Spillrom
Sjiraffen | 17 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 17 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Niillas | 2014-06-26 18:42 | |
![]() | Ein vin-gard er ein gard som er rydda før vikingtida - og som fekk eit namn som enda på -vin. Vin tydde 'engslette'. I dag er det ofte vanskeleg å kjenne att slike namn av di namna kan vera avstutta. I Aker finst det ei mengd slike namn, Blindern (der altså campusen ligg) - på eldre mål Blindarvin, Vindern, Ulven, Sinsen, Grefsen, Bjølsen, Bryn, Frøn, Ullern, Skøyen osv osv. Alle gamle vin-gardar. I stadnamngransking er det det ein kallar slike gardar - og ein skriv de med bindestrek. Ein vin-gard er altså ikkje det same som ein vingard. Eg skal ikkje gjera slikt feire gonger, trur eg. Men eg er imponert over at du likevel fann fram. | |
Niillas | 2014-06-26 18:44 | |
![]() | Uttalen er vel helelr ikkje heilt lik - Vin-gard vi eg uttala med tonem 1 - altså som i 'bønder', men vingard vi eg uttala med tonem 2 - altså som i 'bønner'. | |
Emmas | 2014-06-26 18:55 | |
![]() | Men vi kan jo reise videre imens: For å komme til vårt nye sted må vi ta ferge. Om vi venter til vinteren kan vi dra dit på en isvei! Og vi er ikke på Grønland:) Vi er hos en annen nabo. Det som en gang var mange øyer har, grunnet landheving, blitt til ei øy som fortsatt vokser.Det bor ca. 1000 mennesker her. Om du ikke har vært her, har du sikkert sett den... | |
Emmas | 2014-06-27 08:49 | |
![]() | Den nærmeste byen er faktisk ganske stor, nr. fem i sitt land. Ikke mange like store byer så langt nord i verden. | |
Cygnus | 2014-06-27 10:29 | |
![]() | Veldig artig oppgave! Er det en øy i Russland? | |
Emmas | 2014-06-27 16:17 | |
![]() | Ikke så langt bort... | |
Emmas | 2014-06-27 16:19 | |
![]() | Og veldig mange nordmenn ser denne øya daglig, uten å tenke over det, vil jeg tro. | |
Emmas | 2014-06-27 20:38 | |
![]() | Den har navn på to språk. Befolkningen som evt bruker det ene av språkene er forsvinnende liten, akkurat her. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-27 20:53 | |
![]() | Denne har jeg tenkt på i hele dag. Uten å klare å finne ut av det... :/ | |
Emmas | 2014-06-27 20:58 | |
![]() | Litt spesielt å sette deg fast, da? :) Når jeg sier at mange av oss ser dette daglig, så er det ikke in natura, men i et fast proram på TV... | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-27 21:36 | |
![]() | Ja, søren og! Jeg tenkte jeg skulle spørre om det der! Men, da..... tenke, tenke..... | |
Emmas | 2014-06-27 22:21 | |
![]() | ... jeg tenker alltid på øya som øyet til gitarspilleren... når jeg ser dette | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-27 22:31 | |
![]() | Hankø? | |
Emmas | 2014-06-27 22:33 | |
![]() | Nei, vi er i et av våre naboland. | |
Emmas | 2014-06-27 22:40 | |
![]() | Du ser øya om du ser værkartet på TV, men det står ikke noe navn på den for været her meldes det aldri noe om på norsk TV. | |
Emmas | 2014-06-27 23:00 | |
![]() | Gitarspiller var bokstavlig ment fordi det for meg ser ut som en litt lutrygget gitarspiller som krummer seg mot et annet av våre naboland. Hvor altså vår øy fremstår som hans øye. Noen vil kanskje si øyet til gakk-gakken, hvis du ikke tar med alt vannet. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-27 23:42 | |
![]() | Gjennom litt googling og strabasiøse turer i atlaset mitt, har jeg kommet frem til Hailuoto i Finland. Kan det være riktig, tro? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-27 23:42 | |
![]() | ..og nå ser jeg gitarspilleren! Stilig! | |
Emmas | 2014-06-28 09:37 | |
![]() | Det er helt riktig! Karlø på svensk. Du skal virkelig ha for innsatsen her! For egen del er dette området nokså ukjent, men dette gitarspillerøyet har gjort meg nysgjerrig på hva det er som ligger der inne i bukta. Vet egentlig ikke så mye om Finland. (Så var den oppgaven også oppbrukt:) Du kaster deg vel uti det, etter å ha sovet urolig i påvente av svar? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-06-28 10:57 | |
![]() | He-he... Ja dette var en skikkelig knögelschtübler, altså! :) Men, da får vi dra videre. Siden det er så fint vær i dag, tar vi oss en skikkelig dukkert! Vi stiger i land igjen i en artig by langt av gårde. Byens navn får tankene til å svinge innom både gummistøvler og selveste Napoleon, før man tenker at det like gjerne kunne vært en kjent jazzpianist som ga navn til byen. (Selv om det selvfølgelig ikke var det…). Landets nest største by er vi i, og vi befinner oss på den sørlige halvkule. Innseilingen til havnen her er lunefull med mange farlige rev og skjær, noe som har resultert i flere større forlis. Kanskje ikke så rart, siden byen er kjent for sitt vedvarende vindvær. Faktisk ligger byen midt i løypa gamle dagers seilskuter tok for å utnytte vinden maksimalt. En av øyene i havneområdet her er stor nok til å ha hatt bebyggelse. Den ble sågar brukt som interneringsleir under 2.verdenskrig. I dag derimot er øya et yndet turistmål med sin nyplantede vegetasjon og artige dyreinnslag med flere sjeldne dyrearter. Herfra ser vi også opp på byens store og flotte botaniske hage som ligger vakkert til i åsen på den ene siden av byen med sine gangveier som slynger seg vakkert oppover. Noe uroligheter er det stadig her, og man kan godt si at grunnen til det er forkastelig ;) I følge legenden befinner vi oss på et fiskehode, og ut i fra kallenavnet til regjeringsdelen av parlamentet som ligger her skulle man fort tro man tenkte godt om sine politikere. Flittige folk, altså! | |