Spillrom
Sjiraffen | 14 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 14 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Niillas | 2014-11-06 18:15 | |
![]() | Vi skal til ein tettstad som har namn på tre språk – på eitt av språka til og med to namn. To kjende forfattarar – ein av dei kan vel kallast multikunstnar – har vore knytte til staden – den eine har ein svært stor produksjon bak seg og har aldri vore – og kjem truleg aldri til å bli - kandidat til den prestisjetunge prisen den andre av dei to fekk – som den fyrste og til no einaste av sine. Sjølve tettstaden har rundt 600 innbyggjarar, og det blir sagt at kyrkjebygget på staden kan romme dei alle. Grunnen er at her blir arrangert religiøse samkomer med mange tilreisande frå områda rundt i tre land som høyrer til same religiøse rørsla. | |
Niillas | 2014-11-06 18:21 | |
![]() | Arkitektonisk kan ein kalle gudshuset ei korskyrkje, men det har status som kapell. | |
Cygnus | 2014-11-06 18:42 | |
![]() | Det hørtes ut som den ene kunne være Valkeapää, som jeg tror fikk Nordisk råds litteraturpris - men stedet? Tenkte først på Pajala, men det må vel være et sted i Norge - er vi i Finnmark? | |
Niillas | 2014-11-06 19:31 | |
![]() | Ja, Nils-Aslak Valkeapää er den eine av dei forfattarane - han fekk Nordisk råds litteraturpris for Beaivi áhcázan (Solen, min far) i 1991.Vi er i Noreg, men ikkje i Finnmark. | |
Cygnus | 2014-11-06 19:39 | |
![]() | Nei da er det i Troms og antagelig Skibotn, hvor det bor en forfatter av populærlitteratur - husker ikke navnet hennes men tror hun har skrevet hauger av bøker. Læstadianere fra tre land? Men vet ikke om noe slags møter de har der, men det må være Skibotn. I think. | |
Niillas | 2014-11-06 21:24 | |
![]() | Forfattaren heiter Bente Pedersen og Skibotn bedehuskapell er samlingsstad for læstadianarar. Vi er altså komne til Skibotn, Ivgobahta, Markkina eller Yykeänperä. God tur vidare, Cygnus! | |
Cygnus | 2014-11-07 17:05 | |
![]() | Huff, har forsømt meg - skal straks komme tilbake med en liten geografisk gåte! | |
Cygnus | 2014-11-07 17:22 | |
![]() | Vi flyr videre, langt og lengre enn langt som det står i eventyrene, og ganske høyt! Den meget vårlige byen vi lander l er den fjerde største i sitt land, og etter norsk målestokk kjempestor dersom vi teller alle i området. Ett språk er hovedspråket, men det er mange folkegrupper som bor her så det snakkes nok en del andre språk på kammerset rundt om - og ord fra disse har gått inn i hovedspråket. Det har bodd folk her i ualminnelige tider (som ikke snakket hovedspråket), men by har vårt sted bare vært siden 1500-tallet, og språket kom med dem. Det er del bygninger her fra den tiden disse kom og slo seg ned. En nyere statue oppe på en høyde er nærmest en kopi av en annen statue i et annet land. Byen sies å være et knuteområde for en ganske ufyselig geskjeft. Til slutt må det nevnes at noen norske piker ikke ble så populære her for en del år tilbake. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-07 17:27 | |
![]() | Jeg tenker umiddelbart på "The City of Eternal Spring" i Bolivia. Cochabamba! | |
Cygnus | 2014-11-07 17:45 | |
![]() | Spot on - det var raskt! Jeg som trodde jeg var så slu!!! De jentene var de som skulle smugle droger - tatt på flyplassen - satt i fengsel der lenge (de rømte , tror jeg, to av dem!). Jeg følte seg litt uvel da jeg var der et par år etterpå og lurte på om de trodde jeg smuglet, jeg også!!! De studerte håndbagsjen NØYE på utreisen, nemlig!!! Statuen er en som ligner på den i Rio, og språket er spansk - ispedd noen ord fra andre innfødte språk. Høyde over havet ca 2500 og kalles akkurat det du sa!!! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-07 17:47 | |
![]() | Du lurer ikke meg, vettu! ;) Ny oppgave kåmming øpp straks! | |
blåbærtur | 2014-11-07 18:17 | |
