Spillrom
Sjiraffen | 16 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 16 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-08-19 20:13 | |
![]() | Bingo! Her produseres det flere traktorer enn i noen annen by, og så bodde Lee Harvey Oswald her et par år før han dro tilbake til USA og ble både kontroversiell og omtalt. | |
Emmas | 2014-08-19 20:17 | |
![]() | Puh!Ha! Visste ikke det om LHO! Men duverden hvor mange amerikanere jeg var innom i tankene. Får se om jeg klarer å finne et nytt reisemål om litt. | |
Emmas | 2014-08-19 20:51 | |
![]() | Jeg drar hjem igjen til Norge. Her hørte jeg salutt i dag. Den kom fra et byggverk som ble konstruert for 330 år siden. "Arkitekten" var en adelsmann fra et land i Europa, mer forbundet med en annen norsk by enn den vi er i nå. Vi skal til et byggverk med strategisk beliggenhet i den tid det ble reist. Men det var bare i tiltenkt bruk i en forbindelse. En konge besluttet at det skulle overlates til tidens ødeleggelse. Det ble ikke slik. Det hadde en utmerket beliggenhet for å overvåke andre ting i byen med mange flotte trebygninger. I dag er det et yndet mål for turister. Det er store områder å rusle rundt på, og utsikten er den samme, strålende. Så kan vi grøsse litt på ryggen av det som foregikk her etter siste krig. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-08-19 21:16 | |
![]() | Fabelaktig oppgave, Emmas! | |
Scrabla | 2014-08-19 22:33 | |
![]() | Akershus festning? | |
Emmas | 2014-08-19 22:46 | |
![]() | Nei, ikke der. En viss svigermor var også i byen i dag, men hun var nok ikke vårt byggverk. | |
Emmas | 2014-08-19 23:31 | |
![]() | Var ikke i vårt byggverk, skulle det vel stå. Du må dra nordover. | |
Niillas | 2014-08-19 23:45 | |
![]() | Kanskje du er i Trondheim og høyrer salutt frå Kristiansten? | |
Emmas | 2014-08-19 23:51 | |
![]() | Det er jeg! Cicignon var mannen, og han forbinder ihverfall jeg mer med Fredrikstad... Salutten var til ære for kronprinsessen som fyller år i dag, og svigermoren var her og åpnet fiskerimesse. God tur videre, Niillas! | |
Niillas | 2014-08-19 23:59 | |
![]() | Vi skal til ein av fire stader der landet vart bygt og ikkje øydt. Og ein mann som må ha utmerkt seg i positiv retning, skal vi tru namnet han fekk, skal ha ordna tilhøva her. Staden har ikkje lenger den same funksjonen som før, men nokre minne fortel om det som var – både materielle og immaterielle. Og inne i eit av minna er det oppbevart sjølve grunnlaget for det som vart utøvd her, men visstnok ikkje den opprinnelege. | |
Scrabla | 2014-08-20 00:05 | |
![]() | Stiklestad? | |
Niillas | 2014-08-20 07:21 | |
![]() | Nei - men du nærmar deg - i tid og rom. | |
Emmas | 2014-08-20 19:02 | |
![]() | Tenkte kanskje vi skulle til Frostad, der tinget var/er. Men det var vel fem slike ting, så det stemmer ikke helt. Ellers sier en jo at landet skal bygges med lov... | |
Emmas | 2014-08-20 19:05 | |
![]() | Så skrives det jo uten d-en jeg har puttet på! | |
Niillas | 2014-08-20 22:44 | |
![]() | Dei eldste lagtinga er vel Frostating, Gulating, , Eidsivating og Borgarting - altså fire. Herjedalen, Jemtland og Hålogaland hadde eigne lagting - men dei eldste er altså dei fire nemnde. Du er komen til rett stad, Emmas Frosta med Logtun kyrkje og frostatingslova som seier: Med lov skal landet vårt byggjast og ikkje med ulov øydast. I dag ligg vel lagretten i den byen du var i for nokre dagar sidan - Trondheim. | |
Emmas | 2014-08-20 23:25 | |
![]() | Da drar vi til ei øy. Du kan komme over ei bru hit, eller på fjære sjø. Det er ei sandstrand hvor en kan bade. Her har en mektig person holdt hus en gang i fortiden. Han var mektig på mange måter, og levde i ei brytningstid. Huset var både et slott og en festning. Om vi besøker stedet i dag, kan vi se rester og rekonstruksjoner. En periode ble området sett på som et steinbrudd og grundig rasert. Mange har kommet hit både for å delta og bivåne opera som settes opp i området. | |
Emmas | 2014-08-21 12:10 | |
![]() | Du må reise litt, men kan bruke hest. | |
Emmas | 2014-08-21 19:18 | |
![]() | Jeg kaller det øy her, men navnet på stedet inneholder ikke dette ordet, da den muligens er for liten for definisjonen øy. | |
Niillas | 2014-08-21 23:13 | |
![]() | Kanskje vi framleis er i Nord-Trøndelag og har hamna på Steinvikhom? | |
Emmas | 2014-08-21 23:37 | |
![]() | Jada! (Hvis du putter på en l, er det helt korrekt) God tur videre til hest eller til fots :)) | |