Spillrom
Sjiraffen | 16 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 16 |
Mobilspill
Pågående | 8 753 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Emmas | 2014-09-04 20:14 | |
![]() | De fire store elvene er jo Jenisej, Ob, Amur og Lena. Men klarer ikke å finne byen! Amursk er en by med navn som ligner elvenavnet, men synes ikke de opplysningene jeg finner stemmer... | |
Niillas | 2014-09-04 21:49 | |
![]() | Elva har same namn som ei norsk elv jamvel om opphavet til namnet er eit anna, vile eg tru. Bynamnet er danna ti elvenamnet på same vis som det bynamnet du nemner, | |
Emmas | 2014-09-05 10:10 | |
![]() | Da er det vel bare Lena igjen, for Jenisej er så vidt jeg vet den lengste? Har ihvertfall ikke funnet noen elv i Norge som heter Amur. Men jeg har altfor dårlige kart til å finne byen. | |
Niillas | 2014-09-05 10:47 | |
![]() | Lena er rett - og når Amur-sk blir Amursk så bli Len+sk? | |
Emmas | 2014-09-05 10:50 | |
![]() | Aha! Nå har jeg rukket å lese litt om den byen. Men synes du jeg fortjener å ta oss videre? | |
Cygnus | 2014-09-05 10:54 | |
![]() | Ikke at jeg har noe med det, emmas, men mitt svar er ja!!! Det er faktisk aller morsomst når noen - eller en selv - sakte peiler seg nærmere løsningen! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-09-05 10:57 | |
![]() | Ja, hildrande du! Ta oss med på tur, Emmas! | |
Emmas | 2014-09-05 11:46 | |
![]() | Da drar vi til en dikterhøvdings bolig. I min ungdom leste jeg "alt" han hadde skrevet. Han viste meg en verden som var ytterst fascinerende, og helt annerledes enn all min erfaring til da. Det var med ærefrykt jeg besøkte området han beskrev så levende, første gang. Skjebnen skulle siden føre meg til mange slike områder, men ingen slår dette! Han har gitt oss noen "figurer" som er udødeliggjort på mange måter. Han ble verdsatt, men ikke på den mest prestisjefylte. Avbrutt av noen år i Oslo, bodde han mesteparten av livet sitt i samme område. Han kunne, med rette, kalle seg både det ene og det andre opp gjennom sin levetid. Det er forfatter som blir stående øverst. Men vi skal altså til det hjemmet han bygget og bodde i den siste halvdelen av livet sitt. Det går an å besøke det i våre dager. Sist jeg dro forbi var høstfargene kommet. De kommer gjerne litt tidligere her oppe. | |
Emmas | 2014-09-05 16:00 | |
![]() | ... den mest prestisjefylte MÅTEN. Jeg kuttet visst ut et helt ord her:( | |
auau | 2014-09-05 16:53 | |
![]() | Skal vi til Ratvolden i Rugldalen? | |
Emmas | 2014-09-05 17:58 | |
![]() | Helt rett! God tur videre, auau! | |
Emmas | 2014-09-05 18:44 | |
![]() | Burde kanskje føye til at det er Falkberget som var forfatteren. | |
auau | 2014-09-05 20:44 | |
![]() | Holder oss i kunstnermodus på vår tur videre.¨, til et sted som gjør "- en Bue mod Fjorden - under lave Åser--". Slik beskrev en kjent kunstner stedet vi skal til og hvor han hadde sitt sommerhus. Det er nå museum. Opprinnelig et ladested fra 1500-tallet, nå bystatus med vel 3000 fastboende. Og nå er trolig noen av dere allerede fremme ved målet. Da trenger jeg sett ikke nevne rullestein eller måneskinn, ei heller lindetre... | |
auau | 2014-09-05 22:06 | |
![]() | "trenger sett ikke" osv trenger slett ikke - skal det være. Trykkleifene slenger seg med. | |
Emmas | 2014-09-06 10:42 | |
![]() | Tipper Åsgårdstrand, men er slett ikke sikker... | |
auau | 2014-09-06 11:50 | |
![]() | Joda, det er kunstnerbyen Åsgårdstrand, og sitatet er hentet fra boken "Måneskinn i Åsgårdstrand Edvard Munch", skrevet av Hans-Martin Frydenberg Flaatten. Og ferden går videre, Emmas, du er reiseleder! | |
Emmas | 2014-09-06 16:31 | |
![]() | Vi setter oss i bilen og kjører et lite stykke. For ca 350 år siden bodde det 12 voksne her. I dag har stedet vokst sammen med et annet lite tettsted og har fått et merkelig navn sammensatt av de to. Begge steder er steder folk drar til for å bade og slikke sol. Ligger i en kommune med et stort, veldig kjent vann. Noe i din oppgave, auau, tok meg hit. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-09-06 21:54 | |
![]() | Jeg tenker Farrisvannet, Larvik kommune....og....tja... Veldig usikker, men prøver meg på Helgeroa/Nevlunghavn? | |
Emmas | 2014-09-06 22:53 | |
![]() | Så rett, så rett! Svøm bare videre når du vil! Ikke godt å skille dem nå da, men det var Helgeroa som var utgangspunktet mitt:) | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-09-07 11:40 | |
![]() | Tally-ho! Da svømmer vi videre til et nytt badested. Denne gang til et betydelig større sted enn Helgeroa, selv om det ikke er blandt landets 10 største byer. Her har det vært folk og fe siden 3500 f.kr, selv om selve bebyggelsen ikke begynte å skyte fart før på 1700-tallet. På 1840-tallet fikk byen jernbaneforbindelse med landets hovedstad, som gjorde vår by til et av landets tidligste turistdestinasjoner. En nylig avdød skuespiller spilte en av sine første hovedroller i en prisbelønt film som utspiller seg i vår by. Her finner vi også en tidligere kongelig sommerresidens som årlig besøkes av nær en halv million mennesker. Et av de mer fjonge hotellene ved stranden var også åsted for et politisk attentat med flere dødsfall, selv om hovedpersonen overlevde. Byens eldste bygning bringer tankene over på jul. Selv om vår by er en betydelig turistdestinasjon, så har den ikke egen flyplass. Men, det er kanskje ikke så rart siden en av landets hovedflyplasser kun ligger en snau times biltur unna. | |