![]() | Og noen norske jenter jobber med gatebarn i Cochabamba, ære være dem for. Sjekk ut Estrellas en la calle :) | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-07 18:36 | |
![]() | Da rusler vi ned til nærmeste havn og leier oss en båt så vi kommer oss videre. Etter en frisk seilas ankommer vi en trivelig liten by som er viden kjent, et heller beskjedent innbyggertall til tross. Byen har en rik og tidlig historie i sin landsdel, og var delens første på en rekke punkter. Mange kjente kunstnere og forfattere har både bodd her og referert til byen i sine arbeider. Mest kjent av disse er kanskje en Nobelprisvinnende forfatter hvis ene bok ble filmatisert med et av datidens største tenåringsidoler i hovedrollen. Byen er vertskap for to kjente årlige musikkfestivaler innen hver sin sjanger, den ene av de sågar den lengstlevende festivalen innen sin sjanger. Men, den mest kjente festivalen (kun arrangert én gang) som forbindes med byen ble udødeliggjort av en da relativt ukjent fyr som satte fyr på instrumentet sitt her. Byen og området er ellers et eldorado for dykkere og andre som er interesserte i dyreliv og kystfauna, med massevis av artige dyr og planteliv. De aller fleste også representert i byens akvarium som er et av landets største. | |
contender | 2014-11-07 18:49 | |
![]() | Monterey må dette være. James Dean spilte i "Øst for Eden". Romanen ble skrevet av John Steinbeck. Årlig jazzfestival og popfestival i 1967. Hvem som satte fyr på gitaren husker jeg ikke i farten ... | |
contender | 2014-11-07 18:52 | |
![]() | Jimmi Hendrix må det være. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-07 18:53 | |
![]() | Det var selveste Jimi Hendrix som satte de mer berømte gitarknuserne fra The Who i skyggen på Monterey Pop Festival i '67 og dermed fikk stitt store gjennombrudd i USA, contender. Og du er selvsagt på rett sted. God tur videre! | |
Cygnus | 2014-11-07 19:02 | |
![]() | Det går riktig raskt unna i dag, folkens! :) | |
contender | 2014-11-07 20:13 | |
![]() | Nå skal vi til en kystby. Den ligger lengst nord i den "landsdelen" den tilhører. I denne "landsdelen" har de tatt vare på det gamle språket sitt. I vår by har det bodd folk siden steinalderen. Byens navn skriver seg fra en helgen. Fra gammelt av har befolkningen levd av kopperutvinning, fiske og litt jordbruk. I siste halvdel av 1800-tallet kom en arkitekt til stedets overhode med planer om å gjøre byen til en turist by. Dette ble visst godt mottatt - i alle fall ble den utviklet til turistby. Det er kabelbane opp til et fjell. Navnet på fjellet får en til å tro at det er høyt, men for oss nordmenn er ikke akkurat høyden noe å skryte av. På toppen av fjellet ligger et hotell, som tidligere skal ha vært eid av en verdensmester i boksing. | |
contender | 2014-11-07 21:46 | |
![]() | En liten jente, som inspirerte en forfatter til å skrive noen kjente barnebøker, pleide å feriere i denne byen. Byen har derfor trefigurer som forestiller rollefigurer som forekommer i bøkene. Et sted i byen står det en plakett med en tekst som oversatt til norsk : På akkurat dette stedet inspirert lille "....." forfatteren "......" til å skrive ".... osv. Men: var forfatteren noen gang i denne byen? Det er mange som har engasjert seg i dette spørsmålet - det er sågar skrevet en bok med en tittel som på norsk ville lyde omtrent slik : Besøkte "......" noen gang "....." ? Forfatteren gjorde et forskningsarbeid på spørsmålet og konkluderte med at det var umulig å finne ut. | |
contender | 2014-11-07 23:35 | |
![]() | Litt utenfor byen fins et stort slott, som ser litt ut som et sandslott, og rester av en middelalderby. Litt lenger inn i landet ligger et nasjonalpark med noen fjell som kan være snøkledte. Til fjellet inne ved byen går det også trikk. Litt uvanlig egentlig- -Kom, så tar vi trikken til fjellet! | |