | 2014-02-24 18:20 | |
![]() | Heilt rett, meso - vi er i Karlovy Vary - eller Karlsbad som byen heiter på tysk - det var Emmas' Carlsbad i California som sette meg på ideen. I byen lagar dei ein urtelikør som tidlegare vart kalla Karlsbader Magenbitter - i dag blir likøren marknadsført som Becherovka - og han blir kalla den trettande kjelda i Karlovy Vary. God tur vidare, meso. | |
meso | 2014-02-25 09:53 | |
![]() | Gir gjerne stafettpinnen til en med bedre fantasi enn det jeg har. | |